پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
تکنولوژی هرگز جای کتاب را نمی‌گیرد

کارشناس محتوایی غرفه موسسه نور با اشاره به محل برپایی این نمایشگاه در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگرچه آثار موسسه نور در قالب نرم‌افزار تولید می‌شوند و قابلیت جست‌وجو در کتاب‌های معرفی شده در این نرم‌افزارها فراهم است، اما تکنولوژی هرگز جای کتاب را نمی‌گیرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نمایشگاه آثار موسسه نور به همت دانشگاه علامه و انجمن علمی دانشگاه حدیث با گلچینی از 50 اثر  موسسه نور به مدت دو هفته در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی برپاست.

محمد رضایی‌مقدم، کارشناس محتوایی غرفه موسسه نور، با بیان این‌که دانشجویان و طلاب برای خرید آثار موسسه نور می‌توانند از 20 درصد تخفیف ویژه این نمایشگاه بهره ببرند، اظهار کرد:‌ محتوای 50 نرم‌افزار ارایه شده موسسه نور در این نمایشگاه دربرگیرنده آثار علوم حدیث، تاریخ،‌ تفسیر، ‌رجال، فلسفه و حکمت و کتاب‌های علمای بزرگ اسلامی مانند شهید مطهری و علامه طباطبایی است.

وی در پاسخ به این سوال که «شاخص‌ترین و جامع‌ترین نرم‌افزار این غرفه را در کدام اثر می‌دانید؟» گفت: نرم‌افزارهای جامع‌الاحادیث و جامع‌التفاسیر کامل‌ترین نرم‌افزارهای این نمایشگاه به شمار می‌آیند که تاکنون در همه نمایشگاه‌ها با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شده‌اند. علاقه‌مندان با جست‌وجوی دامنه و کلمه مورد نظر در این دو نرم‌افزار می‌توانند به همه اطلاعات درباره آن اشراف یابند.

این دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: آثار موسسه نور در سه نمایشگاه بزرگ قرآن کریم، کتاب و رسانه‌های دیجیتال عرضه می‌شوند که تاکنون این نرم‌افزارهای آثار مکتوب مورد استقبال طلاب و دانشجویان قرار گرفته‌اند. در سال‌های اخیر با تغییرات به وجود آمده در مسایل اقتصادی، نرم‌افزارها و آثار فرهنگی نیز دستخوش مشکلاتی شده‌اند اما نرم‌افزارهای این موسسه هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: نرم‌افزار کتابخانه جامع طب(سنتی ـ اسلامی) و دیوان حافظ با آن وجود که نسبت به سایر نرم‌افزارهای این موسسه، قیمت بالاتری دارند اما در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله آثار پرفروش موسسه نور بودند. نرم‌افزار دیوان حافظ، نتیجه انجام پروژه‌ای هفت ساله‌ است که شامل صحیح‌خوانی و زیباخوانی شش تن از استادان این حوزه، 15 گونه شرح و تفسیر با اقتباس از آیات و روایات و به 9 زبان زنده دنیا می‌شود. 

رضایی‌مقدم افزود: در نرم‌افزار دیوان حافظ با انتخاب هر بیت از شعرهای حافظ، آیه مرتبط، قواعد شعری و آرایه‌های آن به مخاطب عرضه می‌شود. همچنین در نرم‌افزار کتابخانه طب، مطالب مکتوب درباره طب از 200 سال پیش از میلاد مسیح(ع) جمع‌آوری و ترجمه شده‌اند. در این نرم‌افزار 935 عنوان رساله طب به چهار زبان زنده دنیا وجود دارند. 

وی با بیان این‌که مخاطبان با داشتن یک دستگاه رایانه به آسانی می‌توانند از نرم‌افزارهای موسسه نور بهره ببرند، گفت: در نرم‌افزار کتابخانه طب 60 درصد نسخه‌های خطی طب که از پیش از میلاد مسیح(ع) تاکنون وجود دارند، به فارسی برگردانده شده‌اند و اصل تصویر آن‌ها در این نرم‌افزار موجود است. نرم‌افزار کتابخانه جامع طب(سنتی ـ اسلامی) در یک هزار و 243 جز به چهار زبان انگلیسی، فارسی، ‌اردو و عربی تهیه شده و بر اساس محورهای مرجع، عمومی، اسلامی، فارسی، عربی، ‌اردو، انگیسی، احکام و اخلاق پزشکی، ‌تاریخ پزشکی، طب منظوم، اصطلاحات و الفاظ و کتاب‌های تصویری طبقه‌بندی شده‌ است.

وی درباره نرم‌افزارهای پرمخاطب موسسه نور گفت: نرم‌افزارهای حدیث، جامع‌الاحادیث،‌ جامع‌التفاسیر، جامع فی اهل بیت(ع)، مشکات الانوار،‌ مباحث پیرامون قرآن، کتابخانه جامع طب،‌ کتابخانه جامع‌الاصول، کتابخانه کلام اسلامی و کتابخانه حکمت اسلامی، از جمله آثار مرجع و پرمخاطب این موسسه محسوب می‌شوند.

کارشناس محتوایی غرفه موسسه نور در پاسخ به این سوال که «نقطه‌های ضعف و قوت این نرم‌افزارها را در چه موضوعاتی ارزیابی می‌کنید؟» اظهار کرد: محتوای این نرم‌افزارها دربرگیرنده همه علوم حوزه دینی و اندیشه اسلامی از صدر اسلام تاکنون است. مخاطبان با تهیه یک نرم‌افزار با موضوعی خاص، صاحب تمام آثار در یک حلقه لوح فشرده می‌شوند. همچنین قابلیت جست‌وجوی این نرم‌افزار، سرعت بالای تحقیق و پژوهش در آثار دینی را برای همه محققان دینی فراهم می‌کند. این در حالی است که پیش از این، محققان برای تفحص و تشریح یک کلمه در متون عالمان پیشین باید سال‌ها مجاهدت می‌کردند اما این نرم‌افزارها در زمینه سرعت، دقت و جست‌وجوی مطالب برای محققان بسیار مقرون به صرفه عمل می‌کنند.

وی درباره نقطه ضعف این آثار دیجیتال ادامه داد: با گذشت زمان، مطالب نرم‌افزارها مانند خیلی از کتاب‌ها به ویرایش و افزایش نیاز پیدا می‌کنند و خریداران آن‌ها می‌توانند این نرم‌افزارهای قدیمی را در سه نمایشگاه قرآن، کتاب و رسانه‌های دیجیتال به غرفه موسسه نور بیاورند و آن را با نرم‌افزار جدید با  70 درصد تخفیف، معاوضه کنند.

نمایشگاه فروش آثار موسسه نور از شنبه (23 شهریورماه) به مدت دو هفته در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط