چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
بررسی اندیشه عرفانی امام خمینی(ره)

نویسنده جلد دوم کتاب «با اندیشه‌ی امام خمینی» گفت: این کتاب با استناد به سیره عملی امام خمینی(ره) و مصادیق زندگی ایشان، عرفان و اخلاق این شخصیت جهانی را به تصویر کشیده است./

دکتر محمد ‌منصورنژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: «با اندیشه‌ی امام خمینی» در دو جلد نگاشته شده‌است. جلد نخست با عنوان فرعی «سیاست» به بررسی اندیشه‌ سیاسی امام خمینی(ره) اختصاص دارد. در این کتاب، اندیشه‌های سیاسی و سیر اندیشه امام خمینی(ره) به طور خاص در مسایل «ولایت‌فقیه»،«ولایت مطلقه»،«حکومت‌های مستبد» و «حکومت‌های مطلقه» از دیدگاه امام خمینی(ره) مطرح شده‌اند. 

منصورنژاد با بیان این‌که جلد دوم این کتاب به اخلاق و عرفان از دیدگاه امام خمینی(ره) اختصاص دارد، گفت: این کتاب همچنین به مسایلی مانند مقایسه تطبیقی نفس از دیدگاه امام محمد غزالی و امام خمینی(ره)، کتاب و عترت از دیدگاه امام خمینی(ره)، معنویت از دیدگاه امام خمینی(ره) و وحدت از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخته است.

وی افزود: می‌توان ادعا کرد که امام (ره) مظهر عرفان و حماسه است، مردی که تنها در عرفان صرف خلاصه نمی‌شود. در حالی که بیشتر عارفان دچار انزوا، درون‌گرایی و گوشه‌گیری می‌شوند و به صورت تک‌بعدی تنها به عرفان توجه دارند، شخصیت امام(ره) تنها در عرفان خلاصه نمی‌شود بلکه عرفان و حماسه را به طور همزمان دارد. ارمغان عرفان درون‌گرایی و ارمغان حماسه، برون‌گرایی است که می‌توان ادعا کرد امام(ره) همزمان عرفان و حماسه را داشتند. با توجه به این‌که عرفان با دشمن درون و حماسه با دشمن بیرون می‌جنگد، می‌توان ادعا کرد که امام همزمان با هر دو دشمن می‌جنگیدند.

نویسنده کتاب «خانواده و نیایش» یادآور شد: با اشاره به کتاب‌های «مصباح‌الهدایه» و «سرالصلوه» می‌توان گفت که امام(ره) از عرفان عمیقی برخوردار بودند و عرفان ایشان بر حماسه او غلبه داشت. 

وی اظهار کرد: یکی از مسایلی که در این کتاب بررسی شده، این است که امام(ره) در حالی که فقیه، سیاست‌مدار و مبارز بودند، عارف هم بودند و عرفانی تک بعدی نداشتند. این ویژگی‌ها امام(ره) را از دیگر مبارزان و عرفا ممتاز می‌کند. 

وی با بیان این‌که در طول تاریخ عرفایی بودند که با فلسفه و فقه مخالفت داشتند ولی امام(ره) به عنوان یک عارف با فقه و فلسفه همراه و موافق بودند، گفت: در بررسی سیره عملی زندگی امام(ره) می‌توان به این نتیجه رسید که زندگی ایشان ریشه عمیقی در مسایل دینی، نبوی و فاطمی داشت و امام(ره) با منابع دینی ارتباط عمیقی بر قرار کرده‌ بودند.

جلد دوم کتاب «با اندیشه‌ی امام خمینی(ره)» با شمارگان هزار نسخه، در 224 صفحه و به قیمت 80 هزار ریال از سوی انتشارات جوان پویا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها