شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
برای معرفی آثار آشپزی اسلامی، جان به لب می‌شویم

امید رجبی‌ کبودچشمه گفت: وقتی رسانه‌های تصویری، در اختیار افراد بیگانه از دانش طب اسلامی است، متخصصان این حوزه برای معرفی کتاب‌های آشپزی اسلامی، جان به لب می‌شوند._

دکتر امید رجبی‌ کبودچشمه، مدرس دانشگاه شهید هاشمی‌نژاد مازندران و محقق علوم طبیعی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت آثار حوزه طب سنتی در کشور اظهار کرد: متاسفانه رویکرد بسیاری از کتاب‌های آشپزی، رویکردی اسلامی نیست و در تالیف آن‌ها به تداخلات غذایی و اصول و مبانی طب اسلامی بی‌توجهی شده است. با توجه به این نکات و شناسایی نقاط ضعف کتاب‌های این حوزه‌، تلاش شد منبع جامع‌تری تولید و عرضه شود که نتیجه آن، کتاب 6 جلدی «رایحه سلامتی» است.

وی کتاب «رایحه سلامتی» را منبعی کامل‌ و جامع‌تر از سایر منابع موجود در این زمینه در بازار کتاب معرفی کرد و گفت: در «رایحه سلامتی» برای نخستین‌بار، علاوه بر فواید استفاده از نمک دریا و روش تهیه آب آهن‌دار و آب غنی شده از مس، فرمول حجم‌دهنده طبیعی در تهیه نان‌ها، دسرها و شیرینی‌ها و درجه‌ها و ریزدرجه‌ها در تهیه غذاها، مطرح  شده است. 

رجبی افزود: همچنین در این کتاب، برای نخستین‌بار موضوع تداخلات غذایی با تاکید بر جنبه‌های علمی، تا حد امکان لحاظ شده است. این در حالی است که در برخی از کتاب‌های این حوزه، بر آسیب‌های مصرف همزمان دو ماده غذایی اشاره‌ای نشده است.

این گیاه درمانگر، با استناد به کتاب مرجع «بهداشت مواد غذایی» محمدبن زکریای رازی، با تاکید بر مضر بودن استفاده همزمان برخی خوراکی‌ها بیان کرد: در برخی کتاب‌ها شاهدیم که در بخش دسرها و نوشیدنی‌های سرد، فندق را همراه بادام لحاظ می‌کنند، در حالی‌که رازی در کتاب «منافع‌الاغذیه و مضارها» یا «بهداشت مواد غذایی» استفاده همزمان این دو خوراکی را موجب بروز ضعف بینایی دانسته است.

عضو انجمن طب گیاهی انگلستان، با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها و تاثیر آن‌ها در گرایش مردم به کتاب‌های آشپزی به اصطلاح مدرن گفت: زمانی که تبلیغات رسانه‌ای در اختیار افراد بیگانه با مبانی طب سنتی است، به دنبال آن شاهد گرایش مردم به آثار مدرن هستیم. در مقابل متخصصان طب سنتی، باید جانشان به لب بیاید، تا مردم را با برگزاری کلاس‌های آموزشی و بحث و گفت‌و‌گو متوجه این موضوع کنند که کتاب‌های سالم و استاندارد آشپزی نیز وجود دارد.

عضو انجمن داروهای گیاهی ایران، در پاسخ به سوالی درباره ترجمه آثار کهن طب سنتی، عنوان کرد: وزارت بهداشت،‌ در مجموع 10 کتاب مادر‌تخصصی را در زمینه طب سنتی برای استفاده متخصصان معرفی کرده است. در این میان می‌توان به کتاب «قانون در طب» ابن سینا، با ترجمه ‌دکتر شرف‌کندی، اشاره کرد که متاسفانه خالی از غلط علمی نیست و تعدادی از همکاران شروع به تصحیح آن کرده‌اند.

وی در ادامه،‌ با بیان این مطلب که به غیر از کتاب‌های مرجع مورد نظر وزارت بهداشت، کتاب‌های دیگری نیز در این حوزه وجود دارند افزود: علاوه بر آثاری چون «قانون در طب»، «ذخیره خوارزمشاهی» و «خلاصه‌الحکمه» مرحوم عقیلی، که موردنظر وزارت بهداشت هستند، کتاب‌های دیگری از جمله «بهداشت مواد غذایی» رازی و «حفظه صحه» ناصری، نیز وجود دارند که آثاری مطرح و غنی هستند و با توجه به نکات سرشار علمی، قابلیت ارایه در محافل علمی دنیا را دارد. 

دکتر امید رجبی‌کبودچشمه، متولد سال 1360، گیاه‌درمانگر، محقق علوم طبیعی و مولف 11 عنوان کتاب در حوزه طب سنتی است. 

عضویت در انجمن‌های داروهای طبیعی آمریکا و طب گیاهی انگلستان، عضویت در کمیته‌های تخصصی انجمن داروهای گیاهی ایران و جامعه گیاه‌درمانی ایران و همچنین عضویت در شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، از مهمترین فعالیت‌های علمی دکتر رجبی در عرصه داخلی و بین‌المللی است. 

وی در 17 سالگی، نخستین کتابش با عنوان «مسایل علمی در قرآن» را نوشت. وی در سال 86 «راز سلامتی»، در سال 91 «رایحه سلامتی» و «جامعه ایمن در شهر کهریزک» را به علاقه‌مندان این حوزه ارایه کرد.

کتاب «رایحه سلامتی» از سوی دفتر تکنولوژی آموزشی و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش، به‌عنوان منبعی استاندارد برای رشته مدیریت خانواده در مقاطع دوم و سوم رشته کار و دانش و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای برگزیده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها