شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
کتاب‌های کارآفرینی بیشتر توصیفی‌اند تا آموزشی

ابراهیم مظفری، در حاشیه نخستین همایش تخصصی «کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات» بر لزوم عبور مولفان از مبانی مباحث کارآفرینی تاکید و جنبه توصیفی کتاب‌های موجود را پررنگ‌تر از جنبه آموزشی آن ارزیابی کرد.-

ابراهیم مظفری،‌ مدرس دانشگاه آزاد و کارآفرین، درباره سطح کمی و کیفی کتاب‌های حوزه کارآفرینی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: امروزه، مباحث کارآفرینی چه در سطح آکادمیک و‌ چه در سطح مبانی، در مراکز دانشگاهی به‌ویژه در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، در حد مطلوبی در حال طرح و بررسی است، اما فاصله‌ای بین مباحث تئوری و میدان صنعت وجود دارد که نویسندگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران باید برای پر کردن این خلا وارد عرصه شوند.

وی در ادامه درباره راهکار‌های تقویت ارتباط میان مباحث کارآفرینی با حوزه صنعت، افزود: کارآفرینی به‌طور کلی، به‌عنوان پروسه‌ای اجرایی قلمداد می‌شود، بنابراین‌ کتاب و تاکید صرف بر طرح مباحث این حوزه به شکل تئوری، با هدف و انعکاس ابعاد گسترده آن چندان موثر نخواهد بود. در حالت کلی، کتاب در گام نخست برای شناخت،‌ ابزار مناسبی است اما برای تجاری‌سازی طرح‌های کارآفرینان، ‌مولفه‌ها متفاوت از مباحث تئوریک کتاب‌ها، مقاله‌ها و محتوای پایگاه‌های فضای مجازی است.

مظفری، با اشاره به نوع عملکرد فرد کارآفرین در مرحله تجاری‌سازی ایده‌ها، تصریح کرد: وقتی کارآفرین، وارد بحث تجاری‌سازی می‌شود، مجبور به برقراری ارتباط با افراد مختلف است، افرادی با شخصیت‌ها، روحیات و علایق متفاوت. بنابراین هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند براساس ویژگی‌های تک تک این افراد کتاب تالیف کند. در نتیجه به نظر می‌رسد که برپایی کارگاه‌های آموزشی، برای شناخت ابعاد مختلف حوزه کاری فرد کارآفرین راه‌ آسان‌تری باشد.

وی با اشاره به اهمیت انعکاس برخی مباحث در کتاب‌های این حوزه گفت: فرد کارآفرین، با توجه به هوش هیجانی و مطمئن از عملکردش و با هدف اجرایی شدن ایده‌اش، به سراغ سرمایه‌گذار می‌رود، اما با دیوار سرد بی‌اعتمادی وی که تنها به دنبال افزایش سود مادی است، روبه‌رو می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد آموزش این اختلاف‌ها، با استفاده از ابزار کتاب به کارآفرینان جای کار بسیاری دارد.

نوسنده کتاب «تکنولوژی مدرن ماشین کاری» در ادامه اظهار کرد: از  مباحثی که نویسندگان باید در تالیف کتاب‌های حوزه کارآفرینی به‌ آن بپردازند می‌توان به راه‌های نشستن بر سر میز مذاکره، ‌مراحل توزیع سهام،‌ روش‌های همکاری با سرمایه‌گذاران و مباحثی از این دست اشاره کرد.

مظفری در مقایسه‌ای میان آثار نویسندگان ایرانی و خارجی حوزه کارآفرینی، بیان کرد: کارآفرینی، در ایران مبحث جدیدی است. تا امروز نیز در مرحله مقدماتی طرح مباحث مختلف این علم قرار داریم. بنابراین،‌ سازوکار‌های اساسی این حوزه هنوز کنکاش و واکاوی نشده به‌طوری که در رسانه‌های مختلف اعم از تصویری و مکتوب، شاهد صحبت‌ها و حضور کارآفرینان هستیم اما هیچ‌کدام به مشکلات کارآفرین اشاره‌ای ندارند
که این نقص در کتاب‌ها نیز وجود دارد. به نظرم پژوهش‌ها و آثار تالیفی علاوه بر تقویت جنبه‌ واقع‌بینانه، باید‌ به مقوله آموزش توجه بیشتری داشته باشند، زیرا جنبه توصیفی آثار ایرانی این حوزه پررنگ‌تر از جنبه آموزشی آن است.

ابراهیم مظفری، متولد سال 1362 قزوین و مدرس دانشگاه آزاد است. وی تالیف کتاب‌های «تکنولوژی مدرن ماشین کاری» و «مرجع کاربردی آباکیوس» را در کارنامه علمی خود دارد. مظفری همچنین از فعالان حوزه کارآفرینی است. طرح «استحکام‌دهی شیشه‌های ویژه» از جمله طرح‌های تحقیقاتی این کارآفرین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها