دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
عضدی: اعتماد به منابع آکادمی کودکان آمریکا، دلیل ترجمه کتاب بود

تقی عضدی، مترجم «کتاب جامع سلامت کودک» که در بیست‌ و‌ ششمین دوره جایزه کتاب فصل به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد، درباره دلیل ترجمه این کتاب، گفت: اعتماد به متون و منابع تالیف شده در آکادمی کودکان آمریکا، به‌عنوان مرجعی معتبر برای تمامی پزشکان دنیا، انگیزه اصلی من برای ترجمه این کتاب بود.-

مترجم برگزیده بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: هدفم از ترجمه این کتاب که از سوی زبده‌ترین متخصصان کودک در آکادمی کودکان آمریکا و با سرویراستاری استیون پی. شیلوو و ویراستاری علمی تانیا ریمر آلتمن، تالیف شده، پرکردن خلاء موجود در زمینه منابع علمی و پزشکی مربوط به کودکان در کشور است.

وی افزود: هنگام معاینه کودکان، علاوه بر وضعیت جسمی، به روح و روان کودکان و رفتارهای آن‌ها نیز توجه می‌کنم و از آنجایی که کودکان برایم بسیار مهم هستند، راه‌حل‌هایی را نیز برای اصلاح تغذیه و رفتار با کودکان به مادران پیشنهاد می‌کنم و همین امر نیز یکی از اهدافم برای ترجمه این کتاب بوده است.

این متخصص کودک ادامه داد: ‌شیوه نگارش کتاب، بسیار مطلوب بود و من نیز در ترجمه کتاب، با وفاداری به متن اصلی، سعی کردم با قلمی یکدست و استفاده از برخی مثال‌های عینی، مطالعه آن‌را برای خواننده جذاب‌تر کنم.

عضدی با اشاره به این‌که در ترجمه بخشی از کتاب که به کنجکاوی کودکان اختصاص دارد، از مثال‌های جالبی استفاده کرده، بیان کرد: در این بخش، قصد داشتم عظمت کنجکاوی کودکان را نشان بدهم و به همین دلیل در توصیف اندازه اهمیت کنجکاوی کودکان، آن‌را با «کشف کریستوف کلمب» مقیاس کردم.  

مترجم برگزیده جایزه کتاب فصل، در معرفی کوتاهی از این اثر، گفت: کتاب حاضر در قالب دو فصل کلی و 34 بخش تنظیم شده است. در این اثر، اطلاعات درستی درباره نحوه رشد کودکان، بیماری‌های مربوط به کودکان و نحوه تغذیه درست و رفتار با کودکان، از نخستین ماه زندگی تا پنج سالگی به مخاطبان آموزش داده شده است.

وی افزود: «تولد و اولین دقایق بعد از آن»، «تغذیه شیر‌خوار»، «اولین ماه زندگی»، «بیماری‌های کودکان در سنین مختلف» و «رفتار کودکان» از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این کتاب است. 

دکتر تقی عضدی، که با ترجمه «کتاب جامع سلامت کودک» در بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل، به‌عنوان یکی از برگزیدگان از وی قدردانی شد، پزشک متخصص اطفال است. وی از شاگردان دکتر محمد قریب بوده است. 

«کتاب جامع سلامت کودک» در 604 صفحه مصور، به بهای 65‌ هزار تومان از سوی انتشارات تیمور‌‌زاده به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها