شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
سعید آبادی: تجربه‌های سازمان نهضت سواد آموزی مستند و جهانی شود

محمدرضا سعید آبادی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به ثبت تجربیات ارزنده سازمان نهضت سواد آموزی در ایران گفت: در حوزه نهضت سواد آموزی می‌توان با ثبت تجریبات ارزنده این سازمان به صورت مستند آن‌ها را به عنوان یک الگوی موفق با زبان بین‌الملی به دنیا معرفی کرد.-

سعید آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: سازمان نهضت سواد آموزی ایران تجریبات خوبی از سال‌ها فعالیت موثر خود در مبارزه با بی‌سوادی در ایران دارد و می‌توان این تجربیات را به جهان معرفی کرد. 

وی افزود: نکته دیگری که سازمان نهضت سواد آموزی باید آن را مورد توجه قرار دهد این است که ظرف یادگیری و سواد‌آموزی را در جامعه گسترش دهد زیرا بسیاری از بی‌سوادان ما علاقه‌ای به یادگیری و آموزش ندارند و برای این هدف، بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی در کشور باید بسیج شوند و خطی‌مشی و برنامه استراتژیک این سازمان تغییر کند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو درباره جایزه سواد آموزی یونسکو گفت: سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی یونسکو جوایز و بورس‌های متعددی ‌دارد. جایزه‌های بین‌المللی سوادآموزی یونسکو به دلیل تجلیل از فعالیت‌های شاخص و برجسته‌ سواد آموزی افراد، گروه‌ها یا نهاد‌‌های مرتبط در کشور‌‌های عضو یونسکو از سوی این سازمان، اهدا می‌شود.

وی افزود: این جایزه شامل جوایز سواد‌آموزی کینگ سجونگ و کنفو‌سیوس برای سواد‌آموزی است و به بهترین موسسه و سازمانی که در زمینه سواد آموزی فعالیت کردند، اهدا می‌شود. ایران در سال 1998 از سوی یونسکو به دلیل کاربردی کردن آموزش‌های خود در حوزه نهضت سواد‌ آموزی توانست لوح تقدیر و نشان «كينگ سي جانك» را از اين سازمان دریافت کند.

سعید آبادی در پاسخ به این پرسش که «در حوزه نهضت سواد آموزی آیا چهره‌های شاخصی مانند محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر و دایر کننده نخستین مرکز تربیت معلم عشایری می‌توانند در بخش مشاهیر به صورت ملی و جهانی ثبت شوند یا خیر؟»، گفت: ثبت جهانی روند خاص خود را دارد. بخش اول بحث ثبت مشاهیر در حافظه جهانی یونسکو است که مربوط به آدم‌ها معاصر نمی‌شود و باید حداقل صد سال از فوت آن‌ها گذشته باشد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو افزود: ثبت کتاب در حافظه جهانی یونسکو هم باید اثری باشد که دارای قدمت، یکتا و یگانه باشد و همچنین تعالیم خاصی را دربرگیرد. بنابراین در حوزه نهضت سواد آموزی هنوز به اثر یا مشاهیری که این ویژگی‌ها را داشته باشد، برخورد نداشتیم.

وی درباره ثبت ملی آثار حوزه نهضت سواد آموزی در بخش ملی گفت: ثبت میراث معنوی که سازمان میراث فرهنگی در بخش جهانی و ملی متولی آن است نوع دیگری از ثبت‌هاست که کمیسیون ملی یونسکو فقط به عنوان یکی از اعضای شورای تصمیم‌گیری در آن حضور دارد. ثبت میراث مستند در سطح ملی نوع دیگری از ثبت است که مسوولیت معرفی این آثار با کتابخانه ملی است و برای ثبت مشاهیر معاصر باز هم در سطح ملی، گزینه ای در این زمینه وجود ندارد.
 
سعید آبادی عنوان کرد: در حوزه تجلیل از فعالیت‌های مشاهیری که زنده هستند، تازه فوت کردند یا معاصر هستند، هنوز کار هدفمند، عالمانه و سیستماتیک وجود ندارد؛ هر چند همایش چهره‌های ماندگار برای قدردانی از چهره‌های برگزیده برگزار می‌شود یا انجمن مفاخر فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد اما برای ثبت مشاهیر ملی و فعالیت‌های آن‌ها باید یک سازمان خاص متولی شوند و جای آن خالی است و این سازمان آماده همکاری در این زمینه است.

سعید آبادی عنوان کرد: کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت اثر در حافظه جهانی شامل میراث مستند ومکتوب، معنوی و مشاهیر شورای انتخاب و کمیته ملی حافظه جهانی دارد و دست‌اندرکاران آن شامل متولیان اجرایی و مسولان کتابخانه‌های مهم کشور، متخصصان کتابداری و نسخه‌شناسی هستند که هر کدام بر اساس حوزه فعالیت خود اثری را پیشنهاد و در نهایت کمیته ملی یک اثر را بعد از تشکیل کارگروه‌هایی برای ثبت جهانی معرفی می‌کند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو درباره برنامه‌های سازمان جهانی یونسکو برای مبارزه با بی‌سوادی در جهان از جمله تعلیمات اساسی که این سازمان در کشور‌ها دنبال می‌کند، عنوان کرد: در هر دوره یونسکو در موضوعات مختلف برنامه‌های فرهنگی متفاوتی را دنبال می‌کند. مبارزه با آفات برای کشاورزی بهتر، مبارزه با بیماری‌ها و در حوزه فرهنگ و مبارزه با بی‌سوادی از جمله برنامه‌های این سازمان است.

وی درباره پیشنهاد خود در حوزه نهضت سواد آموزی برای پیگیری ثبت یک اثر در حوزه مستند، مشاهیر یا کتاب گفت: برای ثبت در بخش مشاهیر گزینه‌ای وجود ندارد همچنین در بخش میراث فرهنگی که به آثاری مانند گنبد که شکل ظاهری دارند، همانند  بخش میراث معنوی که شامل آیین‌ها و مهارت‌هاست  موردی پیدا نشده است. به نظر می‌رسد بهترین کار همان معرفی ایده‌های نهضت سواد آموزی با ثبت مستند است تا این دستاورد‌ها از طریق کمیسیون ملی یونسکو به دنیا معرفی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط