یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
تدبیر، واقع‌بینی و نخبه‌گرایی شاخصه جشنواره شعر امسال باشد

سیدعباس سجادی، شاعر و ترانه‌سرا با اشاره به این‌که بنای اولیه جشنواره شعر فجر به گونه‌ای ایجاد شد که همه طیف‌های فکری در آن وجود نداشته باشند، گفت: توقع می‌رود فضا و امکانی فراهم شود تا همه طیف‌ها در جشنواره شعر فجر امسال شرکت کنند. در دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود تدبیری برای کشاندن پای نخبگان در عرصه شعر به جشنواره شعر فجر اندیشیده شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سجادی گفت: این‌که فضا و امکانی فراهم شود تا همه طیف‌ها در جشنواره شعر فجر امسال شرکت کنند، به دیدگاه‌های شورای سیاستگذاری جشنواره بازمی‌گردد. انتظار می‌رود در سال جدید با رویکرد دولت جدید نکات مهم و پر اهمیت در فراگیر شدن دامنه جشنواره لحاظ شود.

وی افزود: نوع چینش داورها نیز به به شورای سیاستگذاری جشنواره بازمی‌گردد. در سال‌های گذشته بسیاری از شاعران برجسته و نامی احساس می‌کردند که نمی‌توانند در جشنواره شرکت کنند. در دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود تدبیری برای کشاندن پای نخبگان در عرصه شعر به جشنواره شعر فجر اندیشیده شود.

این شاعر درباره انتظارش از داوری در جشنواره شعر فجر امسال، توضیح داد: انتظار می‌رود که امسال داوران و نحوه چینش آن‌ها به گونه‌ای باشد که به واقعیت‌های شعر امروز نزدیک‌تر شویم و حالت شعارزدگی در جشنواره شعر فجر دیده نشود. به گمانم باید شورای سیاستگذاری جشنواره تمهیدی بیندیشد تا شعر به اصالت شعری خودش نزدیک‌تر شود.

این ترانه‌سرا یادآور شد: انتظار دارم شعرهایی که در برگیرنده موضوعات واقعی جامعه‌اند اجازه شرکت در جشنواره را داشته باشند و داوران به چارچوب‌های دست و پاگیر اکتفا نکنند.

وی درباره موضوع انقلاب در جشنواره شعر فجر امسال گفت: باید بحث و موضوع ویژه‌ای با عنوان شعر انقلاب به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، در جشنواره وجود داشته باشد، اما این بخش دامن‌گیر همه آثار در بخش‌های دیگر نشود. جشنواره امسال باید جریانات روز کشور را شامل شود و اگر از این مسیر خارج شود رنگ و بوی خود را از دست خواهد داد و اقبال عمومی نسبت به آن کمتر خواهد شد.

سجادی افزود: تجلیل از پیشکسوتان عرصه شعر نیز بستگی به سیاستگذاران جشنواره دارد. اگر نگاه متولیان این امر فراگیر باشد می‌توان انتظار تجلیل از صاحب نامان را در این عرصه داشت. وقتی اهداف جشنواره را محدود کنیم و روی آثار شاعران کدگذاری کنیم، نمی‌توان با همین نگاه از شاعران برجسته و تراز اول تجلیل کرد. پس باید دامنه را وسیع‌تر بگیریم تا داوری‌ها شامل آثار همه شاعران شود.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد تا از شاعران گوشه نشین دلجویی کنیم و تقدیرهای مناسبتی را کنار بگذاریم. به گمان من بنای اولیه جشنواره به گونه‌ای ایجاد شد که همه طیف‌های فکری در آن وجود نداشته باشند. در جشنواره فیلم فجر ما این مشکل را نداریم و هر سال شاهد آن هستیم که فیلمسازان مستقل در جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

این شاعر و ترانه‌سرا در پایان گفت: جشنواره شعر فجر هنوز دو رقمی نشده است. قطعا با گذشت چند سال از برگزاری این جشنواره اشکالاتش برطرف خواهد شد. ما باید خودمان مشکلات را از بین ببریم تا با شاعران صاحبنام در جشنواره انس و الفتی مستحکم داشته باشیم.

سيدعباس سجادي، کارشناس حقوق قضايي است. وی بنيانگذار انجمن ترانه‌سرايان ايران و برخي انجمن‌هاي ادبي در فرهنگسراهاست و از سال 75 عضو شوراي شعر سازمان صدا و سيما بود. «در سايه غزل» و «در سكوت سردم مي شود» نام مجموعه شعرهای اوست.

سجادي دوره‌هاي آواز و ساخت ساز را در موسيقي اصيل ايراني طي كرده و سال‌هاست که اجراي برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني را در كارنامه فعاليت‌هايش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط