چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
فروشگاه لوازم یدکی  ایستگاه مطالعه شد

فرهاد داودوندی، فروشنده لوازم یدکی ایران خودرو (ایساکو) در شهرستان بروجرد استان لرستان از 15 سال پیش با ایجاد کتابخانه در محل کار خود روزانه 20 تا 30 مراجعه‌کننده دارد و 400 جلد کتاب در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.در حال حاضر این کتابخانه به ایستگاه مطالعه شماره یک شهرستان بدل شده‌است./

داودوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب عنوان کرد: از شش سالگی و حتی پیش از ورودم به مدرسه به دلیل آشنایی با خواندن و نوشتن با کتاب انس داشتم و اکنون در  50 سالگی دارای یک کتابخانه شخصی با چهار هزار جلد کتاب هستم.

وی اظهار کرد: این فروشگاه با 18 متر فضا اکنون دارای هشت متر کتابخانه‌دیواری با شش قفسه  و 400 جلد کتاب است. بسیاری از همکاران و مراجعه‌‌کنندگان این فروشگاه برای امانت‌گرفتن کتاب به این مکان مراجعه می‌کنند و در صورت نداشتن اثر مورد نظر آن‌ها از کتابخانه شخصی خودم کتاب سفارشی مراجعه‌كنندگان را تهیه می کنم. 

وبلاگ نویس برتر استان در سال 1383 با بیان این‌که چهار سال پیاپی تا سال 1390 به عنوان کتابخوان و یاور نمونه کتابخانه‌های شهرستان بروجرد انتخاب شده‌است، درباره سابقه عضویت در کتابخانه عمومی این شهرستان گفت: از سال 1351 عضو کتابخانه شهید باهنر شهرستان بروجرد استان لرستان شدم که قدیمی‌ترین کتابخانه شهراست و تاکنون این عضویت پابرجاست.

خبرنگار یاور نمونه شهرستان بروجرد در سال 1391 با بیان این‌که از شش سالگی عضو کتابخانه بودم، اظهار کرد: به جرات می‌توانم بگویم یک روز هم در زندگی‌ام نبوده که مطالعه نکرده باشم و اگر یک روز یکهزار تومان هم درآمد داشته باشم، 900 تومان آن را کتاب می‌خرم.

نایب رییس اتحادیه صنف لوازم یدکی اتومبیل بروجرد با اشاره به این‌که عضویت در یک کتابخانه  اورا برای استفاده از منابع آن مرکز محدود نمی‌کرد، گفـت: گاهی کتابی را در کتابخانه عمومی شهید باهنر و حتی شهرستان بروجرد پیدا نمی‌کردم و به همین دلیل برای پیدا کردن کتاب‌های مورد نیاز خود  به کتابخانه‌های شهرستان‌های دیگر مانند دورود مراجعه می‌کردم.

وی درباره ویژگی‌های کتابخوانان حرفه‌ای و انتخاب آن‌ها ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخوانان حرفه‌ای با کتاب زندگی می‌کنند، از مطالعه آن لذت می‌برند و تلاش می‌کنند فرهنگ مطالعه را در محل کار، سکونت و در میان اقوام، همکاران و دوستان رواج‌دهند.

دبیر سرویس ورزشی دو هفته نامه بیان لر با بیان این‌که یک کتابخوان حرفه‌ای باید از کتاب‌های جدید در بازار نشر ،ناشران برجسته و آثار ترجمه و تالیف موجود در بازار کتاب اطلاع داشته باشد، اظهار کرذ: به دلیل استقبال از کتابخانه فروشگاه ایران‌خودرو بروجرد و بازدید تیمور احمدوند، مدیر کل کتابخانه‌های استان و سرکشی مداوم داود پهلوان، رییس کتابخانه‌های شهرستان بروجرد، این کتابخانه  به ایستگاه مطالعه شماره یک شهرستان بدل شد.

این فعال برتر فرهنگی که تیرماه امسال از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان مروج فرهنگ کتاب و مطالعه انتخاب شد، عنوان کرد: همزمان با هفته کتاب با همکاری کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد اقدام به برپایی مسابقه‌های کتابخوانی کرده و هر روز به همه شرکت‌‌کنندگان پنج کتاب را به عنوان جایزه اهدا می‌کردم.

نویسنده، کارشناس و مجری برنامه های عصرگاهی رادیو بروجرد با اشاره به ارسال 50 تا 60 جلد کتاب بر اساس سهمیه کتاب‌های ایستگاه مطالعه استان به این کتابخانه اظهار کرد: به صورت ماهانه کتاب‌هایی که کمتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته یا تکراری هستند، تعویض و آثار جدید ارسالی جایگزین می‌شوند.

وی با بیان این‌که ضمانت خاصی برای امانت کتاب از این کتابخانه حتی پیش از تبدیل شدن به ایستگاه مطالعه وجود نداشت، گفـت: اکنون به‌دلیل ارسال کتاب ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امانت کتاب قانون‌مند شده، اما پیش از این هم فقط با ثبت یک شماره تماس با مخاطبان این کتابخانه ارتباط داشتیم.

داودوندی درباره گرایش و علاقه مخاطبان و مراجعه‌کنندگان این کتابخانه عنوان کرد: مردان بیشترین قشر مراجعه‌کننده به این فروشگاه هستند که کتاب‌های تاریخی مانند سرگذشت کورش کبیر را جست‌وجو می‌کنند و برخی مخاطبان هم کتاب‌های حوزه ادبیات مانند رمان‌ها را انتخاب می کنند تا مورد استفاده همسر و فرزندانشان هم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها