سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
سجادی: بزرگداشت فردوسی می‌توانست  مناسبتی شایسته برای روز ملی شعر و ادب باشد

سیدعباس سجادی، شاعر و ترانه‌سرا گفت: فردوسی از حافظان و مروجان زبان و ادبیات فارسی است و چه بهتر می‌بود اگر روز بزرگداشت او به عنوان روز شعر و ادب انتخاب می‌شد. البته این نامگذاری‌ها فرقی به حال شعر و ادب نمی‌کند و به جای این حرف‌ها باید اندیشه‌های بنیادینی برای پیشرفت ادبیات و شعر امروز ایران داشت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سجادی گفت:  در مجموع این نامگذاری‌ها فرقی به حال روز شعر و ادب نمی‌کند و به جای این حرف‌ها باید فکر بنیادینی برای پیشرفت ادبیات و شعر امروز ایران کرد.

این شاعر ادامه داد: شهریار شاعر بزرگی است. فردوسی اثر بزرگی را چون شاهنامه آفریده است که در ادب فارسی رشک برانگیز است. او حافظ زبان و ادبیات فارسی در مقابل هجوم بیگانگان است و شعرش عمومیت دارد.

سجادی درباره شعر شهریار گفت: شهریار غزلیات کم نظیری دارد و حتی بعضی ابیاتش میان مردم ضرب‌المثل شده است. شهریار در زمینه اشعار آذری هم آثار ارزشمندی دارد اما کسی ادعا ندارد که او با فردوسی قابل قیاس باشد.

وی گفت: در روز شعر و ادب، تأکید ما و نخبگان بر روی زبان فارسی است که فردوسی این زبان را غنی کرد. در نامگذاری چنین روزی باید سراغ کسی برویم که حق بیشتری به گردن زبان و ادبیات فارسی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا شعر شهریار شعر مترقی امروز ایران را نمایندگی می‌کند یا نه؟»، گفت: مترقی بودن و نبودن چندان در نامگذاری روز شعر و ادب مطرح نیست. اگر بخواهیم دست روی مترقی بودن بگذاریم شاید کسانی در آینده بگویند باید روز تولد شاملو به عنوان روز شعر و ادب نامگذاری می‌شد. همان‌گونه که گفتم، شعر فردوسی عمومیت بیشتری دارد و مردم قرابت بیشتری با آن احساس می‌کنند. جهان، شعر ایران را با فردوسی می‌شناسد و این شاعر یکی از برجسته‌ترین شاعران تاریخ و ادبیات ایران است.

سجادی افزود: شهریار به دلیل نزدیک بودن به فرهنگ عامه توانست جایگاه خود را در شعر فارسی باز کند. شهریار شاعری درد کشیده و مردمی بود. هم درد جامعه را کشید و هم درد عشق را. زبانش به زبان امروز ما خیلی نزدیک است و مردم با خواندن شعرش با او همذات‌پنداری می‌کنند. شعر مورد نظر شهریار و شعری که ما با آن شهریار را می‌شناسیم، شعر کلاسیک است و او توانست به کسانی که می‌گویند غزل زبان شعر امروز ما نیست، پاسخی در خور بدهد و آن‌ها را اقناع کند.

این ترانه‌سرا گفت: شهریار شعر نیمایی هم می‌گوید و زمانی که دیگران شعر نیما را هذیان برمی‌شمارند، او به حمایت از نیما برمی‌خیزد و می‌نویسد:
«نیما غم دل گو که غریبانه بگرییم
سر پیش هم آریم و دو دیوانه بگرییم
بگذار ز هذیان تو طفلانه بخندند
ما هم به تب طفل طبیبانه بگرییم»

سجادی همچنین اضافه کرد: شهریار شعرهایی نو چون «ای وای مادرم» و «پیام به انیشتین» را نیز سروده که مثال زدنی است.

سيدعباس سجادي کارشناس حقوق قضايي است. وی بنيانگذار انجمن ترانه‌سرايان ايران و برخي انجمن‌هاي ادبي در فرهنگسراهاست و از سال 75 عضو شوراي شعر سازمان صدا و سيما بود. «در سايه غزل» و «در سكوت سردم مي شود» نام مجموعه شعرهای اوست.
 
سجادي دوره‌هاي آواز و ساخت ساز را در موسيقي اصيل ايراني طي كرده و سال‌هاست که اجراي برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني را در كارنامه فعاليت‌هايش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط