یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
قیمت کاغذ را در زمان جنگ‌ هم کنترل کردیم

سید طاهر شبیری، دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران معتقد است که قیمت کاغذ در هفته جاری تغییر نمی‌کند و به روند ثابت خود ادامه می‌دهد. وی می‌گوید: افزایش قیمت کاغذ در یک سال گذشته به دلیل نبود متولی مشخص بوده است زیرا در شرایط جنگی هم قیمت کاغذ را کنترل کردیم و اجازه افزایش قیمت را ندادیم زیرا متولی مشخص بود./

دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در هفته گذشته قیمت‌ها با تغییراتی همراه بود که هیچ دلیل خاصی را نمی‌توان برای آن بیان کرد، زیرا بازار در شرایط مساعدی به‌سر می‌برد. 

شبیری ادامه داد: در بحث اجرایی کشور تغییر و تحولات کلانی صورت گرفته است و کمتر از دو ماه است که دولت جدید سر کار آمده، باید صبر کرد و دید که دولت چه تدابیری را برای حل مشکلات کاغذ خواهد اندیشید.

وی با اشاره به بیان مشکلات موجود در حوزه کاغذ گفت: براساس وظیفه شهروندی و سازمانی خود، پیشنهادهایی را برای کنترل و بهبود وضع بازار به مسوولان ارایه می‌دهیم، این‌که دولتمردان چقدر به آن‌ها گوش بدهند برعهده خودشان است.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوای تهران با اشاره به اعلام قیمت کاغذ از سوی برخی سایت‌های غیر رسمی اظهار کرد: یکی از موضوع‌هایی که  به کنترل و مشخص شدن متولی قانونی نیاز دارد، حوزه اطلاع‌رسانی و مدیریت رسانه است، زیرا چنین سایت‌هایی به دلیل بالا بودن کاربران خود به راحتی می‌توانند قیمت‌ها را تغییر دهند و بازار را متشنج کنند.

وی ادامه داد: بهترین مرجع برای اطلاع از وضع بازار کاغذ، مراجعه حضوری یا تلفنی به فروشندگان کاغذ در بازار است، البته در شهر تهران اتحادیه کاغذ و مقوا می‌تواند میانگین قیمت‌ها را اعلام و از فروش به قیمت‌های نادرست جلوگیری کند.

شبیری، شفافیت را یکی از راه‌های موفقیت در تجارت دانست و اظهار کرد: در حوزه تجارت، شفافیت لازم وجود ندارد و دچار آشفتگی اطلاعاتی شده‌ایم. برای برنامه‌ریزی بازار نیاز داریم  بدانیم چه مقدار کاغذ خریداری شده است و این محموله‌ها چه زمانی به بازار تزریق می‌شوند.

وی ادامه داد: متقاضیان کاغذ حق دارند بدانند تاجران چه کسانی هستند تا بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، اما متاسفانه هیچ نهادی این اطلاعات را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

این کاغذ فروش تهرانی نقش تاجران غیرحرفه‌ای را در بروز مشکلات محسوس دانست و گفت: تاجران حرفه‌ای را همه می‌شناسند اما در سال‌های گذشته برخی تاجران غیر حرفه‌ای هم در بحث کاغذ وارد شده‌اند، باید  نهاد یا گروهی خاص مسوولیت کاغذ را برعهده بگیرد، زیرا متولی این امر مشخص نیست.

وی ادامه داد: در بدترین شرایط مانند زمان جنگ نیز بازار کاغذ را کنترل کردیم و اجازه افزایش قیمت کاغذ را ندادیم زیرا متولی کاغذ مشخص بود اما در یک سال گذشته به دلیل سیاست‌های نادرست مشکلات فراوانی در حوزه کاغذ ایجاد شده است زیرا متولی آن مشخص نبود، از دولت جدید انتظار می‌رود  مسایل را به سرعت بررسی کند.
 
شبیری در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: با وجود واردکنندگان متعدد اکنون اگر قیمت‌ کاغذ افزایش پیدا کند، سراغ چه کسی باید رفت؟ آیا شهرداری، خوردروسازان و دیگر واردکنندگان غیرتخصصی پاسخگو خواهند بود؟ پیش‌بینی من این است که قیمت کاغذ  این هفته تغییر نمی‌کند و به روند ثابت خود ادامه می‌دهد.

براساس اعلام بازار کاغذ و مقوای تهران، هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی، 100 در70 ، 86 هزار تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه 250 گرمی 100 در70 ، پنج هزار و 200 تومان و هر کیلوگرم مقوای پشت توسی به قیمت سه‌ هزار و 380 تومان به فروش می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط