سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
«کتاب‌درمانی» به واحد دانشگاهی تبدیل شود

منصور تاجداران، دبیر همایش «کتاب‌‌درمانی» بااشاره به این مطلب که «کتاب‌درمانی» در پیشگیری از امراض موثر است، عنوان کرد: به دنبال این هستم تا «کتاب‌درمانی» به واحد دانشگاهی تبدیل شود و به ‌عنوان سرفصل دروس در مراکز آموزشی مطرح شود./

منصور تاجداران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بیان اهداف برگزاری همایش «کتاب‌درمانی» گفت: در این همایش به دنبال معرفی کتاب به عنوان عامل پیشگیری امراض یا کمک و مکمل فرآیند درمان پزشکی در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی قدمت «کتاب‌درمانی» را با عمر کتاب یکسان دانست و اظهار کرد: موضوع پراکندگی مقوله «کتاب‌درمانی» در مناطق مختلف دنیا برای پژوهشگران این حوزه دارای اهمیت است که براساس این به دنبال جهانی کردن «کتاب‌درمانی» هستیم تا با روشی آسان‌تر به جمع‌‌آوری اطلاعات اقدام کنیم. برای دست‌یابی به این هدف می‌توان به شکل ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کرد.

تاجداران افزود:‌ «کتاب‌درمانی» موضوعی جهانی است اما آنچه در حال حاضر برای ما اهمیت دارد، گرایش به سمت مسایل پزشکی است. به عبارتی دیگر، شناخت امراض قبل از ابتلا به آن از اهداف اصلی در موضوع ترویج شیوه «کتاب‌درمانی» در ایران است.

وی درباره گستره حوزه‌های اثرگذاری «کتاب‌درمانی» گفت: این موضوع تنها به حوزه‌‌های پزشکی منحصر نمی‌شود بلکه زمینه‌های روانشناسی و روانپزشکی را نیز شامل می‌شود. به عبارتی دیگر «کتاب‌درمانی» مکمل ابعاد مختلف حوزه‌ پزشکی است.

عضو هیات داوران همایش «کتاب‌درمانی» درباره ورود این مقوله به حوزه‌های غیر‌پزشکی از جمله مسایل اجتماعی گفت: در صورتی‌که مقوله‌‌های اجتماعی زاییده مشکلات روانی باشد، «کتاب‌درمانی» کاربرد خواهد داشت.

تاجداران، در ادامه در پاسخ به این سوال که برای تقویت جایگاه  «کتاب‌درمانی» چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟، افزود: به دنبال این هستم تا «کتاب‌درمانی» به عنوان سرفصل دروس در مراکز آموزشی مطرح شود. حتی در صورت پیشرفت در این حوزه می‌توان انتظار داشت این موضوع در مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان رشته‌ای خاص با نام «کتاب‌درمانی» یا «درمان با کتاب» تدریس شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه چگونگی روش تالیف کتاب برای مقوله «کتاب‌درمانی» اظهار کرد: نویسندگان به‌طور قطع باید برای تالیف آثاری در حوزه «کتاب‌درمانی» از روش و چارچوبی ویژه استفاده کنند.

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه الزهرا (س) در پایان با اشاره به علاقمندی‌اش به تالیف آثاری در حوزه «کتاب‌درمانی» اظهار کرد: به دنبال تالیف کتاب‌های مناسب برای این شیوه در حوزه پزشکی هستم، تا با دید «کتاب‌درمانی» به دانش مخاطبان افزوده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها