یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
نظریه‌های اسلامی برای مدیریت تهدیدهای نرم ارایه شد

دكتر اصغر افتخاری درباره اثر خود با عنوان «تهديد نرم؛ رويكردی اسلامی» که در دومین جشنواره دوسالانه کتاب سال مقاومت به کسب رتبه برگزیده موفق شد، گفت: تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت طراحی نظريه‌های ایرانی ـ اسلامی برای تحليل و مديريت تهدیدهای نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی نگارش این اثر به شمار می‌آید.-

افتخاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که کتاب «تهديد نرم؛ رويكردی اسلامی» با حمايت پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری تالیف و منتشر شده است، اظهار کرد: با توجه به جايگاه خطير دانشگاه‌ها در حوزه نرم‌افزاری (به طور مشخص در حوزه علم، فناوری و فرهنگ) لازم بود موضوع تهديد نرم يا جنگ نرم از منظری علمی تحلیل شود؛ به عبارت ديگر ملاحظات علمی مانند رعايت مبانی نظری و ارايه نظريه‌ای منسجم، مد نظر قرار گيرد و متنی دانشگاهی عرضه شود. به همین دلیل تحقیق در این زمینه و نگارش اثر مذکور را در دستور کار قرار دادم.

وی ادامه داد: از دیگر اهدافی که زمینه نگارش این اثر را فراهم کرد، نيازمندی‌های اجرايی بود؛ به این معنا که باید با استناد به اصول نظام اسلامی و متناسب با موقعیت و توانمندی‌ها، راهكارهايی پيشنهاد می‌شد كه بتوانند ما را در مديريت تهديدهای نرم راهنمايی کنند.

دانشيار دانشكده معارف اسلامی و علوم سياسی دانشگاه امام صادق(ع) توضیح داد: كتاب «تهديد نرم؛ رويكردی اسلامی» در پنج فصل تنظيم شده است. فصل نخست به مبانی اختصاص دارد. در این فصل، سوال پژوهش و پيشينه آن بررسي شده و در نهايت نوآوری و اهداف آن تبيين شده است.

افتخاری ادامه داد: فصل دوم کتاب به موضوع‌شناسی مربوط می‌شود و در يك مطالعه موردی، تمامی نظريه‌های مربوط به تهديد نرم شناسايی، تحليل و دسته‌بندی شده‌اند.

وی افزود: فصل سوم به بررسی تحليلی تهديد نرم در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ايران می‌پردازد و به‌طور مشخص گفتمان امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و سند چشم‌انداز تحليل محتوا شده‌اند. فصل چهارم با توجه به يافته‌های فصول قبل و اصول مبنايی مكتب اسلام، به طراحی و ارايه يك نظريه بومی در بحث تهديدهای نرم اختصاص يافته است.

این نویسنده عنوان کرد: فصل پنجم با عنوان «نتیجه‌گیری» راهبردهای پيشنهادی به اجمال ارایه شده‌اند که می‌توانند موضوع تحقيق‌های بَعدی قرار بگیرند.

 از افتخاری پرسیدیم: «همان‌طور که می‌دانید در حوزه جنگ نرم و مقابله با آن، کتاب‌های متعددی در بازار نشر به چشم می‌خورد. وجه تمایز کتاب شما با سایر کتاب‌های این حوزه چیست؟» وی گفت: آن‌چه این اثر را از ساير متون موجود متمايز می‌سازد، رويكرد آن است؛ اين اثر رويكردی انتقادی به نظريه‌های متعارف دارد و از اين نظر نظريه‌ای جديد ارایه کرده است، نه بازخوانی متون غربی را.

وی ادامه داد: مبانی این نظریه بر اصول اسلام و شرايط راهبردی ايران استوار است. بنابراین، رويكردی ايرانی ـ  اسلامی دارد و این‌که متن نسبت به مقتضيات اجرايی بی‌‌تفاوت نيست و سعی در فهم و حل مسايل ايران دارد. در مجموع سعی شده اثری دانشگاهی با رويكردی بومی توليد و عرضه شود.

دانشيار دانشكده معارف اسلامی و علوم سياسی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سوال که «نظرتان درباره جشنواره کتاب سال مقاومت چیست و اگر پیشنهادی برای برپایی هرچه بهتر آن در دوره‌های بعدی دارید، بفرمایید؟» گفت: جشنواره بين‌المللی كتاب سال مقاومت اقدامی ارزنده و ابتكاری بومی به شمار مي‌آيد كه آينده‌ای روشن در پرتو توفيق‌های الهی براي آن پيش‌بيني می‌شود. به نظر می‌رسد زمان آن رسيده كه قالب‌های اجرايي متناسب با نيازهای جامعه ايران را در دستور كار قرار دهیم و موضوع‌هایی را به بحث علمي و ترويج ملی بگذاريم كه دردی از جامعه ايران را دوا کنند. خوشبختانه اين جشنواره دغدغه مذکور را دارد و از اين نظر مثال‌زدنی و در خور قدردانی و توسعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط