یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
تلفیق نظریه‌های ارتباطی نیاز کتاب‌های رسانه است

حمید کارگر، نویسنده کتاب «نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات» گفت: کم‌توانی در جلب افکار عمومی از سوی رسانه‌ها نشان از ضعف در پیوند آموزه‌های ارتباطی با واقعیت‌های عملی حوزه روزنامه‌نگاری و ارتباطات دارد. به همن دلیل کتاب‌های رسانه به تلفیق نظریه‌های ارتباط نیازمند هستند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات» به قلم حمید کارگر با مقدمه دکتر علی‌اکبر فرهنگی از سوی انتشارات روزنه منتشر شد. این دانشجوی دکترای ارتباطات نخستین بار  است که کتابی در حوزه رسانه و ارتباطات به چاپ می‌رساند. 

این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. فصل نخست به مقوله ارتباطات و زیر مجموعه‌های آن همچون منبع، محتوا و معنا پرداخته است. آینه‌های مک لوهان تا ارزش‌های خبری شهرت عناوین فصل دوم را به خود اختصاص داده‌اند. در فصل سوم نیز فضای مجازی و سازوکار‌های حاکم بر آن تحلیل شده و مفهوم هرزه‌نگاری و سقوط اخلاق در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

تبلیغات تجاری از منظر فرش ایرانی مباحث فصل چهارم را تشکیل می‌دهد. در فصل پنجم به روابط عمومی یکی از شاخه‌های ارتباطات توجه شده ولی به لحاظ حجم کمترین صفحات را به خود اختصاص داده است. در فصل ششم به بررسی سازوکار‌های رسانه‌ای پرداخته شده و در آخرین فصل(هفتم)، یادداشت‌های پراکنده نویسنده در حوزه ارتباطات و رسانه گردآوری شده که مفهوم کتاب‌ستیزی و کتابخوانی یکی از این یادداشت‌هاست.

کارگر درباره نگارش این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به هنگام نوشتن این کتاب، تنها کوشیدم هر رخداد یا کنش رسانه‌ای را از دریچه نظریه‌های ارتباطی بنگرم و با خط‌کش بایدها و نبایدهای رسانه و ارتباطات، آن را بسنجم. حاصل این فرایند در کمتر از دو سال مجموعه یادداشت‌هایی بود که حوزه‌های مختلفی از تبلیغات تا روابط عمومی و از روزنامه‌نگاری تا فضای مجازی را شامل می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که این کتاب، چندمین اثر وی در حوزه رسانه است، گفت: نخستین کتابم «آموزش دانشگاهی فرش؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها» نام داشت که به همراه دو تن از همکاران به چاپ رساندم. دومین کتاب نیز با عنوان «از خاک تا خدا» به یادکرد شهدای دانشجو می‌پرداخت، اما با آغاز تحصیلات تکمیلی در حوزه ارتباطات و به اقتضای چند سال فعالیت رسانه‌ای و روابط عمومی به چالش‌ها و دشواری‌هایی در این حوزه برخوردم که برای ایفای نقش حداقلی در این حوزه سرگرم نوشتن کتاب سوم شدم. 

کارگر ادامه داد: با تاکید بر این دشواری‌ها و برای رسیدن به راهکارهایی برای فاصله گرفتن از آسیب‌های کنونی فضای رسانه‌ای، بر آن شدم تا مجموعه نوشتارهایی را در قالب یک کتاب با نگاهی کاربردی و دور از نظریه‌پردازی‌های علمی عرضه کنم. 

مولف کتاب «نگاهی کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات» درباره بازخوردهای دانشگاهی و رسانه‌ای کتاب گفت: نگاه مصداقی و آکنده از نمونه‌های عینی به مقوله‌های ارتباطی و نثر روایی و آمیخته با چاشنی ادبیات متن را از نظریه‌پردازی‌های خشک و قالب‌بندی شده علمی دور می‌کند و مقدمه دکتر علی‌اکبر فرهنگی (چهره ماندگار حوزه مدیریت و مبدع مباحث مدیریت رسانه در ایران) باعث شده تا کتاب با استقبال خوبی مواجه شود. 
 
مدیرکل روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این‌که اگر بخواهید کتاب دیگری در حوزه رسانه و ارتباطات بنویسید، چگونه اثری و با چه ویژگی‌هایی را انتخاب می‌کنید؟ و جای خالی چه کتاب‌هایی در حوزه رسانه و ارتباطات احساس می‌شود؟ اظهار کرد: امروز رد پای رسانه و کنش‌های ارتباطی در بسیاری از حوزه‌ها دیده می‌شود و بر زندگی انسان در ابعاد مختلف تاثیر گذاشته است، از این رو، پرداختن به این مقوله چندوجهی بسیار دشوار و شاید ناشدنی باشد. همچنین با یافتن مصادیق و نمونه‌های عینی برای دیگر نظریه‌های ارتباطی که در اثر حاضر به آن‌ها پرداخته نشده‌است را برای نگارش کتاب بعدی دنبال می‌کنم که حاصل آن می‌تواند جلد دوم این کتاب تلقی شود. 

مدیر مسوول ماهنامه «طره» افزود: شاید یکی از عللی که موجب می‌شود دانشجویان حوزه رسانه کمتر به سراغ خواندن متون آموزشی ارتباطی و رسانه‌ای بروند، زبان رسمی و آکادمیک این متون باشد که برای پرهیز از این آسیب و برای افزودن شمار خوانندگان این کتاب کوشیدم از نظرپردازی صرف دور شده و با مصادیق و نمونه‌های رایج و روزمره در وضع کنونی کشور نثری روایی را ارایه دهم. 

این دانشجوی دکترای ارتباطات در پایان درباره مشکلات موجود در روند چاپ این کتاب گفت: ممیزی ارشاد مهم‌ترین مانع روند چاپ کتاب «نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات» بود. این کتاب حدود دو سال در رفت و برگشت میان ناشر و وزارت ارشاد معطل ماند و بسیاری از بخش‌ها حذف و یا بازنویسی شد. 

حمید کارگر، متولد 1356 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، سابقه بیش از 15 سال روزنامه‌نگاری را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. برخی سوابق اجرایی وی مدیرکل روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مدیر روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران و مشاور رسانه‌ای و تبلیغاتی شرکت سهامی فرش ایران است.

کتاب «نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات» به قلم حمید کارگر در 240 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 10 ‌هزار و 800 تومان از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها