دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
کتابخانه پژوهشکده مردم‌شناسی ساماندهی می‌شود

یدالله پرمون، رییس پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره وضعیت کتابخانه این پژوهشکده پس از انتقال از شیراز به تهران گفت: مجموعه کتاب‌هایی که پیش از انتقال در کتابخانه موجود بوده در حال ساماندهی است تا چینش آن‌ها در قفسه‌های کتابخانه آغاز ‌شود.-

 رییس پژوهشکده مردم‌شناسی درباره وضعیت کتابخانه و مرکز اسناد این پژوهشکده به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: پژوهشکده مردم‌شناسی مجموعه کتاب‌هایش را به لحاظ فیزیکی و دیجیتالی ساماندهی می‌کند. در کنار آن در حال تدوین منشوری هستیم که منشور بهره‌گیری از متون داخل کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده نامیده می‌شود. 

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید این کتابخانه مجموعه‌ای کتاب دارد که متعلق به خارج از پژوهشکده است و تعدادی کتاب‌ هم انتشارات پژوهشکده منتشر کرده است. در کنار آن‌ها، گزارش‌های مردم‌شناسی، مجموعه‌ای از گزارش‌های مردم‌نگاری و یک مجموعه قابل توجهی عکس، فیلم و موارد سمعی بصری وجود دارد که همکاران ما در حال نظم بخشیدن به این مجموعه هستند. 

پرمون به اهداف منشور بهره‌‌گیری از متون داخل کتابخانه اشاره کرد و گفت: این منشور می‌گوید ما چگونه می‌توانیم این‌ منابع را مورد استفاده قرار دهیم زیرا دسترسی به تمام این منابع به یک صورت نخواهد بود، به‌ویژه گزارش‌های مردم‌نگاری. چراکه این گزارش‌ها در گام نخست تک نسخه‌ای و به‌شکل پرینت منتشر شدند و ما در حال اسکن این مجموعه با هدف حفاظت بهتر از آن‌ها هستیم. 

وی در ادامه گفت: در لابه‌لای متون گزارش‌های مردم‌نگاری، متن‌های خامی وجود دارد که دسترسی آن برای عموم امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل این‌ گزارش‌ها باید پالایش شوند زیرا بخش‌هایی از این اسناد و گزارش‌ها هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ محتوایی برای پژوهشگران مردم‌نگار به شکل محرمانه باقی می‌مانند تا در تحقیقات و پژوهش‌های خود از آن‌ها استفاده کنند و بخش دیگری از آن‌ها هم آزاد است و عموم می‌توانند از آن بهره بگیرند. 

پرمون ادامه داد: زمانی‌که بخواهیم به انتشار این گزارش‌ها اقدام کنیم، انتشار آن‌ها هم باید تابع این منشور باشد. این‌که ما تنها به انتشار این گزارش‌ها بسنده کنیم به طور حتم کارایی لازم را نخواهد داشت. در واقع ما باید این گزارش‌ها را موضوعی طبقه‌بندی و به‌شکل دانشنامه‌ منتشر کنیم نه این‌که یک گزارش خام ارایه دهیم.

وی در این زمینه با ارایه مثالی گفت: در موضوع فناوری‌های بومی ما از مجموع این گزارش‌ها تنها فناوری‌های بومی را استخراج می‌کنیم و به‌شکل کتاب بر آن‌ها کار می‌کنیم. همین‌طور در موضوع پوشاک، آیین‌ها و آداب و رسوم، ادبیات شفاهی، هنرها و بازی‌ها همه قابل استخراج هستند که ما باید به ‌شکل دانشنامه‌های موضوعی روی آن‌ها کار کنیم. البته این کار کمی زمان‌بر است اما به هر حال یک پژوهش اصولی است. 

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی درباره جدیدترین تالیفات این پژوهشکده گفت: پژوهشکده تعدادی از مجموعه مقالات پژوهشگران مردم‌شناسی را در نوبت انتشار دارد. بسیاری از این مقاله‌ها از کانال داوری هم گذشتند و به دلیل نبود اعتبار و تغییر سیاست‌ها چند سال در نوبت چاپ مانده‌اند. با اختصاص بودجه و رسیدن نتایج نهایی داوری‌ها اقدام به چاپ این آثار خواهیم کرد. 

دکتر یدالله پرمون، متولد 1345، دارای مدرک دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی رییس پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس مرکز میراث ناملموس تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها