چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
از خود تحریمی پرهیز کنیم

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: در حال حاضر در صنعت چاپ از خود تحریمی رنج می‌بریم و این‌که برای حمایت از یک گروه خاص یا یک کارخانه، بر مواد اولیه و مصرفی تعرفه گمرکی و عوارض می‌بندیم به ضرر کشور است.-

بابک عابدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعت چاپ در بندر بوشهر گفت: مسوولان با هدف توسعه و استفاده مفید از بندر بوشهر در حوزه گمرک، شرکت‌های واردکننده کالا را مجاب کردند که به این بندر بروند اما ساختار پایه‌ای این بندر و امکانات لجستیکی یا فنی آن آمادگی تحقق این ایده و ترخیص همه کالاها را ندارد.
 
وی افزود: بندر بوشهر، بندری تخصصی نیست. مواد اولیه صنعت چاپ مانند کاغذ، مقوا، ملزومات و قطعات دستگاه‌های چاپ در این بندر تا چهار ماه در صف می‌مانند تا ترخیص شوند که این مساله هزینه‌های اضافه و ضررهای جبران ناپذیری به همراه دارد. 
 
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران درباره تفاوت هزینه تمام شده یک محصول چاپی در ایران و کشورهای منطقه گفت: برخی کارخانه‌داران ایرانی سفارش‌های چاپی و تولیدی خود را به کشوری مانند بنگلادش می‌فرستند و چاپخانه‌های این کشور تمام فرآیند را روی مقوا انجام می‌دهند و از بندری مثل بوشهر وارد ایران می‌کنند. هنگامی که اسناد ثبت شده این کار بررسی شود متوجه می شوید که بهای تمام شده این کالا در بنگلادش، زیر قیمت خام مقوای تولیدی کره یا چین است. برای مثال قیمت مقوا، تنی 700 دلار است، اما کالای چاپ شده با ارزش افزوده و آماده استفاده با تنی 700 دلار وارد کشور می‌شود.  
 
وی ادامه داد: اگر تعرفه 30 درصدی چاپ را هم به کالای تولید داخل اضافه کنیم متوجه می شویم هیچگاه هزینه تولید این محصول در ایران با هزینه تولید در کشورهای دیگر برابر نیست. این در حالی است که برای راه‌اندازی کارخانه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در ایران انجام شده تا کالاهای مورد نیاز کشور در آنجا تولید شود و حتی بتوان سفارش‌های منطقه را هم پذیرفت.  
 
عابدینی افزود: علاوه بر تفاوت قیمت تمام شده تولید یک کالا در ایران، برخی کالاها بدون عوارض گمرکی مشخصی وارد کشور می‌شود و وقتی برای مقابله با این اتفاق به اداره گمرک و سازمان بازرسی کل کشور اعتراض کردیم به این نتیجه رسیدیم که این مساله در کتاب گمرک ایران تعریف نشده است که چه ارزش افزوده‌ای روی آن تعلق گیرد تا واردکنندگان این کالا‌ها دست‌کم عوارض واقعی‌ آن را بپردازند تا از این طریق چاپخانه‌داران داخلی نیز بتوانند با این محصولات رقابت کنند.  
 
باید صادرات صنعت چاپ را به فراموشی بسپاریم
وی در ارزیابی خود درباره دو برابر شدن حقوق ورودی گمرکی برخی کالاها اظهار کرد: دولت ارز هزار و 224 تومان را به دو هزار و 540 تومان تغییر داد و از سوی دیگر متعهد شد برای جلوگیری از صدمه به تولیدکنندگان و تورم حقوق گمرکی را نصف کند اما اکنون یارانه کاغذ نیز برداشته‌ شده و هزینه‌های تولید یک محصول نیز به حد دو برابر رسیده است. درحقیقت با این قانون جدید باید صادرات صنعت چاپ را به فراموشی بسپاریم. 
  
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران بیان کرد: زمانی که کاغذ، مقوا و مرکب را با ارز دو هزار و 540 تومان وارد می‌کردیم محاسبه گمرکی آن با ارزش افزوده، حقوق گمرکی آن و... 16 و نیم درصد می‌شد، اما اکنون با این مصوبه جدید هزینه‌های گمرک به 28 درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که برخی واردکننده‌های کاغذ و تجار قراردادهای خود با کشورهای دیگر را منعقد کرده‌اند و باید با هزینه گمرک دو برابر شده، اجناس خود را وارد کشور کنند. این اتفاق ضرر قابل ملاحظه‌ای را به واردکنندگان و تاجرانی که از پیش قرارداد دارند، وارد می کند.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر 85 درصد مواد مصرفی چاپخانه‌های ایران وارداتی هستند که با عملیاتی شدن این مصوبه  در چاپخانه‌های ما فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد.  
 
نمی توانیم در همه موارد خود کفا باشیم
عابدینی با اشاره به نیاز و تولید چسب کتاب در کشور گفت: اکنون کارخانه «صنایع شیمیایی رزین و چسب شمال» در شمال کشورمان  فعال است که برای تهیه این چسب سفارش‌هایمان را به آن ارایه دادیم و آنها می گویند مواد اولیه از اروپا و آمریکا وارد می‌شود و حدود دو ماه دیگر می‌توانیم سفارشات را تحویل دهیم. 
 
وی با بیان این‌که ما نمی توانیم در همه موارد خود کفا باشیم و در هیچ جای دنیا نیز خود کفایی کامل وجود ندارد بیان کرد: اکنون تولید ماشین‌آلات چاپ، در سه کشور آلمان، ژاپن و چین انجام می‌شود که اگر کارخانه دیگری به جمع آن‌ها اضافه شود، سود آنان کاهش می‌یابد و در حال حاضر نیز با مشکل فروش مواجه هستند. این در حالی است که ما نیز می‌خواهیم ماشین آلات چاپ تولیدکنیم ولی در عمل قادر به انجام آن نیستیم. 
 
عابدینی افزود: برخی به دنبال این‌ هستند که در زمینه تولید کاغذ خودکفا شویم. اما با چه قیمتی؟ بر فرض مثال سرمایه‌گذاری برای تولید ماشین‌آلات تولیدکاغذ و خرد کردن چوب هم انجام شود. ما جنگل نداریم و مجبور می‌شویم چوب را از روسیه و برای سفید کردن، مواد شیمیایی آن را از کشورهای چین،‌ آمریکا یا کانادا وارد کنیم. حالا با این وضع  قیمت کاغذ تولید شده به مراتب بالاتر از بهای بازار کاغذ جهان می‌شود. این گونه تولیدات چه کمکی به اقتصاد کشورمان می‌کند؟ اگر این کاغذ را با کیفیت خوب تولید کردیم و قادر به فروش آن زیر قیمت روز کشور باشیم و حتی بتوانیم صادر کنیم آن زمان است که در صنعت تولید کاغذ حرفی برای گفتن داریم. 
 
وی اظهار کرد: در حال حاضر در صنعت چاپ از کاغذ پشت چسب‌دار برای لیبل استفاده می‌کنیم که باعث افتخار ماست. اما گلاسه، لایه رویی، چسب و کاغذ آن را از کشورهای دیگر وارد ایران می‌کنیم که با کیفیت نامطلوب هم در بازار توزیع می‌شود. هزینه‌های تولید این لیبل 50 درصد عوارض گمرکی به همراه دارد، در حالی که همه این فرآیند را با کیفیت مطلوب با هزینه گمرک و حمل و نقل مناسب، به راحتی از ترکیه می‌توان به ایران وارد کرد. 

وی در پایان سخنانش گفت: در صنعت چاپ از خود تحریمی رنج می بریم و این‌که برای حمایت از یک گروه خاص یا یک کارخانه مواد اولیه و مصرفی در صنعت را بر آن تعرفه و عوارض می بندیم به ضرر کشور است. شاید در این کارخانه ها چندین هزار نفر مشغول به کار باشند و با این‌کار بخواهند از تولیدات این کارخانه ها حمایت کنند اما به طور حتم ضررهای بیشتری به کل جامعه وارد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط