دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
انتشار کتاب‌های مرجع اولویت کاری پژوهشگاه است

حسن نصرالهی، در حاشیه برپایی چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، گفت: انتشارات پژوهشگاه در صدد است کتاب‌های مرجع را در رشته علوم دریایی و زیر‌شاخه‌های آن منتشر کند.-

حسن نصرالهی، مسوول انتشارات پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه، بیشتر بر علوم دریایی و شاخه‌های آن متمرکز است. طرح‌های پژوهشی که از سوی استادان و پژوهشگران به انجام می‌رسد، در این مرکز در قالب کتاب منتشر می‌شود.

چاپ کتاب برای استفاده دانشجویان
وی با اشاره به انتشار 20 عنوان کتاب تخصصی از سوی این پژوهشگاه، بیان کرد: تمامی کتاب‌های این پژوهشگاه برای استفاده کاربردی دانشجویان تالیف و منتشر شده است که از آن میان می‌توان به «فرهنگ تشریحی مهندسی سواحل و فیزیک دریا» تالیف دکتر وحید چگینی و «اصول طراحی سازه‌های دریایی» اشاره کرد که به‌عنوان کتاب‌های مرجع، مورد استفاده بسیاری از دانشجویان، استادان و پژوهشگران رشته مهندسی و شاخه‌های مختلف علوم دریایی هستند.

نصرالهی، حقوق دریا را از مهم‌ترین مباحث مطرح در رشته علوم دریایی دانست و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، کتاب «حقوق بین‌المللی دریاها و تحقیقات علمی» به قلم دکتر سید‌ضیاء‌الدین مدنی، عضو هیات علمی گروه حقوق و مطالعات راهبردی این پژوهشگاه، منتشر شده است. 

طرح‌های کلان در حال اجرا

مسوول انتشارات پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، ادامه داد: در سال گذشته سه طرح پژوهشی کلان از سوی کارشناسان و اعضای هیات علمی این مرکز ارایه و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت که در آینده نزدیک در قالب کتاب نیز منتشر خواهند شد. همچنین پژوهشگران فعال در این پژوهشگاه، بارها در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی به ارایه دستاوردهای پژوهشی خود پرداخته‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت شاخه‌های علمی چون علوم زیستی دریا، حقوق دریا و گرایشان مهندسی دریا، پرداختن به این مباحث را از اولویت‌های پژوهشی این پژوهشگاه دانست و افزود: پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، در تلاش است تا با انتشار کتاب‌های علمی و کاربردی، نیاز دانشجویان این رشته‌ها را تامین کند.

فروش کتاب‌ها با نقص مواجه است
نصرالهی در ادامه، از استقبال مطلوب دانشجویان علوم دریایی از غرفه این پژوهشگاه در نمایشگاه دساوردهای پژوهشی خبر داد و گفت: بیشتر کتاب‌هایی که پژوهشگاه برای این نمایشگاه عرضه کرده بود، در همان روز افتتاحیه از سوی دانشجویان خریداری شد.

وی، در تشریح دلیل استقبال دانشجویان از این غرفه، عنوان کرد: متاسفانه کتاب‌های تخصصی این گروه از دانشجویان، حتی در مراکز شناخته شده فروش کتاب نیز عرضه نمی‌شود و این نمایشگاه تنها محل عرضه این دسته آثار است.  

این مسوول یادآور شد: با توجه به این‌که مطالعه و تحصیل در رشته علوم دریایی، برابر با مطالعه دو سوم جهان است، چرا که دو سوم جهان را آب تشکیل می‌دهد، اما متاسفانه آثار تالیفی موجود در این زمینه در کشور ما، انگشت‌شمار است.

نصرالهی در پایان گفت: امروزه کتاب‌های منتشر شده در حوزه‌های علوم دریایی، بیشتر شامل ترجمه است و تعداد آثار تالیفی به عدد انگشتان دست هم نیست. پژوهشگاه در این راستا با پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش‌محور در این زمینه، در صدد طراحی و انجام طرح‌های پژوهشی و چاپ آن‌ها در قالب کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها