شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کتاب‌ها بر اساس نیاز مخاطبان تولید شوند

مجید صادپاپی، معاون فرهنگی حوزه هنری استان خوزستان درباره نقش هفته کتاب در ارتقای سرانه مطالعه در کشور گفت: در صورتی که محتوای کتاب‌ها بر اساس نیازها و سلایق مخاطبان تنظیم و ارایه شوند، می‌توان به افزایش سرانه مطالعه در جامعه امیدوار بود.-

صادپاپی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور از حد نصاب پایین‌تر است. این موضوع نشان می‌دهد که فرهنگ مطالعه هنوز میان دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر قشرهای جامعه نهادینه نشده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که جسم انسان به تغذیه مادی نیاز دارد، روح نیز نیازمند تغذیه فکری و معنوی است. بنابراین، مسوولان و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور باید نسبت به رفع موانع ارتقای سرانه مطالعه در کشور تمهیدات کاربردی بیندیشند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان خوزستان با اشاره به ضرورت تولید کتاب بر اساس نیاز مخاطبان مختلف توضیح داد: آمارها و نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که در چند سال اخیر کتاب‌های حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از پُرفروش‌ترین کتاب‌ها به شمار می‌آیند. کتاب‌های «دا»، «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» نمونه‌ای از این کتاب‌ها است. فروش مکرر این‌گونه آثار بیانگر این مطلب است که کتاب‌های حوزه‌های مذکور بر اساس سلایق مخاطبان تالیف شده‌اند و در کشور جایگاه اصلی خود را پیدا کرده‌اند.

صادپاپی با بیان این‌که نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که در حدود سه سال اخیر 15 میلیون برگ کاغذ در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به کتاب تبدیل شده است، ادامه داد: اگر بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری بتوانیم تاریخ شفاهی را در کشور همه‌گیر و آن را نه تنها در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بلکه در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، دینی و ... عملیاتی کنیم، بهتر و سریع‌تر به نتیجه خواهیم رسید.

وی در پاسخ به این سوال که «برای ارتقای سرانه مطالعه در کشور چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: خوشبختانه مردم کشور ما اهل مطالعه هستند اما به دلیل دسترسی نداشتن به کتاب از مطالعه آن‌ها محروم می‌شوند. بنابراین، لازم است مسوولان فرهنگی در نوع توزیع کتاب‌ها تجدیدنظر داشته باشند و شیوه‌های مناسبی برای دسترسی آسان مخاطبان به کتاب‌ها ارایه کنند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان خوزستان بیان کرد: متاسفانه بهای بالای کتاب‌ها از دیگر موانع رغبت مخاطبان برای مطالعه محسوب می‌شود؛ در چنین وضعیتی باید ناشران و نویسندگان از سوی مسوولان حمایت شوند تا کتاب‌ها با بهای مناسب در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرند. تجهیز کتابخانه‌های مدارس و دانشگاه‌ها با کتاب‌های مناسب از دیگر راه‌های ارتقای سرانه مطالعه به شمار می‌آید.

صادپاپی در پاسخ به این سوال که «نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای این‌که مخاطبان به‌ویژه نسل جوان به مطالعه این‌گونه کتاب‌ها رو بیاورند، چه چارچوب‌ها و اصولی را می‌توانند در نگارش آثار خود در نظر بگیرند؟» گفت: خوشبختانه نویسندگان این حوزه‌ها به خوبی کار می‌کنند اما نکته قابل توجه این است که باید مطالب آثار خود را به گونه‌ای ارایه کنند که به واقعیت نزدیک‌تر و باورپذیری آن‌ها برای مخاطبان آسان‌تر باشد. اگر نویسندگان این حوزه‌ها از نظر و تجربه‌های مشاوران حرفه‌ای برای تالیف و تدوین آثار خود بهره‌مند شوند، می‌توان تولید آثار فاخر بیشتری را در سطح جامعه شاهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط