دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
احمدی: خبرگزاری دانشجویی کتاب راه‌اندازی شود

مولف کتاب «آموزش تصویری و ترفندهای swmm» گفت: دانشجویان رشته‌های مختلف، تالیفات بی‌شماری را عرضه کرده‌اند که به دلیل نبود سیستم اطلاع‌رسانی مناسب، از دید مخاطبان مغفول مانده‌اند. با راه‌اندازی خبرگزاری دانشجویی کتاب، می‌توان زمینه معرفی و اطلاع‌رسانی بهتر این‌گونه آثار را فراهم کرد./

محسن احمدی، مولف کتاب «آموزش تصویری و ترفندهای swmm» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: راه‌اندازی خبرگزاری دانشجویی کتاب، به دلیل فراهم کردن زمینه ایجاد مرکز منسجم برای معرفی تازه‌های نشر دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها و جامعه، از اهمیت والایی برخوردار است.

وی ادامه داد: این خبرگزاری می‌تواند مرکزی برای معرفی آثار دانشجویی به‌شمار آید و آمار مربوط به فروش کتاب‌های دانشجویی را نیز ارایه دهد. این موضوع باعث ترغیب دانشجویان نوقلم برای تالیف آثار بیشتر و غنی‌تر می‌شود.

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آبیاری و زه‌کشی دانشگاه بیرجند، افزود: راه‌اندازی خبرگزاری کتاب دانشجویی، می‌تواند منبعی برای ارایه آموزش‌های لازم در حوزه تالیف و ترجمه دانشجویان به‌شمار آید، به این معنا که تمهیداتی اندیشیده‌ شود تا دانشجویان نوقلم با مراجعه به این سایت بتوانند با چارچوب و اصول نگارش، گردآوری و تدوین آثار آشنا شوند.

احمدی، پایین بودن سطح علمی آثار دانشگاهی را از جمله مشکلات موجود در این عرصه دانست و گفت: اغلب آثار دانشگاهی به‌ویژه آثار دانشجویانی که تازه دست به قلم شده‌اند، به این دلیل ‌که قبل از انتشار فرآیند داوری را طی نمی‌کنند، از سطح کیفی مناسب و بالایی برخوردار نیستند. بنابراین، لازم است دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی قبل از انتشار آثار، آن‌ها را وارد چرخه داوری‌ها کنند و در صورت تایید دو یا سه داور خبره، نسبت به انتشار آثار اقدام شود.

مولف کتاب «آموزش تصویری و ترفندهای Modflow» افزود: ورود آثار به چرخه داوری قبل از انتشار آن‌ها، امری انکارناپذیر است، اما مهم‌تر از آن، پیروی کردن این چرخه از اصول و قوانین منسجم و یکپارچه است، به این معنا که باید فرآیند داوری‌ها کوتاه‌تر شود و از چارچوب‌های علمی پیروی کند.

وی نبود حمایت‌های مادی و معنوی از نویسندگان آثار دانشگاهی به‌ویژه دانشجویان نویسنده را، از دیگر معضلات حوزه نشر دانشگاهی دانست و بیان کرد: دانشگاه‌ها از جمله مراکزی هستند که می‌توانند به ارایه چنین حمایت‌هایی اقدام کنند. به‌طور مثال در شرایط کنونی که هزینه چاپ کتاب‌ها بسیار بالاست، دانشگاه‌ها می‌توانند با تقبل پرداخت بخشی از این هزینه‌ها، در راستای حمایت از دانشجویان نویسنده گام بردارند.

این دانشجوی مولف، در پاسخ به این سوال که «برای ارتقای سطح علمی آثار دانشگاهی چه پیشنهادهایی برای مولفان و ناشران این عرصه دارید؟» گفت: متاسفانه در بازار نشر، آثار با محتوای تکراری به‌وفور دیده می‌شود. در حالی‌که بسیاری از حوزه‌های رشته‌های مختلف از دید این مولفان مغفول مانده‌اند و کمتر کسی به آن‌ها پرداخته‌است. بنابراین، ضرورت دارد مولفان، به‌ویژه دانشجویان مولف، برای تالیف کتاب در این حوزه‌ها از نظر علمی و زمانی سرمایه‌گذاری کنند، تا نیاز‌های جامعه علمی و دانشگاهی برطرف شوند. 

احمدی افزود: به‌طور مثال، در رشته مهندسی آب، کتاب‌های زیادی با رویکرد تئوری‌پردازی منتشر شده‌اند، اما در حوزه نرم‌افزاری مهندسی آب، اثر قابل توجهی دیده نمی‌شود. مولفان باید بیش از پیش، در این عرصه‌ها دست به قلم شوند و آثاری را تولید کنند که ضمن ارایه نظریه‌های مختلف علمی، کاربردی نیز باشند.

وی با اشاره به نقش ناشران در ارتقای سطح علمی جامعه، عنوان کرد: با تاسف باید گفت که برخی ناشران، محتوا را قربانی کسب منفعت‌های مادی می‌کنند، به این معنا که به‌جای انتشار کتاب‌هایی که ایده‌های نو دربردارند، کتاب‌هایی را وارد بازار نشر می‌کنند که از فروش بالایی برخوردارند. لازم است نهاد منسجمی برای حمایت‌های مادی از ناشران راه‌اندازی شود تا آن‌ها با انگیزه بیشتر به انتشار آثار غنی اقدام کنند.

احمدی درباره برپایی جشنواره‌های مختلف کتاب دانشگاهی در طول سال، گفت: جشنواره‌ها و همایش‌های مختلفی با رویکرد کتاب‌های دانشگاهی در طول سال در کشور برگزار می‌شوند که نقش موثر این جشنواره‌ها در ارتقای سطح علمی جامعه انکارناپذیر است، اما متاسفانه اغلب این جشنواره‌ها به‌خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند و در نتیجه، بسیاری از آثار از شرکت در این جشنواره‌ها محروم می‌‌شوند.

مولف کتاب «آموزش تصویری و ترفندهای اپانت» ادامه داد: در اغلب موارد، ملاک‌‌های انتخاب آثار برتر در جشنواره‌ها، همان ملاک‌های داوری کتاب‌ها برای دریافت مجوز چاپ و انتشار هستند. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌هایی که دانشجویان نوقلم  نخستین‌بار تالیف کرده‌اند، با استقبال داوران مواجه نشوند و در نتیجه انگیزه دانشجویان برای ارایه تالیفات بیشتر و بهتر از میان می‌رود. پیشنهاد می‌کنم برای پیشگیری از توسعه این معضل، در چارچوب‌ها و ملاک‌های انتخاب آثار برتر جشنواره‌های دانشجویی تجدیدنظر صورت بگیرد.

کتاب‌های «آموزش تصویری مدل Swap»، «آموزش تصویری مدل Aquacrop»، «آموزش تصویری مدل Hydrus» و «آموزش تصویری مدل Wasp» به قلم محسن احمدی، هر کدام با شمارگان پانصد نسخه از سوی انتشارات کلک‌زرین به بازار نشر عرضه شده‌‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها