سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
سلطان‌شاهی: موضوع فلسطین به هر بهانه‌ای باید در ایران مطرح شود

علیرضا سلطان‌شاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با بیان این‌که موضوع فلسطین باید به هر بهانه‌ای در ایران مطرح شود، گفت: توجه به شخصیت‌هایی مانند شیخ رهنما که همواره دغدغه فلسطین و آزادی آن را داشته‌اند، یکی از راه‌های مطرح‌کردن موضوع فلسطین در ایران محسوب می‌شود./

سلطان‌شاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،اظهار کرد: این مراسم مانند برخی آیین‌های پاسداشت، به برگزاری یک مراسم کلیشه‌ای نمی‌انجامد، بلکه اهداف بلندی را دنبال می‌کند. متاسفانه شیخ رهنما به اندازه کافی و جامع شناخته شده نیست. ایشان فعالیت‌های بسیاری، چه در دوران قبل و چه در بعد از انقلاب اسلامی انجام داده‌ است که افراد بی‌شماری از آن‌ها بی‌اطلاع هستند. همچنین برخی از این اطلاعات به صورت پراکنده به گوش مخاطبان رسیده است که آیین پاسداشت ادبی مرحوم شیخ مصطفی رهنما به شیوه‌ منسجم و هدفمند به بررسی ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های وی خواهد پرداخت.

وی با بیان این‌که گرامیداشت یاد و خاطره شیخ مصطفی رهنما از دیگر اهداف برگزاری آیین پاسداشت ادبی مرحوم شیخ مصطفی رهنما به شمار می‌آید، گفت: در این مراسم می‌کوشیم آرمان‌های آزادی قدس شریف را برای مخاطبان تبیین و تبلیغ کنیم. 

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با اشاره به عناوین سه کتابی که تاکنون با محوریت شیخ رهنما تالیف و منتشر شده‌اند،؛ ادامه داد: کتاب «خاطرات شیخ مصطفی رهنما» اثر مسعود کریمیان از جمله این آثار به شمار می‌آید که در سال 1384 از سوی انتشارات سوره مهر در قطع رقعی با 176 صفحه راهی بازار نشر شده است.

سلطان‌شاهی ادامه داد: از دیگر آثار موجود در این حوزه می‌توان به کتاب «اسناد و خاطرات شیخ رهنما» اشاره کرد که به قلم روحبخش الله‌آبادی نگارش یافته‌است. این اثر را مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 1390 در قطع وزیری با 552 صفحه منتشر کرده‌است.

وی افزود: سومین اثر، با عنوان «شیخ مصطفی رهنما» با زیر عنوان «گزیده زندگینامه سیاسی و فرهنگی» از سوی جمعیت حامیان آزادی قدس شریف در قطع پالتویی و 22 صفحه منتشر شده‌است. چاپ نخست این کتاب در اسفندماه سال 1391 و دومین چاپ آن در مهرماه سال 1392 در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مسوول مرکز مطالعات فلسطین با اشاره به حوزه فعالیت‌های شیخ مصطفی رهنما اظهار کرد: شیخ رهنما یک فعال سیاسی قبل از انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که همواره با رژیم پهلوی در مبارزه بود. به همین دلیل بارها دستگیر شده و به زندان رفته‌ است. وی در زندان شکنجه‌های بسیار سنگینی را متحمل و با ضربه‌های جبران‌ناپذیر به‌ویژه از ناحیه سر مواجه ‌شد.

سلطان‌شاهی ادامه داد: شیخ رهنما در عرصه بین‌المللی و جهان اسلام نیز فعالیت‌های سیاسی داشت و همواره با منطقه جهان اسلام به‌ویژه خاورمیانه با هدف برقراری ارتباط با گروه‌های مبارز اسلامی علیه استبداد و صهیونیسم ارتباط برقرار می‌کرد.

وی افزود: شیخ رهنما همواره به صورت مشخص و پیگیر در راستای حمایت از آرمان آزادی قدس شریف، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی گام برمی‌داشت.

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین توضیح داد: شیخ رهنما مسوولیت‌های بی‌شماری را به نحو احسن بر عهده گرفته است که از آن میان می‌توان به ریاست جمعیت مسلم آزاد، ریاست جمعیت اسلامی و ایرانی تعاون با فلسطین، عضو فعال جمعیت دفاع از ملت فلسطین و عضو فعال مجمع سازمان‌ها و فعالان حامی آزادی قدس شریف اشاره کرد.

مسوول مرکز مطالعات فلسطین درباره مجموعه آثاری که به قلم شیخ رهنما منتشر شده‌اند، گفت: «مسلمین جهان» و «سفرنامه جنوب لبنان» اصلی‌ترین عناوین منتشر شده به قلم رهنما به شمار می‌آیند. وی در حوزه نشریه و مقاله به صورت متعدد، مطلب ارایه کرده است که به دلیل تکثر نمی‌توان همه آن‌ها را گردآوری کرد و از آن‌ها اسم برد.

وی توضیح داد: به اذعان فرزند شیخ رهنما، در کنار برخی  آثار شیخ رهنما، دست‌نوشته‌هایی از وی دیده می‌شود که بیان می‌کنند به قلم شیخ رهنما آثار متعددی تالیف یا ترجمه شده‌اند اما به دلیل شرایط حاکم بر جامعه با اسم مستعار منتشر شده‌اند. بنابراین، می‌کوشیم فهرستی از این آثار را تا چند ماه آینده ارایه کنیم.

سلطان‌شاهی عنوان کرد: درباره بررسی جایگاه و شخصیت شیخ رهنما مراسم‌ مختلفی برگزار شده است که از آن میان می‌توان به مراسم نکوداشت شیخ رهنما که در اسفندماه پارسال با همکاری دانشکده مطالعات جهان، جمعیت حامیان آزادی قدس شریف و جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد، اشاره کرد. در این مراسم از فعالیت‌ها، سوابق و جایگاه شیخ رهنما سخن گفته شد و کتاب‌های «خاطرات شیخ مصطفی رهنما»، «اسناد و خاطرات شیخ رهنما» و «شیخ مصطفی رهنما» در این مراسم توزیع شدند. پدیدآورندگان آثار  نیز در این مراسم درباره فرآیند تدوین این آثار سخنرانی کردند.

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین افزود: بعد از درگذشت شیخ رهنما نیز مراسم نکوداشت شیخ رهنما دوشنبه (15 مهرماه) در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد. جمعیت حامیان آزادی قدس شریف، جمعیت دفاع از ملت فلسطین و دبیرخانه کنفرانس انتقاضه، متولیان برگزاری این مراسم بودند.

وی عنوان کرد: در این راستا دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری نیز دوشنبه (20 آبانماه) مراسم پاسداشت ادبی مرحوم شیخ مصطفی رهنما را برگزار خواهد کرد.

ویژه‌نامه شیخ مصطفی رهنما تدوین می‌شود

مسوول مرکز مطالعات فلسطین همچنین از تدوین ویژه‌نامه با موضوع بررسی جایگاه، شخصیت، فعالیت‌ها و آثار شیخ مصطفی رهنما خبر داد و گفت: این ویژه‌نامه خلاصه‌ای از زندگینامه شیخ مصطفی رهنما و پیام‌های تسلیتی را که مقامات جمهوری اسلامی ایران پس از درگذشت وی صادر کرده‌اند، در بر خواهد داشت. پیام مقام معظم رهبری که بسیاری از افراد معتقدند این پیام بسیار ویژه است، از جمله این پیام‌ها به شمار می‌آید.

سلطان‌شاهی عنوان کرد: در این ویژه‌نامه می‌کوشیم بسیاری از خاطرات همرزمان، دوستان، آشنایان و بستگان شیخ مصطفی رهنما را که تاکنون در هیچ کتابی ارایه نشده‌اند، در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. این ویژه‌نامه، یک کتابشناسی و مجموعه آثار مرتبط با شیخ مصطفی رهنما را در خود جا خواهد داد.

وی اظهار کرد: بخش دیگر این ویژه‌نامه به مجموعه یادداشت‌هایی که علاقه‌مندان به شیخ رهنما درباره این شخصیت روحانی و مبارز ارایه کرده‌اند، اختصاص دارد.

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین بیان کرد: در این ویژه‌نامه می‌کوشیم یک مرور رسانه‌ای داشته باشیم؛ به گونه‌ای که بازتاب خبریِ درگذشت شیخ مصطفی رهنما  در رسانه‌های مختلف بررسی خواهد شد. بخش دیگر این ویژه‌نامه، تصاویر و اسناد منتشر نشده شیخ مصطفی رهنما را در برخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط