یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
فرقانی: انتشار کتاب‌های معتمدنژاد پس از پختگی مباحث بود

محمدمهدی فرقانی، استاد حوزه رسانه و ارتباطات با بیان این‌که مرحوم معتمدنژاد تالیف کتاب را دیر آغاز کرد، گفت: اگر چه این آغاز دیر شکل گرفت اما وی بر این باور بود که مباحث علمی باید ابتدا در کلاس‌های درس مطرح شود، محک علمی بخورد، سوال‌ها بیان، ابهام‌ها رفع، مباحث پخته و سپس در قالب کتاب منتشر شود.-

فرقانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: نخستین کتاب وی، «آموزش روزنامه‌نگاری در ایران» بود که در اواخر دهه 40 شمسی تالیف شد و هنوز هم یکی از منابع مهم علمی در این حوزه به شمار می‌آید.

وی افزود: تعداد آثار منتشر شده معتمدنژاد زیاد نیست اما به همان تعداد، کتاب منتشر نشده دارد که به دلیل حساسیت و دقت زیادی که بر انتشار مطالب داشت فرصت انتشار پیدا نکردند.

فرقانی با اشاره به کتاب‌های مرحوم معتمدنژاد، عنوان کرد: کتاب‌های حقوق مطبوعات، وسایل ارتباط جمعی، حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، جامعه اطلاعاتی و حقوق بین‌المللی ارتباطات همگی از کتاب‌های مرجع، غنی و معتبر حوزه رسانه‌ است که کاربرد زیادی در جامعه دانشگاهی کشور دارند.

وی یادآور شد: پروفسور هیچ وقت در انتشار کتاب‌هایش عجله نداشت و تا زمانی که تمام مباحث را تکمیل نمی‌کرد، دست به تالیف نمی‌برد و این از اصلی‌ترین خصایص معتمدنژاد به شمار می‌آید.

فرقانی همچنین درباره وظایف دانشجویان و شاگردان وی در زمان کنونی، گفت: در مرحله نخست باید مکتب او را بشناسیم، دنباله‌روی او باشیم و مهم‌تر از کنیه علمی او، مرام اخلاقی و شخصیتی‌اش را جدی بگیریم، زیرا مرحوم معتمدنژاد فردی به تمام معنا استاد و الگویی برای دیگران بود. 

فرهنگی: شاگردان معتمدنژاد روش و منش او را پیش بگیرند

علی‌اکبر فرهنگی، استاد حوزه ارتباطات با بیان این‌که دانشجویان باید به وی تأسی کنند، گفت: مطالعه کتاب‌های ارزشمند این مرحوم به پیشرفت حرفه روزنامه‌نگاران کمک می‌کند، از سوی دیگر شاگردان وی باید روش و منش او را در کار خود در پیش بگیرند. 

وی اظهار کرد: آثاری که معتمدنژاد در حوزه ارتباطات، حقوق مطبوعات و روزنامه‌نگاری به رشته تحریر در آورده‌ آثاری جاویدان است که اغلب آن‌ها از نخستین‌های حوزه روزنامه‌نگاری به شمار می‌آیند. 

این استاد حوزه ارتباطات افزود: کتاب‌های وی همیشه، قابلیت استفاده در زمان‌های مختلف را داراست و دانشجویان می‌توانند در هر سطح و تحصیلاتی از نکته‌های کاربردی کتاب‌ها استفاده کنند.

فرهنگی با بیان این‌که مرحوم معتمدنژاد دانشجویان نخبه بسیاری را پرورش داده است، عنوان کرد: وی علاوه بر انتشار کتاب‌های ارزشمند در حوزه رسانه، با پرورش دانشجویان نخبه خود خدمات بسیاری در حوزه ارتباطات و رسانه انجام داده است.

وی یادآور شد: در این میان دانشجویان و شاگردان قدیمی وی باید درس‌‌ها و مسیر حرکت این مرد بزرگ را در میان جامعه علمی و دانشگاهی کشور رواج دهند. 

کوثری: ارتباطات و توسعه مهم‌ترین حوزه فعالیت‌‌های معتمدنژاد است

دکتر مسعود کوثری، استاد حوزه رسانه و ارتباطات با اشاره به خدمات ارزشمند علمی و آموزشی پروفسور معتمدنژاد گفت: این استاد بزرگ در حوزه‌های مختلفی کار کرده اما مهم‌ترین حوزه بحث ارتباطات و توسعه به شمار می‌آید که از دیرباز مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای بر آن انجام شده است. 

وی اظهار کرد: معتمدنژاد از کسانی بود که برای توسعه علم ارتباطات در جهان سوم تلاش‌های زیادی انجام می‌داد و بحث حقوق ارتباطات بین‌الملل را به مدت چهار دهه در قالب رساله‌های دکترایی که دانشجویان زیر نظر او دنبال کردند، پیگیری کرد.

وی افزود: به نظر من مهم‌ترین مبحثی که وی دنبال کرده، توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه در ایران است و در این زمینه کتاب‌هایی نوشته و رساله‌‌های متعددی را راهنمایی کرده است.

کوثری توسعه مطبوعات را به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های ارزشمند پروفسور معتمدنژاد نام برد و گفت: ‌نوشتن کدهای اخلاقی مطبوعات، قوانین مطبوعات و کدهای اخلاقی حرفه‌ای مطبوعات از تلاش‌های دیگری است که وی در دولت‌های مختلف به صورت خستگی‌ناپذیر دنبال کرده است.

این نویسنده کتاب‌های حوزه رسانه با بیان این‌که توسعه مطبوعات در ایران مدیون زحمات این استاد بزرگ است، یادآور شد: تدوین منشور حقوقی و اخلاقی مطبوعات مدیون زحمات وی است و در این میان شاگردان و دانشجویان قدیمی ایشان باید با حرکت در این مسیر، راه او را دنبال کنند.

کوثری همچنین درباره وظیفه شاگردان استاد پس از فوت وی نیز عنوان کرد: بحث توسعه مطبوعات و رسانه‌ها که یکی از دغدغه‌های اصلی وی به شمار می‌آید در ایران دنبال نشده و ضروری است که در این زمینه اقدامات اررزشمندی انجام شود، همچنین توسعه دانشکده‌های حرفه‌ای درحوزه ارتباطات نیز از ایده‌آل‌های پروفسور معتمدنژاد به‌شمار می‌آید.

به گفته وی، دانشگاهی نداریم که به صورت تخصصی حوز‌ه‌ها و گرایش‌های مختلف ارتباطات را دنبال کند و از آن‌جایی که یکی از آرزوهای او تحقق این دانشگاه بود، شاگردانش نیز باید به دنبال تحقق آن باشند.

استاد دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات نوین ایران پس از یک دوره بیماری، پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ به دیار باقی شتافت، پیکر او روز گذشته در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط