شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
فيروز: توسعه كتابخانه ها با مانع جذب اعتبار روبه‌رو است

علی فیروز، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی با پیشنهاد عضویت اداره کل کتابخانه‌های استانی در کمیته برنامه‌ریزی استانداری‌ها گفت: توسعه کتابخانه‌ها با مانع جذب اعتبار روبه‌رو است زیرا اداره کل‌‌ کتابخانه‌های استانی فقط اداره کننده‌است و اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوول توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها هستند.

فیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که اکنون دو تا سه درصد از افراد جامعه عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، عنوان کرد: اکنون دو تا سه درصد از افراد جامعه به کتابخانه مراجعه و یا عضو این مراکز می‌شوند و ما فقط با این افراد در ارتباط هستیم در حالی که گروه‌های گسترده‌تری از افراد باید از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

وی با تاکید بر این‌که نقش صدا وسیما در ترویج فرهنگ کتابخوانی یک عامل موثر است، گفت: آموزش و پرورش و نیروی انتظامی و نظامی و همچنین دانشگاه‌ها که مردم بخشی از دوران زندگی خود را بر حسب شرایط در آن‌جا سپری می‌کنند بهترین فرصت را برای برگزاری دوره‌های ترویجی کتابخوانی دارند.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی درباره برنامه‌های هفته کتاب این استان گفت: تجلیل از فعالان کتابخانه‌ها، کتابداران نمونه، انتخاب همکاران نمونه در سطح کتابخانه‌های عمومی، شهرستان‌ها و استان، تخفیف خدمات استفاده از اینترنت تا 50 درصد، برپایی نمایشگاه تازه‌های کتاب در کتابخانه‌ها، اجرای مسابقه‌های مکتوب و آنلاین از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در این استان خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت بیشتر پایگاه‌های اهدای کتاب در کتابخانه‌های عمومی همزمان با هفته کتاب در این استان گفت: پایگاه اهدای کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان در طول سال فعال هستند اما در هفته کتاب این پایگاه‌ها با تبلیغات و فعالیت پررنگ‌تر فرهنگ وقف را ترویج خواهند کرد.

فیروز درباره خدمات ویژه در کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی همزمان با هفته کتاب عنوان کرد: همزمان با بیست‌ویکمین هفته کتاب از 24 تا 29 آبان ماه عضویت در کتابخانه‌های عمومی این استان رایگان است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان‌آذربایجان غربی با اشاره به تجلیل از همکاران حوزه کتابخانه‌ای در بخش خدمات اینترنتی و کامپیوتری اظهار کرد: تجلیل از مسوولان کتابخانه‌های عمومی در سطح شهرستانی و کارشناسان فناوری اطلاعات کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های تقدیر از فعالان حوزه کتابخانه‌ای در این استان خواهد بود.

وی با بیان این‌که طرح ملی راه‌اندازی ایستگاه مطالعه را در هفته کتاب در دستور کار نداریم، گفت: این طرح ملی همزمان با اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کل کشور اجرا می‌شود و هنوز برنامه‌ای برای آن در سطح استان نداریم.

فیروز با اشاره به این‌که همزمان با هفته کتاب با حضور کارشناسان این ایستگاه‌ها بیشتر معرفی خواهند شد، عنوان کرد: اکنون 14 ایستگاه مطالعه در کل استان وجود دارد که چهار ایستگاه در شهرستان‌های خوی و بوکان و 10 ایستگاه دیگر در شهرستان ارومیه دایر است.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی درباره بودجه برنامه‌های هفته کتاب گفت: این بودجه در استان‌های مختلف، تفاوت دارد و سال گذشته این بودجه در آذربایجان غربی پنج میلیون تومان بود.

وی با بیان این‌که متولی اصلی برنامه های هفته کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، عنوان کرد: برنامه‌های این هفته نباید محدود به هفته کتاب شود و بنابر فرمایشات رهبری همه سازمان‌‌ها باید درگیر کتاب و کتابخوانی شوند و راهکار کاربردی برای ترویج فرهنگ مطالعه، معرفی و شناسایی کتاب به مردم در طول سال است.

فیروز با تاکید بر این‌که کتابخانه‌های عمومی متعلق به همه اقشار مردم است و باید امکان استفاده از آن را برای همه فراهم کرد، گفت: کتابخانه برای همه مردم است و باید با سرمایه‌گذاری درست تلاش شود امکان استفاده همه اقشار از آن‌‌‌ها فراهم شود و اداره بهتر این مکان‌ها و تجهیز امکانات نرم‌افزاری و سخت‌‌افزاری کتابخانه‌ها شرایط استفاده بهتر و بیشتر افراد را از این مراکز فراهم می‌کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نرم‌افزار پیام مشرق در کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: سامانه جامع نرم‌افزار مديريت كتابخانه‌هاي عمومي كشور با قابلیت تحت وب بودن، این امکان را فراهم می آورد که ارتباط الکترونیکی یک عضو با اعضای دیگر برقرار و تمدید مدارک به صورت آنلاین مهیا می‌کند.

فیروز با اشاره به این‌که طرح کتاب من از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که تاثیر بسیار مناسبی در دسترسی اعضا به کتاب داشت، گفت: این طرح تحول بسیار بنیادینی در تامین منابع اعضا داشت و با مدیریت مناسب اکنون پیگیری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط