دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
سجادی: برخی شاعران با چند کلمه، سروده‌های خود را عاشورایی می‌کنند

سیدعباس سجادی گفت: برخی شاعران که خود را شاعر عاشورایی می‌دانند با تغییر چند کلمه در شعری که روز قبل سروده‌اند، آن را برای عزاداران می‌خوانند. دو کلمه عاشورایی را به زور در شعر می‌گنجانند و سروده‌شان را به مردم قالب می‌کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سجادی گفت: شاعران این روزها هر چه به زبانشان می‌آید به عنوان شعر عاشورایی می‌سرایند و حتی ملودی ‌هم روی آن سوار می‌کنند؛ در صورتی که این شعرها و مهم‌تر از آن، ملودی‌ها هیچ گونه سنخیتی با حماسه عاشورا و وقایعی که برای امام حسین(ع) رخ داده است، ندارد.

وی ادامه داد: شخصی که خود را شاعر عاشورایی می‌داند با تغییر چند کلمه در شعری که دیروز سروده است، آن را برای عزاداران می‌خواند. دو کلمه عاشورایی را به زور در شعر می‌گنجاند و شعرش را به مردم قالب می‌کند.

این شاعر افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات در ملودی پردازی بحث لحن است که باید به آن توجه ویژه شود. تم بسیاری از آثار عاشورایی به ملودی نمی‌خورد و این یکی از عیوب بارز شعرها و نوحه‌های عاشورایی است.

سجادی افزود: ما بسیاری از شعرهای ساده و عاشقانه را برمی‌داریم و برای اهل بیت می‌خوانیم و به آن‌ها منتسب می‌کنیم؛ در حالی که همان‌طور که گفتم یکی از بحث‌های مطرح در مورد ملودی بحث لحن است. هر کدام از ملودی‌ها تعریف خاص خودش را دارد. طبعاً برای عزاداری نمی‌توان ملودی شاد انتخاب کرد و هر ملودی محتوای ویژه خودش را دارد. هر کدام از این ملودی‌ها کد‌ها و تعریف‌های خاص خودشان را دارند و کسی که نوحه می‌خواند باید به این نکته‌ها توجه کند.

وی گفت: این‌که بخواهیم عامه مردم را کارشناسان نوحه و نوحه‌خوانی تلقی کنیم اشتباه است. تأیید مردم به این معنا نیست که هر کس شعری خواند و مردم ظاهراً بر آن صحه گذاشتند، پس آن شعر درست و بی عیب و نقص است.

این شاعر یادآور شد: هر شعری را که حرفی تازه برای گفتن دارد، نمی‌توان به عنوان آفرینش خلاقیت در شعر پذیرفت. به گمانم شعر هم مانند دارو می‌ماند و نباید آن را بدون مقدمه و آزمون به همه تجویز کرد. وقتی که دارویی در کشور  یا در اروپا کشف می‌شود به همان زودی به تولید انبوه نمی‌رسد. ابتدا تست‌های آزمایشگاهی روی آن انجام می‌شود. آن دارو را روی حیوان و تعداد محدودی انسان امتحان می‌کنند و اگر دیدند جواب داد آن را به تولید انبوه می‌رسانند.

سجادی افزود: ما در ایران این قرنطینه فرهنگی را نداریم. این روزها هر فردی که در خانه‌اش نشسته و در اینترنت برای خودش شعر می‌نویسد و یا شعرهایش را در فیس بوک می‌گذارد، شعرش را وارد جامعه می‌کند و این امر به سلامت فرهنگی کشور ضربه می‌زند.

وی توضیح داد: به هیچ وجه منظورم این نیست که چنین شعرهایی را سانسور کنیم و یا اداره ممیزی وسیع‌تر شود و جلو انتشار چنین شعرهایی را بگیرد، البته چنین کاری شدنی هم نیست. ما باید خودمان چنین پالایشی داشته باشیم تا هر شعری را بدون آزمون و خطا وارد جامعه کنیم. 

این شاعر افزود: بهتر است چنین شعرهایی را در یک دو جلسه خواند و اگر کارشناسان بر آن‌ها صحه گذاشتند برای عموم چاپ شود و در نوحه‌سرایی‌ها خوانده شود. نوآوری در شعر مبتنی بر شناخت درست از نیازهای جامعه است، ولی در اغلب موارد می‌بنیم که به نام نوآوری در شعر عاشورایی بدعت ایجاد می‌شود که این امر به شعر عاشورایی ضربه می‌زند. 

این شاعر یادآور شد: در مجموع فکر می‌کنم این روزها اوضاع نوحه‌ها و شعرهایی که در ایام عزاداری ماه محرم سروده و خوانده می‌شود، نسبت به عظیم بودن حماسه عاشورا و شخصیت بزرگ امام حسین(ع) تأسف‌بار است.

سيدعباس سجادي کارشناس حقوق قضايي است. وی بنيانگذار انجمن ترانه‌سرايان ايران و برخي انجمن‌هاي ادبي در فرهنگسراهاست و از سال 75 عضو شوراي شعر سازمان صدا و سيما بود. «در سايه غزل» و «در سكوت سردم مي شود» نام مجموعه شعرهای اوست.

سجادي دوره‌هاي آواز و ساخت ساز را در موسيقي اصيل ايراني طي كرده و سال‌هاست که اجراي برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني را در كارنامه فعاليت‌هايش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط