سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
تالیفات دانشگاهی، براساس پازل تحقیقاتی کشور طراحی شوند

کوروش هلاکویی نایینی، در حاشیه آیین رونمایی از کتاب «جامع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» عنوان کرد: در تالیفات دانشگاهی، مولفان باید به موضوعات مغفول مانده توجه کرده و کتاب‌ها را براساس پازل تحقیقاتی و نیازهای علمی کشور تالیف کنند.

کوروش هلاکویی نایینی، دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی اپیدمیولوژی و عضو هیات مدیره انجمن اپیدمیولوژی ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: انتشار کتاب‌، باید براساس نیازهای علمی کشور پایه‌ریزی شود، به‌طوری‌که ارگان‌ها براساس نیازهای خود سفارش تالیف کتاب بدهند و تالیفات دانشگاهی را جهت‌دار کنند.

وی افزود: تالیفاتی که با توجه به نیاز‌های علمی کشور صورت گیرند، امکان تجدید چاپ و ویرایش مجدد را خواهند یافت. این نیازهای علمی را دنیای غرب سال‌هاست که در دستور کار خود قرار داده و ایران نیز باید آغازگر این راه باشد.

هلاکویی در ادامه گفت: بسیاری از علوم در ایران، نسبت به کشورهای دیگر در دوره طفولیت قرار دارد و بلوغ و تکامل آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد یک جهش علمی در کشور شود.

وی با اشاره به این‌که برای تالیف کتاب‌های خوب دانشگاهی باید رویه تالیفات تیمی در کشور آغاز شود، عنوان کرد: کتاب «جامع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» حاصل تلاش مشترک جمعی از متخصصان این رشته در کشور است که می‌تواند آغازگر جریانی باشد که در آن تالیفات تیمی با نگاهی بومی انجام گیرند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌ موضوع که بیشتر کتاب‌های چاپ شده در کشور ترجمه‌ای هستند، توضیح داد: بسیاری از کتاب‌های دانشگاهی و مرجع موجود در کشور به‌صورت ترجمه ارایه شده‌اند که این امر نیازمند یک تغییر اساسی در روند تالیف و نشر کتاب است.

سازمان‌ها ظرفیت‌سازی نمی‌کنند
دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی انجمن اپیدمیولوژی ایران، در ادامه با اشاره به ضعف ظرفیت‌سازی در میان نخبگان دانشگاهی، گفت: هنوز ظرفیت‌های استاندارد و لازم به‌طور کامل برای تالیف کتاب‌های مناسب دانشگاهی در میان این قشر از نویسندگان و دانشگاهیان، ایجاد نشده و متاسفانه هیچ سازمانی نیز در پی ایجاد ظرفیت‌سازی در کشور نیست.

مولف کتاب «ازریابی جامع و روش تحقیق برای بهورزان»، کشور ایران را فاقد متدلوژی توسعه دانست و گفت: ایران در موقعیت کنونی در مرحله‌ای به‌سر می‌برد که می‌تواند به خوبی تقلید کند، اما این موضوع باید مدیریت شده و گام‌های مناسبی برای تدبیر در این امر برداشته شود.

هلاکویی، درباره کتاب «جامع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» بیان کرد: هم اکنون در دانشگاه‌های کشور، رشته اپیدمیولوژی در تمام مقاطع تاسیس شده و به‌عنوان واحدهای درسی به دانشجویان ارایه می‌شود که چاپ و انتشار این کتاب مرجع می‌تواند برای دانشجویان این رشته مفید واقع شود.

وی تالیف گروهی این کتاب را فتح‌باب مناسبی برای نویسندگان و متخصصان حوزه دانشگاهی دانست و گفت: تالیف این کتاب می‌تواند الگوی مناسبی برای انجام کار گروهی بوده و جریانی را در تالیف کتاب‌های بومی شده باکیفیت و استاندارد بالا، به‌صورت گروهی آغاز کند.

هلاکویی در پایان با اشاره به این نکته که ایران در زمینه تالیف و ارایه مقالات علمی و پژوهشی، جایگاه مناسب و شایسته‌ای در جهان  دارد، افزود: این جریان پیشرفت علمی باید به حوزه تولید و نشر کتاب نیز تسری پیدا کند و منابع تالیفی کشور نیز توسعه یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها