شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
زندگی شعری‌ام با تحولات اجتماعی سال 77 پا گرفت

کیوان مهرگان که به تازگی مجموعه شعر او با نام «عاشق لو نرفته» از سوی نشر ثالث منتشر شده، گفت: از سال 1377 بعد از تحولات اجتماعی‌ای که در ایران اتفاق افتاد و دوران اصلاحات پا گرفت، گرایش من برای بیان نظرات اجتماعی در حیطه شعر تقویت شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وی گفت: پیش از این‌ها و در ‌سال‌های پایانی دهه 70 با کتاب «جشن ناپیدا»ی محمد شمس لنگرودی آشنا شدم. اشعار این کتاب تأثیر بسزایی بر من داشت و کم کم بعد از خواندن آن توانستم شیوه سرودن شعر را پیدا کنم.

این روزنامه‌نگار افزود: دلیل کوتاه بودن شعرهایم این است که شعرها بازتاب یک زندگی اجتماعی‌اند که در یک آفرینش ادبی خودشان را نمایش می‌دهند. من در طول سال‌ها روزنامه‌نگاری و چند سالی که به شعر و شاعری روی آورده‌ام دریافته‌ام که مردم حوصله خواندن متن‌های طولانی و بالا بلند را ندارند. مردم این روزها به نوعی زندگی دیجیتالی پر سرعت خو گرفته‌اند و از همین روست که فرصتشان برای دریافت، پرداخت و بازتاب آثار هنری محدود است.

وی ادامه داد: بر این اساس شعر کوتاه می‌نویسم که وجه و ویژگی بارز و اصلی‌اش تصویر سازی و انتقال پیام در کوتاه‌ترین زمان ممکن با فشرده‌ترین کلمات است.

شاعر مجموعه شعر «دهانم بوی مریم می‌دهد» توضیح داد: به دلیل زندگی در منطقه‌ای از غرب ایران اشعارم از این فضا و شاخصه‌های طبیعی تاثیر گرفته است. من کمتر به زندگی شهری و ماشینی پرداخته‌ام؛ چرا که کمتر در این فضاها زندگی کرده‌ام. شعرهایم با موضوعات طبیعی در مجموعه‌هایی با عنوان «تو و جاده همدستی» از سوی نشر پایان «دهانم بوی مریم می‌دهد» از سوی انتشارات مروارید و «عاشق لونرفته» امسال از سوی نشر ثالث به چاپ رسید.

مهرگان یادآور شد: کتاب «عاشق لو نرفته» مانند کتاب‌های قبلی نیست اما تا حدودی توانسته مخاطبان را جذب کند. شعرهای این کتاب مضمون عاشقانه دارند و سعی شده بیم و امیدهای یک زندگی عاشقانه را در پرتو تحولات اجتماعی که ویژگی سال‌های بعد از 88 است، منعکس کند.

شاعر «تو و جاده همدستی» گفت: برای شاعر زندگی اجتماعی جدا از زندگی فردی نیست. سعی کرده‌ام وقتی 105 شعر این مجموعه را مرور می‌کنم مفاهیم آزادی، صلح و عشق را در کنار هم ببنیم. شاعر در بعضی شعرها عشق را فراتر از آزادی می‌بیند و معتقد است زندگی و آزادی انسان‌ها خالی از معنا و مفهوم زندگی است.

وی درباره تاریچخه شعر کوتاه فارسی توضیح داد: هیچ کدام از شعرهایی که امروز نوشته می‌شوند مستقل از گذشته نیستند. ما نوادگان نیما هستیم و نیما هم جزو نوادگان فردوسی، رودکی و مولوی است. شعر کوتاه امروز ادامه شعر کلاسیک و کهن است و نقطه آغاز مشخصی ندارد. اگر بخواهیم به درستی آن را در نظر بگیریم شعر کوتاه فارسی شاخه‌ای از درخت تنومند شعر فارسی است.

کیوان مهرگان متولد 1358 اسلام آباد غرب است. وی با روزنامه‌های مختلفی در تهران همکاری داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها