چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب میهمان رسانه ملی می شود

داوود ابراهیمی، مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب گفت: در صورت رسیدن برنامه‌های تولیدی این شبکه به چهار ساعت در روز به صورت ثابت، ابتدا بخشی از آنتن یکی از شبکه ‌های دیجیتال در اختیار این شبکه قرار می گیرد و سپس به شبکه دیجیتالی مستقل تبدیل می شود.

ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: پیشنهاد تاسیس شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب بعد از دیدار مسوولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مقام معظم رهبری مطرح شد.

وی عنوان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری وظیفه افزایش سرانه مطالعه در کشور تنها به عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیست و سایر دستگاه‌های فرهنگی هم باید در این زمینه به نهاد کمک کنند.

ابراهیمی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما اظهار کرد: بر اساس مذاکرات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مسوولان صداو سیما مقرر شد در شرایط کنونی که امکان تاسیس یک شبکه تلویزیونی مستقل و جدید دیجیتال در حوزه کتاب از طریق صداو سیما وجود ندارد؛ این شبکه تلویزیونی به صورت اینترنتی راه‌اندازی شود.

ابراهیمی عنوان کرد: شبکه تلویزونی اینترنتی کتاب سه ماه است به صورت آزمایشی کار خود را در بستر وب آغاز کرده است. این شبکه به نشانی اینترنتی BOOKTV.IR برنامه‌های خود را پخش می‌کند.

مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب درباره دلایل افتتاح نشدن رسمی این شبکه همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب  گفت: راه ‌اندازی یک شبکه تلویزیونی اینترنتی کاری زمان‌بر و دشوار است و اگر قرار باشد این شبکه خارج از بستر صداو سیما  فعالیت کند،سخت تر می شود زیرا ایجاد بستر‌ها برای تولید برنامه ها در این محیط  وب زمان‌‌بیشتری را طلب می کند. 

وی افزود: نصب تجهیزات فنی و طراحی وب سایت برای این شبکه باعث شد از نمایشگاه کتاب بیست و هفتم تا سه ماه پیش وقفه‌ای در تولید برنامه ها و آغاز فعالیت این شبکه تلویزیونی اینترنتی رخ دهد.

کتابخانه عمومی شهید چمران میزبان شبکه اینترنتی کتاب
ابراهیمی عنوان کرد: کتابخانه عمومی شهید چمران در پارکی واقع در گیشا دارای یک استودیو مستقل برای تولید برنامه‌های شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب است. 

ابراهیمی درباره انتخاب استودیو شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در کتابخانه عمومی شهید چمران گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به فضاهایی که در اختیارش بود؛ تلاش کرد بهترین گزینه را انتخاب کند. گزینش کتابخانه ای برای راه اندازی استودیو و نصب تجهیزات فنی آن نیاز به مکانی با ویژگی های خاص داشت.

وی افزود: این کتابخانه دارای سقف های بلندی بود و از نظر فنی بهترین مکان برای راه اندازی استودیو و نصب تجهیزات مورد نیاز در این زمینه بود. دو گزینه دیگر کتابخانه هایی در مناطق دهکده المپیک و میدان خراسان بودند که در نهایت کتابخانه عمومی شهید چمران گیشا انتخاب شد. 

شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب؛ شبکه ای که هنوز دیده نشده است
وی با تاکید بر این که مردم کشور ما عادت ندارند تلویزیون را از طریق اینترنت ببینند، گفت: یکی از معضلات ما این است که این شبکه هنوز دیده نشده و بسیاری از مخاطبان ما را نمی‌شناسند.

ابراهیمی عنوان کرد: اگر قرار باشد برنامه‌های کتابی با هزینه زیاد تولید و از اینترنت پخش شود، مخاطب نداشته باشد تاثیری ندارد، به همین دلیل با همکاری صدا و سیما  قرار است برنامه های شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب بر اساس نوع مخاطبان؛ از شبکه های مختلف رسانه ملی پخش شود.  

همکاری با مدیر شبکه چهارم سیما و رییس شورای کتاب صداو سیما
ابراهیمی عنوان کرد: اولین تفاهمنامه با شبکه چهارم سیما منعقد شد و به دلیل این‌که مدیر شبکه چهارم سیما رییس شورای کتاب سازمان صداو سیما هست، قرار است با مشارکت دکتر رستم وندی که شخصیتی اهل کتاب است برنامه‌های تولیدی شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب از شبکه چهارم سیما و شبکه‌های ملی صداو سیما پخش شود.

تبدیل شبکه تلویزیونی کتاب به شبکه دیجیتالی مستقل
مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب گفت: رییس سازمان صدا و سیما به دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرده که در صورت رسیدن برنامه‌های تولیدی این شبکه به چهار ساعت در روز به صورت ثابت، ابتدا بخشی از آنتن یکی از شبکه ‌های دیجیتال را در اختیار شبکه کتاب قرار دهد و سپس شبکه تلویزیونی کتاب به عنوان یک شبکه دیجیتال مستقل افتتاح شود.

تولید برنامه اتاق خبر با پنج خبرنگار
ابراهیمی درباره برنامه های تولید شده ازشبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در طول این سه ماه گفت: برنامه اتاق خبر شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب اکنون کار خود را با پنج خبرنگار آغاز کرده است و طراحی برنامه های دیگر شروع شده است. ظرف دو هفته آینده تولید برنامه های این شبکه کلید خواهد خورد. 

مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب عنوان کرد: این شبکه اکنون خبر، گزارش‌های خبری و تصویری در حوزه کتاب را تهیه کرده و به صورت اینترنتی از این شبکه پخش می کند که شامل نقد و بررسی کتاب، رونمایی و تمام اتفاقات حوزه مطالعه است.

تولید برنامه های شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب دو ساعت در هفته 
ابراهیمی گفت: تولید چهار ساعت برنامه شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب آغاز شده و طراحی برنامه‌های چهار ساعت دوم هم در حال انجام است. تولید برنامه‌های این شبکه اکنون به صورت هفتگی دو ساعت است اما این برنامه ها به صورت 24 ساعته و روتین تکرار می شود. 

برنامه کاغذی؛ مجله  ای تصویری با 24 آیتم
ابراهیمی درباره برنامه های تولید شده از شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب گفت:برنامه «باغ کاغذی» به صورت روزانه  در تایم 50 تا 60 دقیقه ای تهیه می شود. باغ کاغذی 12 گزارشگر دارد و در دو بخش تولید می شود.همچنین این برنامه یک مجله تصویری با 24 آیتم متفاوت است که هر روز چهار آیتم آن پخش می شود.

پیشخان، کتاب لاک، شاعرانه نمونه هایی از برنامه های شبکه کتاب
وی درباره برنامه های دیگر تولید شده از طریق این شبکه گفت: برنامه «پیشخان» که تازه های نشر را معرفی می کند، « کتاب لاک» که وبلاگ های حوزه کتاب را معرفی می کند. « دکه» که نشریات چاپ شده در طول یک هفته را رصد می کند و همچنین  برنامه « شاعرانه» با محوریت معرفی شاعران و مجموعه های شعر آن ها درصدد آگاهی به مخاطبان هستند. 

مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب عنوان کرد: «زیر چاپ»، «آخرین کتاب»، «سبک زندگی»، «به همین سادگی»، «پاتوق دیدنی های کتاب»، «پنجره»، خاطره، چهره ها، قلم طلایی، پنجره، باشگاه بینندگان، نسخه، فرهنگ آثار فارسی و فرهنگ آثار غیرفارسی از جمله برنامه هایی است که تولید آن بزودی آغاز می شود.

ابراهیمی عنوان کرد: برنامه «قلم و سخن» با محور نقد و بررسی کتاب به صورت روزانه تولید می شود و از شبکه چهارم سیما پخش خواهد شد. در این برنامه هر روز کتاب های حوزه های فلسفه، عرفان، هنر، ادبیات، رمان، جامعه شناسی، روانشناسی، دانش، اقتصاد، کودک و نوجوان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند.

مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب عنوان کرد: برنامه « رادیو کتاب» با فرمت یک برنامه رادیویی به صورت تصویری از چهره های مشهور دعوت می کند تا کتاب هایی را بخوانند. این برنامه به نوعی تبلیغ رادیو کتاب هم هست زیرا فرمت رادیویی دارد اما یک برنامه مجزا فقط با فرمت رادیویی است و ارتباطی با برنامه های رادیو کتاب ندارد.

وی عنوان کرد: تیزر مطالعه، نما آهنگ مطالعه و همچنین تبلیغ ایستگاه مطالعه که قرار است فنون و روش مطالعه را‌ آموزش دهد از دیگر برنامه های شبکه تلویزونی اینترنتی کتاب است. 

ناشران؛ معرفی کتاب در رسانه ملی را دنبال نکردند
ابراهیمی درباره معرفی و پخش تیزر های تبلیغاتی کتاب از طریق رسانه ملی گفت: سازمان صداو سیما برای مقوله‌های فرهنگی تخفیف‌های خوبی ارایه می‌کند.

وی تاکید کرد: تبلیغ نشدن کتاب از رسانه ملی و معرفی نشدن کتاب به عنوانتیزر های تبلیغاتی ازسوی ناشران دنبال نشد اما صداو سیما آماده همکاری است و شبکه تلویزونی اینترنتی کتاب این روند را تسهیل می کند. این شبکه بحث تبلیغ کتاب را دنبال خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها