پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
صنعت چاپ برای عبور از موانع به افراد جوان و تحصیلکرده نیاز دارد

به مناسبت آغاز سال نو میلادی با سپانوس سلیمانی، لیتو گراف ارمنی و عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران درباره وضعیت کتاب و صنعت چاپ در ایران و راه های برون رفت مشکلات این صنعت به گفت و گو پرداختیم. وی معتقد است صنعت چاپ برای عبور از موانع به افراد جوان و تحصیلکرده نیاز دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سپانوس سلیمانی در دی‌ماه سال 1320 در روستای البرز متولد شد، وی در سال 1354 لیتوگرافی لیتوبرف را تاسیس کرد اما این لیتوگرافی به ‌دلیل فاصله از علم روز دنیا و سنتی بودن در سال 1385 تعطیل شد. سلیمانی سابقه یک دوره حضور در هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران را دارد و اکنون عضو هیات مدیره تهران اسکانر است. شروع سال 2014 میلادی بهانه‌ای شد تا به سراغ این لیتوگراف ارمنی بیاییم و با وی درباره آینده صنعت چاپ کشور صحبتی داشته باشیم.

سپانوس سلیمانی در این گفت و گو با تبریک سال نو میلادی به همه ایرانیان به‌خصوص هموطنان ارمنی و مسیحی اظهار کرد: سال خوبی را برای اهالی چاپ و نشر کشور آرزو می‌کنم و از همکارانم می‌خواهم درسال جدید میلادی به‌عنوان طلیعه‌دار فرهنگ کشور در بحث توسعه صنعت نیز پیشگام باشند.

این عضو پیشین هیات مدیره لیتوگرافان تهران با اشاره به نبود شناخت کافی از صنعت چاپ در میان مردم گفت:‌ متاسفانه وقتی سخنی از صنعت چاپ به میان می آید همه سراغ کتاب و روزنامه می‌روند و چاپ را در این دو حوزه می‌بینند در حالی که چاپ کتاب و روزنامه بخش کوچکی از فعالیت‌های صنعت چاپ را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته در زمینه چاپ کتاب افت‌های قابل محسوسی را شاهد بودیم، به‌دلیل نبود علاقه کافی به کتاب و کتابخوانی در بین هموطنان، شمارگان کتاب کاهش یافته و در نتیجه قیمت کتاب افزایش یافته است چراکه کاهش شمارگان با افزایش قیمت رابطه مستقیم دارد. برای بررسی این موضوع نیازی نیست که دنبال مقصر بگردیم چرا که همه ما مقصریم.

این عضو هیات مدیره تهران اسکانر درباره مقصران افزایش قیمت کتاب اظهار کرد:‌ در این موضوع از خبرنگار تا من پیشکسوت مقصر هستیم چراکه هیچ وقت به این موضوع از دید ملی نگاه نکردیم و همیشه نگاه‌ها، فردی و حزبی بوده است.

سپانوس با اشاره به راه‌حل‌های خروج از مشکلات صنعت چاپ گفت: تجربه یکی از عناصری است که در این صنعت به وفور یافت می‌شود؛ ما باید از تجربه دیگران استفاده کنیم و از آن‌ها درس بگیریم.  من معتقدم که صنعت چاپ ایران مظلوم است چراکه تا به امروز به حق خود نرسیده، اهالی صنعت چاپ باید در چارچوب قانون، حقوق از دست رفته خود را پس بگیرند.

این لیتوگراف ارمنی در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: در برخی اتحادیه‌ها دیده شده از افرادی در راس اتحادیه استفاده می‌شود که فاقد مدرک تحصیلی معتبر هستند، استفاده از چنین افرادی احترام به پیشکسوت نیست چراکه با انتخاب چنین افرادی هم در حق آن فرد ظلم کرده‌ایم و هم در حق خودمان. صنف چاپ برای عبور از موانع به افراد جوان و تحصیلکرده نیاز دارد و این تنها راه بیرون رفت از مشکلات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها