شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
انتشار نخستین جلد مجموعه «روز شمار جمهوري اسلامي»

نخستین جلد از مجموعه «روز شمار جمهوری اسلامی» اثر محسن غنی‌یاری به همت موسسه مطالعات و پژوهش‌های سياسی آذر ماه سال جاری منتشر خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، غنی‌یاری با اشاره به ویژگی‌های انقلاب اسلامی و شرایط روزهای نخستین این انقلاب اظهار کرد: انقلاب اسلامی ايران، تنها نظام سياسی را در ايران تغيير نداد بلكه انديشه شاهنشاهی را برای هميشه در اين كشور مطرود کرد  و اسلام را پس از قرن‌ها، برای نخستين بار در مقام تاسيس حكومت و اداره كشور بر اساس آموزه‌های دينی قرار داد.

وی ادامه داد: انديشه انقلاب اسلامی كه ريشه در مبارزات مردم در گذشته‌های دور و نزديك اين مرز و بوم داشت، در انديشه و رفتار امام خمينی (ره) ظهور و بروز کرد و مبنی تشكيل نظام جديدی در ايران شد. 

نویسنده مجموعه «روز شمار جمهوری اسلامی» افزود: انقلاب اسلامی ايران در عصری روی داد كه انديشمندان سياسی، آن را عصر پايان انقلاب‌ها نامیدند. اين انقلاب بيش از آن‌كه تحولی سياسی به حساب آيد، تحول انديشه‌ای بود. تقابل انديشه انقلاب اسلامی با انديشه‌های مسلط جهانی در دو اردوگاه ليبراليستی و كمونيستی غرب و شرق از ابتدای نهضت امام خمينی (ره) آشکار بود.

غنی‌یاری اظهار کرد: پيروزی انقلاب اسلامی در ايران كه سرآغاز تجسم انديشه امام خمینی (ره) در ايران و مقدمه‌ای بر نفوذ آن در پيرامون خود در مرحله نخست و در جهان اسلام در مرحله دوم و در نهايت در كل جهان بود، به كام تصميم‌گيران در هر دو اردوگاه جهانی خوش نيامد و آن‌ها را به مقابله با آن كشاند.

وی ادامه داد: روزهای نخستين پيروزی، با روی كار آمدن دولت موقت انقلاب اسلامی كه عناصر شناخته‌شده‌ای از نهضت آزادی، جبهه ملی و همفكران آن‌ها از اركان آن بودند، انديشه‌ورزان مسلط هر دو نظام جهانی را به نفوذ در حكومت و مصادره آن به نفع خود و در صورت عملی نشدن، ايجاد انحراف در مسير اصلی و هويت اسلامی انقلاب اميدوار كرد.

نویسنده مجموعه «روز شمار جمهوری اسلامی» افزود: با سقوط دولت موقت و عملی نشدن نقشه‌های مختلف، راهی جز توسل به زور در مقياس جهانی و برانداختن نظام دينی باقی نماند. تحميل جنگ هشت ساله بر ايران به دست صدام و با مساعدت يا حداقل سكوت هر دو ابرقدرت، تدارك كودتاهای مختلف در كشور، حمله هوايی به بهانه نجات جاسوس‌های آمريكايی، قطع روابط ديپلماتيك، اجرای تحريم‌های مختلف بر اركان نظام اسلامی، استفاده از همه اهرم‌های رسانه‌ای در اختيار ابرقدرت‌ها، استفاده از همه ظرفيت‌های كشورهای پيرامونی جمهوری اسلامی عليه انقلاب اسلامی و اجرای طرح‌های بسيار از جمله اقدام‌های عناصر سلطه برای شكست جمهوری اسلامی و خاموش ساختن تفكرهای آزاديخواهانه متكی بر آموزه‌های دينی بود.

وی در پاسخ به این سوال که «جلد نخست این مجموعه چه محتوایی را دربردارد؟» گفت: در جلد نخست مجموعه «روزشمار جمهوری اسلامی» 38 روز نخست پس از پيروزی انقلاب اسلامی تدوين شده است. 

غنی‌یاری توضیح داد: به دليل نبود سيستم خبررسانی و خبرگزاری منسجم و دقيق در آن روزها، اخبار مختلف و اغلب متناقضی در مجموعه‌های خبری پيدا می‌شود. پالايش و رفع نقص خبرها مهم‌ترين فعاليت دست‌اندركاران اين مجموعه بود تا هم خبرها به صراحت و صداقت در اختيار مخاطبان قرار بگيرند و هم تا حد ممكن خبری از قلم نيفتد. به دليل اهميت حوادث آن روزهای سرنوشت‌ساز، تلاش شده كه همه اخبار، حتی جزیی‌ترين اخبار كه در ظاهر بی‌اهميت جلوه می‌كنند، در اين روزشمار ثبت شوند تا مرجع، منبع و مأخذ مستند و معتبری برای مورخان آينده باشد.

این نویسنده درباره جلد دوم این مجموعه توضیح داد: جلد دوم كه مراحل نهايی تدوين آن را میگذارند، به حوادث ابتدای سال 1358 اشاره دارد. روزهای نخستين پس از پيروزی انقلاب اسلامی شاهد از بين رفتن برخی نهادها و سازمان‌ها و پيدايی نهادها و سازمان‌های جديد، به حسب نياز نظام تازه‌تاسيس بود. وزارتخانه‌ها و سازمان‌هايی نيز كه ادامه فعاليت‌شان ضروری است، تغيير خط‌مشی دادند.

غنی‌یاری با بیان این‌که «روزشمار جمهوری اسلامی ايران» می‌کوشد تا گزارش دقيقی از اين روزهای پُرالتهاب و پُرخبر ارایه کند، گفت: در بحبوحه 38 روز نخست كه ياران امام خمینی (ره) به پشتيبانی مردم مسلمان در سراسر كشور، در نبرد با آخرين بازماندگان حكومت پهلوی و بازگشت كشور به آرامش و آغاز سازندگی هستند، گروه‌ها، جريان‌ها، احزاب، سازمان‌ها و افرادی كه در دوره تسلط سلطنت پهلوی به‌ويژه در چند سال پايانی خاموش بوده يا در خارج از كشور در پی زندگی عادی و دور از دردسر خود بودند، اكنون كه پيروزی مردم مجالی برای آن‌ها فراهم ساخته، با صدور اعلاميه، اطلاعيه، انتقاد از حكومت چندروزه و نوپا، در پی بازكردن ردپايی در قدرت برای خود بودند و اغلب نيز در مقام جلودار و پيشرو، برای امام خمینی (ره)، مردم و دولت موقت انقلاب، نسخه‌هايی بر اساس آموزه‌های حكومت‌داری غرب يا شرق می‌پيچیدند. 

وی توضیح داد: در اين دوره هنوز جهان از بُهت حركت مردم مسلمان ايران درنيامده و مجامع سياسي، اقتصادي و نظامی جهان در برخورد با انقلاب نوپا، عصای احتياط به دست گرفته‌اند. در اين شرايط غرب به رهبری آمريكا كه بانی حكومت پهلوی بود و پس از كودتای آمريكايی ـ انگليسی 28 مرداد 1332 تكيه‌گاه اصلی حكومت پهلوی به شمار مي‌رفت، در پی آن شد تا شايد بتواند با كمك بازماندگان حكومت پيشين يا نفوذ در دستگاه حاكمه، يك بار ديگر صحنه معادلات را به نفع خود تغيير دهد. 

این نویسنده ادامه داد: در اين دوره به نظر می‌رسد همسايه شمالی، اميد بيشتری برای كسب منافع دارد. بر اساس اين باور است كه حكمرانان اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی كه انقلاب اسلامی را در تضاد با منافع غرب تحليل می‌كنند، با خوشبينی بسيار اميدوارند كه نظام نوپای اسلامی به سمت شرق كمونيست تغيير مسير دهد و به دامن آن‌ها درافتد؛ غافل از اين‌كه نه تنها چنين نخواهد شد بلکه طومار حيات كمونيسم نيز پس از چند سال به زباله‌دانی تاريخ خواهد پيوست.

وی افزود: در چنين اوضاع و احوالی و در ميانه چنين نبردی، پيروز ميدان، مردم مسلمان ايرانند. امام خمينی (ره) با آرامشی مثال‌زدنی، با باور و حسن‌ظن به كمك‌های الهی و با اتكا به مردم كِشتي طوفان‌زده را به سلامت به ساحل نجات هدایت کرد و ملت ايران با پايان سال 1357، نخستین بهار آزادی را جشن گرفت.

غنی‌ياری با اشاره به برخی ویژگی‌های مجموعه «روز شمار جمهوری اسلامی» گفت: خبرهای جلد نخست مجموعه «روزشمار جمهوری اسلامی ايران » وقايع و رويدادهای 22 بهمن 1357 تا 29 اسفند 1357 را دربر دارد. خبرهای اين جلد، از بولتن‌های خبرگزاری پارس شامل «بولتن ايران در 24 ساعت گذشته» و «بولتن گزارش‌های ويژه»، مجموعه 22 جلدی صحيفه امام خمینی (ره)، جلد نخست «محضر نور»، سه روزنامه اطلاعات، كيهان و آيندگان و در نهايت مجموعه یازده جلدی «اسناد لانه جاسوسی آمريكا» استخراج شده است. 

نویسنده مجموعه «روزشمار جمهوری اسلامی» ادامه داد: خبرها با نثر امروزی ارایه شده‌اند. برخی اخبار نيز در چند منبع وجود داشت كه با استفاده از آن‌ها خبر كاملی توليد و درج شده است. تلاش بر اين بوده كه خبرها در روز وقوع درج شوند و خبرهايی كه روز وقوع آن‌ها مشخص نشده، در تاريخ انتشار خبر آمده است. بيشتر خبرها شامل عنوان، شرح و منبع خبر هستند البته در برخی اخبار كه دارای اهميتِ كمتر هستند تنها به درج عنوان خبر اكتفا شده است. در پايان هر خبر منبع آن به صورت اختصار آمده تا خواننده در صورت نياز، به اصل منبع رجوع كند.

این نویسنده ادامه داد: در زیر برخی اخبار، توضيحاتی درباره اشخاص، ماهيت خبر، اصطلاحات به كار رفته، سابقه خبر و مانند آن توسط تدوين كننده آمده است؛ اين توضيحات با علامت «؟» مشخص شده تا تفاوت آن با اصل خبر مشخص باشد. منابع مورد استفاده برای نگارش توضيحات مشخص شده است. البته در برخی توضيحات از منابع مشخصی استفاده نشده و مطالب بر اساس يافته‌های تدوين كننده آمده است. 

غنی‌یاری عنوان کرد: اطلاعات كتابشناسی منابع مورد استفاده در اين بخش نيز به طور كامل در قسمت فهرست منابع درج شده است. زندگينامه افراد و دوره فعاليت گروه‌ها در بخش توضيحات ارایه شده‌اند. برخی اخبار شامل متن مصاحبه، اعلاميه، سخنرانی و مانند آن است. در بسياری از اين خبرها، خلاصه‌ای از متن مصاحبه يا سخنرانی آمده و مطالعه متن كامل آن با ذكر شماره به بخش ضميمه موكول شده است. تعداد ضميمه‌ها 250 فقره است.

وی اظهار کرد: در چينش اخبار هر روز، نكات مختلفی مدنظر قرار گرفته است. ابتدا خبرهای مربوط به فروپاشی سلطنت پهلوی آمده است. خبرهای بعدی به ديدارها، پيام‌ها، دستورها و ساير خبرهای مربوط به امام خمينی(ره) مربوط می‌شود. سایر خبرها به اقدام‌ها و اطلاعيه‌های دولت موقت انقلاب اسلامی اختصاص يافته كه نشان‌دهنده ايجاد نظم جديد اداری و ساختار تشكيلاتی در كشور است. پس از آن اعلاميه‌ها و نظرهای مراجع تقليد و عالمان دينی ارایه شده‌اند. 

این نویسنده اظهار کرد: در ادامه، اخبار حوادث و اتفاق‌های كشور به ترتيب استانی و بر اساس فراوانی و اهميت خبر آمده است. سپس اخبار حوادث و جريانات كشور، اخبار مربوط به گروه‌ها و اشخاص كه بيشتر شامل صدور اعلاميه، اعلام نظرات و خواست‌های آن‌ها، اخبار خارجی مرتبط با انقلاب اسلامی و نظام نوپای ايران و سخنان شخصيت‌های غیرایرانی سياسی، اقتصادی، فرهنگی و ... ارایه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط