شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
کتاب از ناهنجاری نسبت تولید کنندگان به توزیع کنندگان رنج می‌برد

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه کتاب از ناهنجاری نسبت تولیدکنندگان به توزیع‌کنندگان رنج می‌برد،گفت: ضرورت دارد دولت برای تغییر این نسبت‌ها به سوی تعادل و بهره‌مندی سایر مناطق کشور گام بردارد.

محمود آموزگار در گفت وگویی اختصاصی با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره مشکلات صنعت نشر و کتاب صحبت‌ کرد و پیشنهادهایی ارایه داد. به گفته دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دولت با تشکیل زیربناهایی علمی و برنامه‌های درازمدت می‌تواند به مشکلات صنعت نشر و کتاب خاتمه دهد. در حقیقت مشکل اصلی کتاب در ایران، نبود ویترین کتاب به اندازه کافی است و تولیدکننده‌های کتاب بیش از توزیع کننده‌های آنند.

اکنون مشکلات حذف رایانه کاغذ را در چه مسایلی می‌بینید؟
این موضوع از دو جنبه حقوقی و فرهنگی قابل بررسی است. باید به این موضوع نگاهی دراز مدت و عمقی داشت. اعتقاد دارم سال‌های پس از اتقلاب اسلامی، با وجود اختصاص بودجه دولتی برای پیشبرد صنعت نشر، این هزینه‌ها در جاهای درستی خرج نشده‌اند و در قالب آزمون و خطا مصرف شده‌اند.

شاید روش‌های عطای یارانه کاغذ را در روش‌های کوتاه مدت و عاجل بتوان قرار داد اما نیاز اصلی به تشکیل زیربناهایی از سوی دولت است تا چرخه صنعت نشر افزایش و توسعه بیابد.

افزایش کمی ناشران را باید در موضوع کاغذ یارانه‌ای جست‌وجو کرد 

یکی از دلایل افزایش چشمگیر تعداد ناشران در بازار کتاب در سال‌های گذشته را می‌توان در ماجرای تخصیص یارانه کاغذ جست و جو کرد. در حقیقت کسانی پا به این میدان گذاشتند که اصلا ناشر نبودند و این کسب و کاری برای آنان شد و از محل آن درآمدزایی کردند. البته اعتقاد دارم همان موقع که این فرآیند درحال رخ دادن بود ناشرانی که به تولید فکر می‌کردند، با همان کاغذ یارانه‌ای، کتاب‌های خود را روانه بازار کتاب و نشر می‌کردند.

البته در سال‌های گذشته پس از قطع یارانه، یارانه خرید کتاب از ناشران مطرح شد که متاسفانه این ایده به اندازه کافی شفاف و مشخص نبود تا بتوان فهمید این قول کجا عملیاتی می‌شود. به نظرم دولت در حوزه نشر باید برنامه دراز مدت داشته باشد تا شاهد رونق این صنعت در ایران و میان ناشران باشیم.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای ارتقای حوزه نشر در ایران چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از اقدامات این اتحادیه را می‌توان در حضور در مجامع بین‌المللی مانند نمایشگاه فرانکفورت دانست. این حضور هچون تلنگری برای دولت به شمار آمد، ما نباید به تولید کتاب با شمارگان بیش از یک هزار نسخه بسنده کنیم و به افق تولید کتاب تنها در کشورمان محدود شویم. بلکه باید در زمینه عرضه فکر و محتوا به سراسر دنیا تلاش کنیم.

دولت نیز باید برای ناشرانی که می‌توانند بازار بین‌المللی برای ایران ایجاد کنند، تسهیلات و حمایت‌هایی را درنظر بگیرد که برخی از این تسهیلات می‌تواند شامل گرفتن غرفه در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارجی یا پرداختن حق تالیف کتاب به زبان‌های مختلف شود.

شما در سخنان خود به نابرابری توزیع و تولید کتاب با عنوان ناهنجاری یاد کردید. لطفا این ناهنجاری را تشریح کنید و بگویید شامل چه موضوعاتی می‌شود.

تمرکز ناشران تهرانی بر ناشران شهرستانی، تعداد فزونی یافته تولیدکنندگان نسبت به توزیع کنندگان کتاب و انتشار کتاب با شمارگان یک هزار نسخه و چه بسا کمتر از یک هزار نسخه از جمله عوامل ناهنجاری صنعت نشر است که کتاب از وقوع آن رنج می‌برد.

البته بحث کتاب نیاز به پژوهشی جدی دارد و باید با بررسی عمقی، ابعاد آن را تحلیل کرده و برای حل و رفع آن کوشید. نویسندگان کنونی ما نتوانسته‌اند با توده مردم زبانی مشترک داشته باشند.

اکنون نیز کتاب با شمارگان یک هزار نسخه در بازار کتاب ایران تولید می‌شود، این تعداد محدود کتاب امکان تحقیق‌های میدانی درباره استقبال کتاب از سوی مخاطبان آن فراهم نیست و ناشر نمی‌تواند به طور آماری، اطلاعات دقیقی از کتاب خود را به بازار نشر ارایه دهد، ضرورت دارد شمارگان یک هزار نسخه‌ای کتاب به چند برابر کنونی آن افزایش یابد. /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها