چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
سیم‌فروش: نگارش کتاب با رویکرد مسایل بومی پزشکی ضروری است

ناصر سیم‌فروش، چهره ماندگار عرصه پزشکی در رشته اورولوژی، اظهار کرد: در میان تحقیقات انجام شده در کشور، لزوم تالیف کتاب‌های پزشکی با رویکرد مسایل بومی پزشکی به شدت احساس می‌شود./

دکتر ناصر سیم‌فروش، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌و‌گو با خبرگزای کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضع نشر مقالات، مجلات و کتاب‌های مرجع پزشکی ایران در سطح بین‌الملل، گفت: مقالات ابتکاری بسیاری از سوی پژوهشگران ایرانی در مجلات معتبر علمی دنیا به چاپ می‌رسد. در داخل کشور نیز مجلات علمی و پژوهشی باکیفیت مطلوب منتشر می‌شوند، اما در زمینه انتشار کتاب‌های مرجع که در کلاس‌های درسی و دانشگاهی مورد استفاده دانشجویان هستند، گام‌های اساسی برداشته نشده‌است.

تولید آثار بومی؛ راهی برای دسترسی آسان
این متخصص اورولوژی، در ادامه با تاکید بر نگارش کتاب بر پایه مسایل زیستی و بومی کشور، بیان کرد: نگارش کتاب‌هایی با این رویکرد می‌تواند در محافل علمی داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد و علم ایران را به دنیا بشناساند.

وی یکی از دلایل ضرورت تالیف کتاب‌های علمی با رویکرد بومی را، دسترسی آسان دانشجویان به منابع روز عنوان کرد و افزود: دانشجویان پس از مراجعه به کتاب‌های بومی داخلی می‌توانند برای تکمیل اطلاعات خود به منابع خارجی نیز مراجعه کنند.

سیم‌فروش ادامه داد: آشنایی پزشکان کشور، از جمله دستیاران و متخصصان اورولوژی با طب رایج و بیماری‌های بومی می‌تواند در ارتقای سطح سلامت در کشور تاثیرگذار باشد و چاپ کتاب‌های درسی و مرجع در افزایش این‌گونه آگاهی‌ها موثر است.

کتاب‌های خارجی نیاز ما را نمی‌دانند
این مولف کتاب‌های پزشکی، در ادامه با اشاره به این‌که کتاب‌های خارجی بر مبنای نیاز کشور ما تنظیم نشده‌اند، گفت: اولویت‌های درمانی و پیشگیرانه براساس اقلیم کشور ما در این کتاب‌ها لحاظ نشده‌است و به این دلیل میزان یادگیری جامعه پزشکی، به میزان زیادی کاسته می‌شود.

وی با اشاره به خودکفایی ناشران در انتشار کتاب‌های بومی پزشکی، اظهار کرد: امیدواریم فرهنگ انتشار کتاب‌هایی با این مقوله، در میان ناشران تخصصی به‌صورت یک نهضت علمی درآید. در رشته اورولوژی در کشور، نیروهای متخصصی تربیت شده‌اند، که در کشور در حال ارایه خدمات پزشکی هستند و می‌توانند در زمینه کارهای پژوهشی نیز موفق باشند.

این استاد دانشگاه، ایران را تنها کشوری معرفی کرد که بیماران کلیوی آن در کمترین نوبت انتظار برای پیوند کلیه هستند و مدل ایران در پیوند کلیه به یک الگوی جهانی بدل شده‌است. وی گفت: ما می‌توانیم کتاب‌های پرمحتوا و مرجعی را در مورد این علم تالیف و در سطح جهانی ارایه کنیم. 

چاپ دوم «کتاب جامع اورولوژی ایران» تالیف مشترک دکتر ناصر سیم‌فروش و جمعی از متخصصان اورولوژی دانشگاه شهید بهشتی،  به تازگی از سوی انتشارات تیمورزاده منتشر شده‌است. دکتر سیم‌فروش معتقد است که این اثر به‌صورت کاملا بومی نگاشته شده و این نشان از خودکفایی متخصصان ایرانی در درمان، آموزش و تحقیقات پزشکی دارد.

دکتر ناصر سیم‌فروش، متولد 1326 در تهران، متخصص رشته اورولوژی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی است. 

وی در سال 1351 از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و پس از سه سال خدمت به‌عنوان پزشک عمومی برای گرفتن تخصص به آمریکا عزيمت كرد و در سال 1359 با موفقیت در رشته جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی در دانشگاه‌های کشور آمریکا فارغ‌التحصیل شد. 

این مدرس دانشگاه، در طول این سال‌ها، علاوه بر تالیف و ترجمه تعداد زیادی کتاب و مقاله علمی، به تربیت نیروی انسانی مجرب در رشته اورولوژی نیز مشغول بوده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها