دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کتاب را به سبد خرید خانوار آوردیم

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران با اشاره به برپایی ایستگاه‌های مطالعه و غرفه‌های فروش کتاب در برخی میادین میوه و تره‌بار تهران گفت: افراد با حضور در میادین میوه‌ و تره‌بار علاوه بر خرید روزانه خود، می‌توانند از کتاب‌ها برای تامین نیازهای مطالعاتی خود بهره ببرند./

دکتر حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: اینک علاوه بر ایجاد غرفه‌های فروش کتاب نشر شهر در میدان‌های میوه و تره‌بار مناطقی چون شهرری، شهید محلاتی، ازگل، المپیک، اختیاریه و پونک، ایستگاه‌های مطالعه در دیگر میادین میوه و تره‌بار تهران با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در شهر تهران و نیز تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری درباره مطالعه برپا کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که روزانه حدود پانصد هزار نفر به میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران مراجعه می‌کنند، ادامه داد: مراجعه‌کنندگان برای خرید خود به طور میانگین حدود 45 دقیقه زمان صرف می‌کنند. بنابراین، کوشیدیم  از این حضور به نحوی بهره ببریم که فرهنگ مطالعه را در جامعه و خانواده‌ها نهادینه کنیم.

دکتر جعفری درباره فعالیت‌های فرهنگی این سازمان توضیح داد: اکنون برنامه رادیو «آوای شهر» در میادین میوه و تره‌بار در دو نوبت صبح و بعدازظهر فعال است و اطلاعات مفیدی درباره فرهنگ، باورها و ارزش‌های شهروندی مانند شهرنشینی، آپارتمان‌نشینی و زندگی به مخاطبان ارایه می‌کند. همچنین دقایقی از این برنامه‌ رادیویی به خوانش بخش‌هایی از کتاب در موضوع‌های ادبی و شعر اختصاص دارد.

وی در پاسخ به این سوال که «افراد برای استفاده از منابع مکتوب ایستگاه‌های مطالعه میادین میوه و تره‌بار باید از چه شرایطی برخوردار باشند؟» گفت: کتاب‌ها در ایستگاه‌های مطالعه در گردش است و همه علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را از این ایستگاه‌ها به امانت بردارند و سپس آن‌ها را به این ایستگاه‌ها بازگردانند. همچنین افراد می‌توانند کتاب‌های خوانده شده را که در خانه نگه می‌دارند  وارد این چرخه کنند تا همگان از این آثار بهره ببرند.

مدیر عامل سازمان میادین و میوه و تره‌بار تهران در پاسخ به این پرسش که «تاکنون چند ایستگاه مطالعه در میادین میوه و تره‌بار تهران راه‌اندازی شده و چند عنوان کتاب در این ایستگاه ارایه می‌شوند؟» بیان کرد: اکنون 18 ایستگاه مطالعه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد آیه‌های ایثار و تلاش راه‌اندازی کرده‌ایم که در مجموع این ایستگاه‌ها هفت هزار جلد کتاب به مخاطبان ارایه می کنند. همچنین بخشی از این کتاب‌ها به ارایه پیشنهادها، انتقادها و درخواست کتاب‌های مورد نظر اختصاص دارد که مخاطبان می‌توانند در این بخش خواست‌های خود را درج کنند تا در صورت امکان آن‌ها را فراهم آوریم.

وی افزود: محتوای اغلب این کتاب‌های کم حجم اغلب درباره موضوع‌های دفاع مقدس، زندگینامه شهیدان، خاطرات و شیوه زندگی فرماندهان جنگ‌است. البته با همکاری مجریان یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان توافق شد تا کتاب‌هایی در موضوعات دیگر  در ماه‌های آینده به این ایستگاه‌های مطالعه تزریق شود.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که «مخاطبان آثار نمایشگاه یاد یار مهربان اغلب قشر کودک و نوجوان‌اند و نیز مراجعان میادین و میوه  و تره‌بار غالبا افراد بزرگسال‌اند، آثاری که در این ایستگاه وارد می‌شوند ویژه کدام گروه‌های سنی‌اند؟» گفت: با توجه به این‌که افراد می‌توانند کتاب‌های ایستگاه‌های مطالعه را به خانه ببرند. بنابراین، گستره مخاطبان این ایستگاه‌ها همه گروه‌های سنی جامعه را در بر می‌گیرد.

وی یادآور شد: در این توافق مقرر شده‌است کتاب‌هایی در موضوعات کودک و نوجوان، فرهنگ و ادب، اخلاق شهری و مذهبی وارد چرخه ایستگاه‌های کتاب شوند.

دکتر جعفری برپایی ایستگاه‌های مطالعه در میادین میوه‌ و تره‌بار را نخستین شیوه سازمان‌یافته گسترش فرهنگ مطالعه در سطح ایران خواند و عنوان کرد: اکنون مراکز مختلف مانند آرایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مطب پزشکان و حتی نانوایی‌ها بر اساس ذوق و علاقه خویش قفسه‌های کتاب تهیه کرده‌اند و ایستگاه‌های مطالعه کوچکی را برای مخاطبان خود راه‌اندازی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به گستره مخاطبان ایستگاه‌های مطالعه میادین میوه و تره‌بار برای افزایش سطح علمی کشاورزان استان تهران چه اقداماتی انجام داده‌اید؟» گفت: کشاورزان از دامنه فعالیت‌های ما خارج‌اند زیرا عمدتا این افراد در حاشیه شهر فعالیت می‌کنند و ما قادر به ارایه خدمات به این مناطق نیستیم. البته برای کارگران سازمان میوه و تره‌بار خدمات مکتوب عرضه می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان میادین و میوه و تره‌بار تهران اظهار کرد: به زودی کتاب‌های چه بخوریم؟ چه نخوریم؟، ارمغان سلامتی، عسل درمانی، 15 روز تا سلامتی، در جست‌وجوی سلامتی، تغذیه و تحرک را با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان شهرداری وارد چرخه این ایستگاه‌های مطالعه خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط