جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۷
طرح سنجش خوانندگی، خوانندگان را به مطالعه وادار می‌کرد

فرزاد فرزین یکی از پرطرفدارترین خوانندگان پاپ کشور معتقد است طرح سنجش خوانندگان که در گذشته انجام می‌شد خوانندگان جوان را مجبور می‌کرد با مطالعه لازم وارد این حرفه شوند.

فرزاد فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: مجوز دادن به هرکسی که ادعای خوانندگی دارد، کار درستی نیست و این کار به بررسی‌های منطقی و دقيق نياز دارد،خوشحالم که در دولت تدبیر و امید خوانند‌ه‌‌ای مانند زانیار خسروی مجوز گرفت و مجاز شد چراکه هیچ دلیلی برای غیر مجاز بودن وی وجود نداشت. 

وي ادامه داد: دادن مجوز باید براساس یک چهارچوب معین انجام شود و سلیقه افراد نباید در دادن مجوزها‌ تاثيرگذار باشد زیرا هر خواننده سبک کاری مختص به خود را دارد.

برنده بهترين اجراي زنده در نخستین جشن موسیقی درباره محتوای ترانه‌ها گفت: قبول نمی‌کنم که محتوای ترانه‌ها ضعیف شده است، شاید اشعار برخی خواننده‌ها ضعیف باشد اما این موضوع را نمی توان به همه بسط داد،‌ ترانه‌سراهاي کشور به دو نسل تقسیم می‌شوند، نسل اول ترانه‌سراهاي قدیمی هستند که با کوله‌باری از تجربه به این حوزه آمدند و نسل دوم ترانه‌سراهاي حال حاضر هستند که با توجه به سن کم خود بسیار پخته و سنجیده عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم کسی بتواند به ترانه‌های افرادی مثل روزبه بمانی ایراد بگیرد، در آلبوم جدید روی ترانه‌ها خیلی کار کردم تا ترانه‌ها دارای محتوای کافی باشند و این ترانه‌ها نسبت به آلبوم‌های گذشته بسیار متحول شده‌اند.

این خواننده پرطرفدار درباره وجود کتاب‌های آموزش موسیقی و استفاده آن از سوی خوانندگان گفت: زمانی که من مجوز گرفتم، ارشاد به افرادی مجوز می‌داد که بتوانند در امتحان خوانندگی قبول شوند و به نوعی افراد را می‌سنجید، این طرح به‌صورت صحیح انجام نمی‌شد اما افراد را وادار می‌کرد که بر روی موسیقی مطالعه داشته باشند، متاسفانه چندین سال است که این طرح حذف شده‌  و همان مقدار مطالعه اندک نیز از بین رفته، البته من مخالف سختگیری غیر منطقی هستم اما باید سطح علمی افراد سنجیده شود.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی موسیقی را از سال‌های ابتدای تحصیل به کودکان آموزش می‌دهند و کودکان کتاب‌های مفیدی درباره موسیقی مطالعه می‌کنند و هنگامي که فارغ‌التحصیل می‌شوند، سواد بالایی در موسیقی دارند، در چنین کشورهای خوانندگان ناآشنا به علم موسیقی در جرگه خوانندگان جایی ندارند چراکه مردم موسیقی را می‌فهمند و کارهای افراد غیر حرفه‌ای با استقبال مردم روبه‌رو نمی‌شود.

فرزین درباره میزان مطالعه خود در حوزه موسیقی گفت: دانش‌آموخته موسیقی زیر نظر استاد سروش آزادخواه هستم و در ابتدای ورود به این حیطه، مطالعات فراوانی بر موسیقی داشتم، متاسفانه اکنون به دلیل مشغله زیاد، زمان كافي برای مطالعه کتاب ندارم اما با توجه به کار در حوزه تنظیم موسیقی و لازمه به‌روز بودن در این حوزه، از هر فرصتی برای مطالعه کتاب استفاده می‌کنم.

این خواننده پاپ درباره شیوه‌های ممیزی در حوزه موسيقي گفت:‌ ممیزی در ترانه‌ها نباید سلیقگی باشد، وقتی خواننده‌ای مجوز دارد و مورد تایید وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است باید به وی اعتماد کرد و به سلیقه‌اش احترام گذاشت، اجازه دهید خواننده با هر زبانی که راحت‌تر است با مخاطبان صحبت کند اما اگر خط قرمز‌ها را رد کرد با وي برخورد کنید، افرادی مانند محسن یگانه، رضا صادقی، احسان‌ ‌خواجه‌امیری و امثال این‌ها شناخته شده هستند و سبکی مشخص دارند، بازبینی و بررسی اشعار آن‌ها کار درستی نیست.

فرزین درباره خصوصيات آخرین آلبوم خود اظهار کرد: جدیدترین آلبوم که «شخصی» نام دارد تا یک هفته دیگر روانه بازار می‌شود، این آلبوم با کارهای قبلی بسیار متفاوت است و تغییر را در ترانه‌ها، تنظیم و ملودی‌ها مشاهده خواهید کرد، به یقین می‌گویم که این بهترین آلبومم است چراکه با تمام وجود برای این آلبوم زحمت کشیدم، البته این‌ صحبت‌ها، نظر شخصي من است و آن‌چه اهمیت دارد نظر مردم در اين باره است.

این خواننده خوب کشور که سابقه کار در سینما را نيز دارد با اشاره به اکران فیلم «سگ‌های پوشالی» ساخته رضا توکلی گفت: پیش از این در دو فیلم سينمايي بازی کرده بودم اما در این فیلم نقش متفاوتي دارم، چراکه فیلم اکشن است، رضا توکلی ادم شناخته شده‌ای در سینماست و امیدوارم که این فیلم با استقبال مردم روبه‌رو شود.

فرزاد فرزين در بخش پاياني صحبت‌هاي خود گفت: موسيقي پاپ پرطرفدارترين سبك موسيقي در ايران است و اميدوارم كه در دولت جديد به آن توجه شود چرا كه هنرمندان به حمايت مسوولان نياز دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط