دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
بسترهای مناسب برای معرفی آثار برتر فراهم شود

علی‌محمد آقازمانی، نویسنده حوزه فناوری اطلاعات، به مناسبت سومین روز از بیست و یکمین دوره هفته کتاب، که با عنوان «کتاب؛ بنیان تعلیم و تولید دانش» نامگذاری شده است، گفت: بنیان تعلیم و بنیاد دانش‌محوری در یک کشور، با حمایت بخش دولتی از نشر کتاب‌های علمی و فعالان این عرصه و همچنین فراهم کردن بسترهای مناسب برای معرفی آثار برتر میسر می‌شود.-

علی‌محمد آقازمانی، نویسنده کتاب «معتادین فیس بوک» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در ایران که  75 میلیون جمعیت دارد، نشر کتاب‌های علمی و شناساندن مولفان برتر این حوزه باید پررنگ‌تر از گذشته انجام شود.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما در ارتقای سطح کتابخوانی و تبلیغ کتاب‌های علمی، افزود: حجم تبلیغ کتاب در مقایسه با تبلیغ کالاهای صنعتی، بهداشتی و غذایی در رسانه ملی و سایر رسانه‌های سنتی و دیجیتالی کشور ضعیف است و در این حالت ایران در زمینه کتاب و فرهنگ کتابخوانی که به‌عنوان امتیازی رقابتی برای ملت‌های دانش‌بنیان در دهکده جهانی محسوب می‌شود، جایگاه اصلی و مهم خود را در این میان از دست خواهد داد.

آقازمانی در ادامه گفت: کشوری که ضریب نفوذ کتاب و میزان مطالعه در آن از استانداردهای جهانی کمتر باشد، سطح سواد و آگاهی در آن جامعه با نوسان همراه خواهد بود که این امر تهدیدی برای پیشرفت نسل بعدی قلمداد می‌شود. این نوسان، بسیاری از حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیگر نمی‌توان امید چندانی به تولید علم در کشور داشت.

نویسنده پنج کتاب علمی در حوزه فناوری اطلاعات، عنوان کرد: هفته کتاب و کتابخوانی، بهترین فرصت برای یادآوری این حقیقت مهم به افکار عمومی است که فرهنگ کتابخوانی در کشور باید جدی گرفته شود تا شاهد کاهش بی‌سوادی، افزایش رونق در نشر علمی کشور، ارتقای سطح شمارگان کتاب‌ها و باروری علمی نسل آینده باشیم.

نویسنده کتاب «معتادین فیس بوک» در مقایسه‌ای میان کتاب‌های علمی چاپی و نشر الکترونیک، گفت: بی‌شک هیچ رسانه‌ای را نمی‌توان به اندازه رسانه سنتی کتاب، در عمق‌بخشی به اطلاعات عمومی و علمی، ارتقای فرهنگ عامه و تقویت نهادهای علمی و آموزشی و تربیتی در ایران امروز موثر و ارزنده دانست.

وی هفته کتاب را یک فرصت ویژه برای بازبینی نگاه مسوولان، اهالی نشر و مردم نسبت به این شاخصه مهم فرهنگی دانست و اظهار کرد: این فرصت طلایی باید بیش از آنچه که امروز هست گرامی داشته ‌شود. در این راستا باید برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه، در تقویم این هفته گنجانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها