دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
انقلاب دوم به افسانه شکست‌ناپذیری آمریکا پایان داد

مدیر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی از تدوین مجموعه‌ کتاب جامعی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا خبر داد و گفت: این تسخیر که بر اساس فرمایش امام خمینی(ره) به انقلاب دوم معروف است، به افسانه شکست‌ناپذیری آمریکا پایان داد.-

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فخرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: از همان سال‌های نخست راه‌اندازی بخش تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، موضوع مهم پرداختن به واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را به عنوان انقلاب دوم در دستور کار قرار داشت اما به دلیل کمبود بودجه کارهای متفرقه و جانبی (اعم از مستند، تاریخ‌نگاری، خاطره‌نویسی در قالب کتاب) در این حوزه ارایه شد.

وی ادامه داد: این روند ادامه داشت تا این‌که حدود 6 سال پیش، آقای بهشتی‌پور، رییس سابق شبکه العالم و پژوهشگر حوزه تاریخ و رسانه، مسوولیت این پروژه وسیع را به عهده گرفت. از آن زمان به بعد، فعالیت‌های مرتبط با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به صورت منسجم و سازمان‌یافته انجام شدند.

حجت‌الاسلام فخرزاده توضیح داد: در این راستا دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، به گردآوری و دسته‌بندی اطلاعات این واقعه به صورت مصاحبه با دست‌اندرکاران اقدام کرد. این مصاحبه‌ها و جست‌وجوی مطالب همچنان ادامه دارند و تصمیم داریم اطلاعات به‌ دست آمده را در قالب کتاب‌های متعدد به عنوان منبع پژوهشی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه منتشر کنیم. 

مدیر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با بیان این‌که تاکنون حدود 400 مصاحبه با 100 نفر از افراد مرتبط با واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا انجام شده است، گفت: اطلاعاتی که در قالب کتاب‌های متعدد ارایه خواهند شد، مطالبی از افراد حاضر در واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، اسناد، مدارک و عکس‌های این واقعه و خاطرات دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی(ره) را دربرخواهند داشت.

وی عنوان کرد: دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در راستای ارایه این مجموعه، اغلب مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی را جمع‌آوری و فیش‌برداری کرده است. همچنین حدود 600 مقاله با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گردآوری شده است.

حجت‌الاسلام فخرزاده بیان کرد: در ابتدا می‌کوشیم نخستین جلد را به ارایه مطالب جامع از واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اختصاص دهیم. در این جلد، نگاهی جامع به این واقعه خواهیم داشت. سپس به چرایی، چگونگی و نتایج این واقعه اشاره می‌کنیم. سایر مجلدات این مجموعه به جزییات واقعه اعم از مسایل امنیتی دانشجویان، حرف و حدیث‌هایی که درباره دانشجویان مطرح شده بود، واکنش آمریکا و سایر کشورها نسبت به این واقعه و خاطرات دانشجویان خواهند پرداخت.

مدیر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با بیان این‌که مجموعه مذکور قابلیت دربرداشتن حداقل 50 مجلد را دارد، افزود: در این مجموعه، مطالبی را ارایه خواهیم کرد که یا تاکنون منتشر نشده‌اند یا کمتر به آن‌ها اشاره شده است.

وی با بیان این‌که در صورت تامین بودجه لازم، می‌کوشیم این مجموعه را در سه سال آینده آماده انتشار کنیم، گفت: تقاضای دفتر ادبیات انقلاب اسلامی برای تامین بودجه در دستور کار رییس حوزه هنری قرار دارد.

حجت‌الاسلام فخرزاده در پاسخ به این سوال که «با وجود انتشار کتاب‌های متعدد با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، تدوین و انتشار این مجموعه عظیم از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی چه ضرورتی دارد؟» گفت: وقتی امام خمینی (ره) از این واقعه عظیم به عنوان انقلاب دوم یاد می‌کنند و حتی آن را از نخستین انقلاب هم بزرگتر می‌پندارند، پرداختن به آن با هدف درک وسیع ابعاد مختلف این واقعه ضروری به نظر می‌رسد.

مدیر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی افزود: واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا آن قدر مهم است که جزو برگه‌های زرین مقاومت مردم ایران به شمار می‌آید. این واقعه نشان می‌دهد که مردم ایران با رشادت و شهامت مقابل آمریکا ایستادند. بنابراین، مقاومت مردم ایران و مبارزه با آمریکا شاخصه بسیار بزرگی محسوب می‌شود که اکنون به عنوان الگو در سطح جهان مطرح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط