سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
افتخاری: قدردانی از مولفان و مترجمان جان دوباره‌ای به آن‌ها می‌دهد

اصغر افتخاری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)، در بیست‌وششمین دوره جایزه کتاب فصل برای کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» شایسته‌تقدیر شناخته شد. وی گفت: قدردانی از مولفان و مترجمان پس از انتشار اثر، جان دوباره‌ای به آن‌ها می‌بخشد و محققان و پژوهشگران نیز از این تشویق‌ها نیرویی مضاعف می‌گیرند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در بیست‌وششمین دوره جایزه کتاب فصل که یکشنبه (هشتم دی‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، از مولفان و مترجمان برگزیده و شایسته تقدیر حوزه‌های گوناگون قدردانی شد. دکتر اصغر افتخاری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)، از نویسندگان شایسته‌تقدیر بود که در حوزه علوم اجتماعی با تالیف کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» از وی قدردانی شد. این اثر کاندیدای جایزه کتاب سال نیز شده است. 

افتخاری درباره شکل‌گیری و تاثیر برگزاری جشنواره‌هایی مانند جایزه کتاب فصل گفت: به نظر من، جشنواره‌هایی از این شکل را باید به دو دسته تقسیم کرد که هر کدام اثر ویژه‌ای بر نویسندگان و مترجمان حوزه‌های گوناگون دارد. دسته نخست، جشنواره‌های پسینی نام دارد. در این گونه جشنواره‌ها، محققان، بدون اطلاع از عوامل مورد نظر کارشناسان جشنواره در گزینش اثر، تالیف یا ترجمه انجام می‌دهند و سپس با توجه به دارا بودن مولفه‌های لازم و تعیین‌شده از سوی برگزارکنندگان، به عنوان اثری خلاقانه و درخور توجه، برگزیده می‌شوند. 

وی در ادامه افزود: در واقع، نویسنده یا مترجم، تنها با هدف به سرانجام رساندن اثرش و بدون نیت شرکت در این جشنواره‌ها، دست به تالیف یا ترجمه می‌زند و کارشناسان و داوران جشنواره نیز، با بررسی و مطالعه نمونه‌هایی برجسته از آخرین آثار منتشر شده در حوزه تخصصی‌شان، در نهایت اثری را که بیشترین انطباق را با شاخصه‌های مد نظرشان دارد، به عنوان کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر، انتخاب می‌کنند. درباره جایزه کتاب فصل باید گفت که این برنامه نیز به لحاظ شکل و صورت‌بندی در همین دسته نخست قرار می‌گیرد که با قدردانی از مولفان و مترجمان پس از انتشار اثر، جان دوباره‌ای به آن‌ها داده و محققان و پژوهشگران نیز از این تشویق‌ها نیرویی مضاعف می‌گیرند. 

این نویسنده شایسته‌تقدیر گفت: دسته دوم این جشنواره‌ها را باید در قیاس با صورت‌بندی نوع اول، دسته پیشینی نامید. در این شکل از جشنواره‌ها، نویسنده یا مترجم، از استانداردهای مورد توجه کارشناسان مربوطه باخبرند، بنابراین سعی می‌کند در تولید اثرش، این مولفه‌ها را رعایت کرده تا در نهایت منجر به برگزیده شدن کتاب شود. 

افتخاری با بیان این‌که امیدوار است متصدیان برگزاری این برنامه‌ها، با توجه بیشتر به تبلیغات و بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در صدا وسیما و دانشگاه‌ها در امر اطلاع‌رسانی، گستره وسیع‌تری را از مخاطبان در آینده فراهم آورند، درباره شایسته‌تقدیر شدن کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» گفت: این جشنواره دو عامل اصلی محتوایی و صوری برای گزینش آثار دارد. کارشناسان در یک مرحله، با مطالعه کتاب‌ها به لحاظ محتوایی، این آثار را از حیث چارچوب نظری و دیدگاه‌ها، مورد بررسی قرار می‌دهند. این فاکتور، مولفه‌های دیگری نظیر نوآوری و گردآوری را هم به دنبال دارد. 

مولف کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» در ادامه اظهار کرد: کتاب‌های برگزیده در جایزه کتاب فصل، علاوه بر دارا بودن غنای محتوایی، از حیث صوری نیز بررسی می‌شوند. به عبارت دیگر، آثار برگزیده باید در کنار محتوای پربار، شاخصه‌های شکلی برجسته و قابل توجه نیز داشته باشند و استانداردهای نگارشی، نمایه‌های لازم و مولفه‌های مربوط به چاپ و نشر را هم به خوبی رعایت کنند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که کارشناسان جایزه کتاب فصل، آثار برگزیده را از دو حیث کیفی و کمی گزینش می‌کنند. 

افتخاری، مولف برگزیده بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل در حوزه علوم اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از تالیف این اثر، آثار دیگری با موضوع رویکرد اسلامی و امنیت اجتماعی منتشر شده و این تالیف از چه منابعی بهره گرفته است، گفت: موضوع امنیت اجتماعی، در ایران تا پیش از این، کم‌وبیش با همان تعاریف رایج در اندیشه‌های غربی، مطرح بود در حالی که در متون دینی اسلام، این موضوع به کرات مورد بحث قرار گرفته است. 

وی افزود: البته دیده شده که گاهی محققان معاصر ما، در بررسی این موضوع و موضوع‌های مشابه، به آثار اندیشمندان اسلامی قرن‌های پیشین مراجعه کرده‌اند. متاسفانه غالباً در این مراجعه‌ها، با تکرار صرف گفته‌های این اندیشمندان، یا با خلاء تحلیل مواجه بوده‌ایم و یا اگر تحلیلی هم وجود داشته، در واقع در بستر همان جریان فکری انجام شده است. بنابراین باید گفت که در رجوع به اندیشه و متون اسلامی با محور قرار دادن موضوع امنیت، عموماً با یک گفتمان به اصطلاح دسته دومی روبه‌رو بوده‌ایم. 

وی در ادامه گفت: در چنین موقعیتی، کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» نخستین اثری است که خارج از گفتمان مطرح شده یا همان گفتمان دسته دومی تالیف شده است. منابع اصلی این اثر، نصوص قرآنی، سیره و سنت پیغمبر و نیز روایات مربوط به ائمه اطهار(ع) بوده که متاسفانه، این رویکرد و سنت رجوع به چنین منابع ارزشمندی به دلیل نیاز محققان به فراهم آمدن مقدمات لازم برای این منظور، تا کنون بسیار ضعیف بوده است. در واقع من برای نخستین‌بار در این حوزه به نصوص مراجعه کرده و موضوع امنیت را در مطالعات قرآنی مورد بحث قرار دادم. 

کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» هشتمین دستاورد منظومه تحقيقاتي «طرح جامع مطالعات امنيت اجتماعي» است. اين طرح با تاکيد بر امنيت اجتماعي که حلقه واسط ميان امنيت فردي و امنيت ملي ‌است، تلاش دارد با يک نگاه جامع‌، يکپارچگي و انسجام لازم ميان امنيت مردم و کشور را فراهم آورد. اين دفتر با هدف شناخت مفاهيم امنيت اجتماعي در چارچوب گفتمان اسلام و پيشنهاد اصول عملياتي براي تقويت و تحکيم امنيت اجتماعي در جامعه اسلامي نوشته شده است. نگارنده تلاش کرده تا يک نمونه نظري را براي يک مبحث اجتماعي در فضاي ديني و توحيدي طراحي کند. 

اصغر افتخاری در بیست‌وسومین دوره جایزه کتاب فصل نیز با ارایه کتاب «الگوي جنگ رواني غرب عليه جمهوري اسلامي ايران: رويكرد فرهنگي» شایسته‌تقدیر شناخته شده بود و در بیست‌وششمین دوره این جایزه با ارایه کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» شایسته‌تقدیر شناخته شد. 

چاپ نخست کتاب «امنیت اجتماعی شده: رویکرد اسلامی» تالیف اصغر افتخاری، در 618 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 25 هزار تومان شهریور 1392 از سوی پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها