دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
رانکوهی: جایزه کتاب فصل به فرآیند کنترل کیفیت آثار کمک می‌کند

سیدمحمد‌تقی روحانی‌رانکوهی، نویسنده کتاب «واژه‌نامه مهندسی داده‌ها (انگلیسی‌ـ‌فارسی و فارسی‌ـ‌انگلیسی)» بیان کرد: برگزاری جوایز مختلف حوزه کتاب، باعث ایجاد انگیزه برای تولید آثار غنی‌تر می‌شود. برگزاری جایزه کتاب فصل از راهکارهای کنترل کیفیت کتاب‌ها است.-

نویسنده برگزیده بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اثر برگزیده خود، گفت: کتاب «واژه‌نامه مهندسی داده‌ها (انگلیسی‌‌-‌‌فارسی و فارسی‌-‌‌انگلیسی)» شامل پنج هزار واژه تخصصی مربوط به شاخه مهندسی داده‌هاست که این واژه‌ها به زیرشاخه‌های مهندسی فایل‌ها، پایگاه داده‌ها و داده‌کاوی مربوط می‌شوند.

وی ادامه داد: در این اثر، برای پنج هزار واژه‌ای که در حوزه مهندسی داده‌ها برگزیده‌ایم یا واژه‌هایی که ساخته‌ایم، مثال‌های متعددی از متون فارسی ارایه شده تا به مخاطبان نشان دهم که این واژگان در مجموعه واژگان زبان فارسی وجود دارند یا این‌که این واژگان براساس ادبیات زبان فارسی قابل ساخته شدن هستند.

برگزیده بخش کامپیوتر بیست‌ و ششمین جایزه کتاب فصل، افزود: در این اثر بیان شده که چرا باید تلاش کنیم  برای واژگان بیگانه، واژه معادل یا برابر بسازیم. به عبارت دیگر، در این اثر، زبان بومی در رویارویی با زبان غیربومی، بررسی شده است.

روحانی‌رانکوهی، عنوان کرد: کتاب «واژه‌نامه مهندسی داده‌ها» به این موضوع اشاره دارد که به کدام زبان، زبان فارسی می‌گویند. بیان سابقه واژه‌گزینی و واژه‌سازی در سایر کشورها به‌ویژه ایران و اروپا و مشکلات موجود در این عرصه، از دیگر موضوعات مطرح شده در این اثر به‌شمار می‌آیند.

وی افزود: مخاطبان در این اثر، با توانایی‌های زبان فارسی و فعالیت‌هایی که در ایران در حوزه زبان فارسی مورد استفاده در رشته‌های مختلف کامپیوتر صورت گرفته است، آشنا می‌شوند. در این کتاب سعی کرده‌ام تا معیارهایی را که براساس آن‌ها واژه‌ها برگزیده یا ساخته می‌شوند، بیان کنم.

دانشیار دانکشده برق و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان این‌که آگاه کردن دانشجویان رشته‌های کامپیوتر به این‌که زبان فارسی را می‌توان گسترش داد، از  اهداف تالیف این اثر به‌شمار می‌آید، گفت: مخاطبان با مطالعه این اثر، متوجه می‌شوند که زبان فارسی قابلیت بیان مفاهیم موجود در دانش‌های نوین را دارد.

روحانی‌رانکوهی ادامه داد: تمام افرادی که تصمیم دارند در حوزه مهندسی داده‌ها به هر دلیلی برای واژه‌هایشان معادل فارسی پیدا کنند، می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند. همچنین کارشناسان حوزه‌های فنی، دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌ها نیز می‌توانند از این اثر استفاده کنند.

وی در ادامه درباره اهمیت برگزاری جایزه کتاب فصل، اظهار کرد: برگزاری جایزه کتاب فصل، نوعی حمایت مادی و معنوی از اهالی قلم محسوب می‌شود، اما معتقدم که داوری‌ها باید با فرصت و دقت‌نظر بیشتری انجام شوند.

برگزیده بیست‌ و ششمین جایزه کتاب فصل، افزود: با وجود گرانی کاغذ، همچنان شاهد نشر کتاب به تعداد فراوان هستیم اما متاسفانه اغلب این آثار از سطح کیفی بالایی برخوردار نیستند. به‌نظرم، جایزه کتاب فصل می‌تواند به فرآیند کنترل کیفیت آثار کمک کند.

سید‌محمدتقی روحانی‌رانکوهی، یکی از مدرسان سرشناس در حوزه علوم رایانه در ایران است. وی دوران تحصیل خود را، در مقطع کارشناسی رشته انفورماتیک در دانشگاه شهید بهشتی و مقطع کارشناسی ارشد رشته انفورماتیک و تله انفورماتیک در دانشگاه پیر و ماری کوری سپری کرد. 

روحانی رانکوهی، در سال ۱۳۵۸ در موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی انفورماتیک ایران، سمت استادی گرفت و سپس در سال ۱۳۶۰ به عضویت هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در آمد. وی اکنون علاوه بر دانشگاه شهید بهشتی، در دانشگاه صنعتی شریف و چندین دانشگاه دیگر کشور نیز به تدریس مشغول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها