دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
منتظری: محدودیت‌ دسترسی به منابع، مشکل اساسی پژوهشگران است

مترجم آثار مدیریتی، درباره محدودیت‌های موجود در حوزه پژوهش در کشور، گفت: سرعت پایین اینترنت و ایجاد محدودیت‌های متعدد برای دسترسی به برترین آثار حوزه علم، از مهمترین مشکلات پیش‌روی محققان کشور است./

زهرا‌سادات منتظری،‌ مترجم کتاب‌های مدیریت، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره شرایط تحقق شعار «پژوهش و فناوری کلید توسعه پایدار» اظهار کرد: با وجود کمبود امکانات پژوهشی و محدودیت‌های بسیاری که پیش‌روی محققان وجود دارد، تحقق شعار هفته پژوهش، کمی سخت به‌نظر می‌رسد. به نظرم،‌ در کشور ما یکی از مشکلات مهم برای فعالیت پژوهشگران، تاخیر در دسترسی به تازه‌ترین دستاورد‌های علمی دنیا، به دلیل سرعت پایین اینترنت است.

وی به کاربرد‌های مهم اینترنت، برای مترجمان و پژوهشگران کشورمان اشاره کرد و افزود: بسیاری از آخرین نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌های منتشر شده در سراسر جهان، بر روی برخی پایگاه‌های اینترنتی علمی قابل دریافت است و این در حالی است که به دلیل ناآشنایی بیشتر مترجمان و برخی محدودیت‌ها، دسترسی به این آثار سخت و گاهی  غیرممکن است.

منتظری، درباره رعایت قوانین کپی‌رایت در دریافت اینترنتی کتاب‌های الکترونیکی از سوی پژوهشگران، بیان کرد: مترجمان برای پرداخت هزینه خرید کتاب‌های زبان اصلی و طی شدن مراحل کار، گاهی تا یک ماه باید وقت صرف کنند، اما در مقابل با یک‌بار تهیه کارت اعتباری اینترنتی و پرداخت آنلاین متن الکترونیکی، آخرین آثار علمی قابل دسترس است که این شکل برقراری ارتباط، منوط به وجود اینترنت پرسرعت در کشور است. 

مترجم کتاب «بازاریابی اجتماعی» در ادامه با اشاره به دیگر مشکلات و نیاز‌مندی‌های پژوهشگران کشور، گفت: حتی کتابخانه ملی، به‌عنوان یکی از مراکز معتبر علمی و گنجینه آثار و پایان‌نامه‌های برتر کشور، با ایجاد محدودیت‌‌ها و شرایط سخت برای مراجعان‌، استفاده از منابع این مرکز را مشکل کرده‌است.

وی، در ادامه، در تشریح یکی از آثار ترجمه‌ای خود باعنوان «درآمدی بر اصول و کاربرد کسب ‌و کار بین‌الملل» که به جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز ارسال شده بود، عنوان کرد: این اثر در حقیقت، منبعی برای علاقه‌مندان به تجارت بین‌المللی است. این کتاب با ارایه چکیده‌ای از مهمترین مباحث این حوزه،‌ از مسایل پایه تا افرادی که به تاسیس شرکت‌ و مراکز تولیدی اقدام می‌کنند، به‌عنوان یک منبع راهنمایی عمل می‌کند.
 
منتظری در پایان افزود: این کتاب،‌ از طرح جزییات صرف‌نظر کرده و اساسی‌ترین موضوعات را پوشش می‌‌دهد. دانشجویان گرایش‌های مختلف مدیریت بازرگانی، از مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

زهراسادات منتظری، دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی و‌ مترجم و نویسنده بیش از 15 عنوان کتاب و هچنین مقاله علمی و پژوهشی ارایه شده در کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها