چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
سبک زندگی بر شکل‌های دینداری تاثیر دارد

مولف کتاب «سبک زندگی و دینداری» با بیان این‌که این اثر را بر اساس سنجش و ارزیابی در پژوهش به رشته تحریر آورده‌ است، گفت: بر پایه‌ پژوهش‌ها دریافتم که سبک زندگی به عنوان پدیده‌ای اجتماعی ـ فرهنگی بر شکل‌های دینداری تاثیر دارد و شناخت آن راهگشای همه اقشار خواهد بود./

سعدیه سهرابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: موضوع و بخش عمده این اثر را پایان‌نامه‌ مقطع کارشناسی ارشدم تشکیل می‌دهد که در نگارش آن از راهنمایی، حمایت علمی و نقش محوری دکتر علی رحمانی فیروزجاه بهره برده‌ام. مضامینی که در کتاب سبک زندگی و دینداری نوشته‌ام، بر اساس سبک زندگی، معرفت دینی و پدیده‌های اجتماعی بوده است.

وی در باره تعریف خود از سبک زندگی بیان کرد: سبک زندگی الگوی منسجمی از رفتارهای فردی و جمعی است که در عرصه خاصی از زندگی به صورت نمادین بروز می‌کند و حول محورهای مصرف، اصول اخلاقی، ارزشی و زیباشناختی یا مجموعه‌ای از عوامل بیرونی از قبیل سن، درآمد، جنسیت و جغرافیا انسجام می‌یابد. به نظرم تعریف سبک زندگی می‌تواند تلفیقی از نظریه مکاتب و  نظریه‌پردازان مختلفی مانند وبلن، زیمل، وبر، بوردیو و ابن خلدون باشد.

مولف کتاب جامعه‌شناسی دین ادامه داد: یکی دیگر از مولفه‌های مورد توجه در این اثر، موضوع دینداری است. میزان درجه دینی افراد و اهتمام و تلاش برای دین را دینداری می‌گویند.

وی درباره محتوای کتاب سبک زندگی و دینداری عنوان کرد: این کتاب می‌کوشد ارتباط میان دینداری به عنوان جنبه‌ای از معرفت دینی و سبک زندگی به عنوان جنبه‌ای از  معرفت و پدیده اجتماعی و فرهنگی را بررسی و تحلیل کند.

سهرابی مخاطبان این اثر  را افرادی دانست که مبانی اولیه جامعه‌شناسی را ‌می‌دانند و افزود:  محتوای این کتاب می‌تواند به عنوان یاری‌رسان محققان در پژوهش‌ها باشند.

این مولف کتاب‌های دینی درباره مضمون کتاب سبک زندگی و دینداری توضیح داد: در نگارش این کتاب، آثار مکاتب جامعه‌شناسی و معرفتی را مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که دینداری در بیشتر افراد وجود دارد و سبک زندگی در میزان دینداری نقشی ندارد. در حقیقت، شکل زندگی افراد در شکل دینداری آن‌ها موثر است. به عنوان مثال، افرادی که سبک زندگی سنتی دارند، دینداری و مناسک آنان نیز شکلی سنتی دارد. همچنین سبک زندگی و دینداری، دو موضوع مستقل از هم هستند که بر یکدیگر موثرند.

وی در پاسخ به این سوال که «پیش‌بینی شما از استقبال از کتاب سبک زندگی و دینداری چیست و آیا پیش از این کسی به موضوع این کتاب پرداخته بود؟» اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنم مخاطبان از این اثر استقبال خوبی به عمل آورند، زیرا موضوع سبک زندگی، موضوع روز جامعه در همه عرصه‌هاست و افراد در هر رشته‌ای به نوعی با سبک زندگی درگیرند.

سهرابی افزود: پیش از این دکتر سعید مهدوی‌کنی در پایان‌نامه دکترای خود به موضوع تاثیر دینداری بر سبک زندگی پرداخته است. البته موضوع پایان‌نامه و کتاب من به سبک زندگی و دینداری توجه دارد.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود کتاب سبک زندگی و دینداری با شمارگان یک هزار نسخه، در 200 صفحه و به قیمت 80 هزار ريال تا دو هفته دیگر از سوی نشر نگاه بیّنه راهی بازار کتاب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط