سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
کتاب‌های تخصصی موسیقی فروش کمی دارند

محسن الهامیان، موسیقیدان و مدرس دانشگاه با گله‌ از محتوای کتاب‌های موسیقی منتشر شده به ایبنا گفت که انتشار کتاب‌های علمی و تخصصی موسیقی با مشکلات خاصی مواجه است، از این‌رو بیشتر ناشران ترجیح می‌دهند کتاب‌های ساده و سطحی منتشر کنند، چون کتاب‌های تخصصی موسیقی فروش کمتری دارند.-

الهامیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روند انتشار کتاب‌های موسیقی را تکرار مکررات دانست و اظهار کرد: اکنون بیشتر کتاب‌های موسیقی رایج در بازار مناسب هنرجویان مبتدی و تازه‌کار است و به‌ ندرت شاهد انتشار کتاب‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه موسیقی هستیم.
 
این مدرس موسیقی اظهار کرد: مثلا کتاب‌هایی مانند «آموزش مقدماتی ویولن» یا «آموزش آسان پیانو» یا «شیوه فراگیری سریع تار و سه تار» در بازار فراوان هستند که ویژه نوآموزان است و کمتر کتابی در زمینه نوازندگی یافت می‌شود که مخاطبان خود را در سطوح بالاتری در نظر گرفته باشد. 
 
الهامیان گفت: متاسفانه حتی بسیاری از این‌گونه کتاب‌ها که برای نوآموزان تهیه می‌شوند، سطحی و بی‌کیفیت هستند و گاهی روش‌های غلطی را آموزش می‌دهند اما به‌دلیل نبودن نظارت کافی همچنان در بازار کتاب به ‌فروش می‌رسند.
 
نویسنده کتاب «آشنایی با تاریخ موسیقی اروپا» عنوان کرد:‌ انتشار کتاب‌های علمی و تخصصی موسیقی مشکلات خاص خودشان را دارند، از این‌رو  بیشتر ناشران ترجیح می‌دهند کتاب‌های ساده و سطحی منتشر کنند چون کتاب‌های تخصصی موسیقی فروش کمتری دارند. 

الهامیان با یادآوری مشکلات مربوط به حوزه نشر و توزیع کتاب‌های موسیقی عنوان کرد: تاکنون چندین کتاب‌ موسیقی در سطح بالا و جدی تالیف یا ترجمه کرده‌ام اما ناشران به‌دلیل تخصصی بودن از انتشارشان خودداری می‌کنند.
 
وی افزود: اکنون بیشتر کتاب‌های علمی و تخصصی موسیقی از سوی دانشگاه‌ها یا حوزه هنری منتشر می‌شوند و ناشران خصوصی رغبت چندانی برای چاپ این کتاب‌ها ندارند.

نویسنده کتاب «موسیقی بین‌النهرین» اظهار کرد: اکنون کسی که معلم موسیقی است و کمی هم زبان می‌داند، به خودش اجازه می‌دهد تا کتابی را ترجمه یا تالیف کند. با کمی دقت در محتوای این‌گونه کتاب‌ها می‌بینیم که نویسنده خودش هم سر از ترجمه‌اش در نیاورده است. 

الهامیان گفت: البته به اوضاع کنونی هم نمی‌شود زیاد ایراد گرفت. کشور ما حدود 500 سال در همه علوم مانند اقتصاد، کشاورزی و هنر درجا زده و از بسیاری جهات از کشورهای توسعه یافته عقب هستیم. زمانی‌که در ایران از گاری استفاده می‌کردیم آن‌ها برق و ماشین بخار اختراع کردند. البته نباید ناامید شد بلکه مهم این است که ما از پیشرفت آن‌ها درس بگیریم و برای محقق ساختن آرمان‌ها و اهدافمان از این تجربیات استفاده کنیم. 

وی بیان کرد: مثلا در موسیقی مدرن ما موضوعی به ‌نام هارمونی داریم که این فن به‌دلیل پیچیدگی و سختی‌هایی که دارد کمتر مورد توجه هنرجویان یا معلمان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.
 
الهامیان توضیح داد: در کشور فرانسه بیش از 20 عنوان کتاب موسیقی با موضوع هارمونی به قلم استادان و موسیقیدانان صاحب‌نام نوشته شده است. این مربیان کتاب‌هایشان را در کلاس آموزش داده‌ که ماحصل آن تربیت موسیقیدان مولف بسیاری بوده است.

نویسنده کتاب «تئوری موسیقی» گفت: تا زمانی‌که مولفان یا مترجمان کتاب‌های موسیقی، کتاب‌هایشان را سر کلاس تدریس نکنند و آثارشان را در معرض بحث و بررسی قرار ندهند، به نظر من مشکلات مربوط به کتاب‌های موسیقی حل نمی‌شود.

الهامیان با انتقاد از کتاب‌های خودآموز موسیقی، تایید کرد: کتاب‌های موسیقی را نمی‌توان به‌طور خودآموز، سطحی خواند و یاد گرفت بلکه ضروری است تا این کتاب‌ها از سوی استادان مجرب تدریس شوند.

محسن الهامیان متولد 1327، دارای مدرک لیسانس موسیقی از دانشکده هنرهای زیبا با گرایش آهنگسازی است. از این موسیقیدان تاکنون بیش از 17 کتاب مانند «رساله هارمونی» نوشته تئودوردوبوا، «مبانی فرم و فرم‌های موسیقی» تالیف رالف تورک، «کنتر پوان و فوگ» اثر کروبینی، «آشنایی با تاریخ موسیقی اروپا»، «تئوری موسیقی» و «هارمونی قرن بیستم» به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط