دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
حوزه ادبیات مقاومت نیازمند نظریه‌پردازی است

محسن محبی، عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با بیان این‌که آثار این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی در سطح قابل قبولی قرار داشتند، گفت: لازم است نویسندگان در این حوزه به جای تولید آثار توصیفی به نظریه‌پردازی در آثار اقدام کنند.-

 محبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: در مجموع در آثار این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی شاهد تنوع موضوعی بودیم. همچنین از نظر تفکیک گروه‌های داوری و تعداد داوران هر گروه، پیشرفت قابل توجهی را مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: تعداد جلسه‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در دومین دوره از جایزه ادبی شهید آوینی با رشد چشمگیری مواجه شدند. همچنین در این دوره حضور پُررنگ و غنی نویسندگان حوزه ادبیات مقاومت به‌ویژه در بخش جنگ نرم را شاهد بودیم.

این عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی افزود: در سال گذشته اغلب آثاری که به دبیرخانه ارسال شدند، توصیفی بودند اما خوشبختانه امسال آثار بسیاری از این مرحله گذر کرده بودند؛ به‌گونه‌ای که شروع مقدمات نظریه‌پردازی در آثار را احساس کردیم اما لازم است نویسندگان بیش از گذشته برای تولید آثار کاربردی‌تر از مرحله تدوین عبور کنند و به نظریه‌پردازی در حوزه ادبیات مقاومت بر اساس دیدگاه‌ها و رویکرهای دینی بپردازند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در پاسخ به این سوال که «در آثار این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی تالیفات بیشتر خودنمایی می‌کردند یا آثار ترجمه شده؟» گفت: آثار در سه بخش تالیف، ترجمه و مجموعه مقالات به دبیرخانه ارسال شدند، اما خوشبختانه تعداد آثار تالیفی بیش از آثار ترجمه شده بود. این موضوع نشان می‌دهد فرآیند محتوای آثار، از ترجمه به تالیف در حرکت‌اند. بنابراین، ما این مهم را که نویسندگان در حوزه ادبیات مقاومت دست به قلم شده‌اند، به فال نیک می‌گیریم. شایان توجه است که آثار تالیفی در ارزیابی‌ها، نمره‌های بهتر را به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: امسال شاهد بداعت در محتوای آثار بودیم و کمتر با محتوای تکراری مواجه شدیم. این در حالی است که اغلب، میان آثار مربوط به حوزه علوم انسانی آثار تکراری نیز به چشم می‌خورد.

محبی در پاسخ به این سوال که «آثار برگزیده جایزه ادبی شهید آوینی به فرآیند نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در سطح کشور چه کمکی می‌کنند؟» افزود: این آثار می‌توانند دانش مخاطبان در حوزه مسایل مربوط به پایداری و مقاومت به‌ویژه جنگ نرم را بر اساس اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران ارتقا دهند.

این عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی توضیح داد: برخی آثار این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی به صورت کلی به مسایل مربوط به پایداری و مقاومت پرداخته و برخی دیگر به صورت مصداقی تالیف شده بودند که البته هر دو روش لازم و صحیح است، اما طبیعی است که هر کدام از این آثار نمره‌های ارزیابی ویژه خود را کسب کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از ورود مناسب دانشگاه‌ها به حوزه ادبیات مقاومت ابراز خرسندی کرد و گفت: در این دوره، تعدادی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه امام حسین(ع) و دانشگاه امام صادق(ع) در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت فعالیت کردند که بسیار رضایت‌بخش بود. از سایر دانشگاه‌ها نیز می‌خواهیم با رغبت و هرچه توانمندتر در این حوزه گام بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که «ضرورت حضور دانشگاه‌ها در عرصه مقاومت چیست؟» گفت: استادان دانشگاه‌ها هم باید با مفهوم ادبیات مقاومت به ویژه جنگ نرم آشنا شوند و هم آن را به دانشجویان خود انتقال دهند؛ چرا که در این حوزه خلاء زیادی احساس می‌شود. این کمبود به وسیله استادان دانشگاه‌ها با توجه به الگو بودن برای دانشجویان قابل برطرف کردن است. بنابراین، باید با فراهم کردن زمینه‌های مساعد در دانشگاه‌ها، استادان را برای حرکت در این حوزه ترغیب کرد.

عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی در پاسخ به این سوال که «مسوولان سازمان‌های فرهنگی چگونه می‌توانند در راستای نهادینه کردن فرهنگ مقاومت گام بردارند؟» اظهار کرد: سازمان‌های فرهنگی باید از آثار حوزه مقاومت با فراهم کردن زمینه‌های چاپ و نشر آن‌ها در سطح کشور، حمایت کنند. همچنین این سازمان‌ها باید برای تبلیغ قابل قبول و مناسب این آثار در فضای عمومی جامعه، فضاسازی کنند تا دیگران به مطالعه این آثار ترغیب شوند. این فضاسازی می‌تواند به صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و نمایشگاه‌های کتاب صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط