یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
باباچاهی: نمی‌توان فقط با نام یک شاعر روز شعر ملی تعیین کرد

علی باباچاهی، شاعر، با بیان این‌که با نامگذاری سالگرد درگذشت یک شاعر به عنوان روز شعر و ادب مخالف است، گفت: شعر امروز ایران نفر اول ندارد، بلکه دارای نفرات اول است بنابراین تأکید بر یک نفر را شخصاً نمی‌پذیرم و نمی‌توان فقط براساس یک شاعر، روز شعر ملی ایران را نام نهاد. این‌گونه نامگذاری‌ها ریشه در فرهنگی غلط دارند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، باباچاهی گفت: این گونه نامگذاری مثل آن است که بگوییم یکی شاعر است و دیگری نیست، یکی عارف است و دیگری نیست! باید این‌نوع قهرمان‌پروری‌ها و بهتر بگویم قهرمان پرستی‌ها را در حوزه شعر کنار بگذاریم.

وی گفت: من با شعر و شخصیت شهریار خصومتی ندارم و در جناح‌بندی‌های شعری دخالت نمی‌کنم، اما در مجموع درباره شهریار که دوران جوانی‌ام را با غزلیات او گذراندم، حس خوبی دارم.

شاعر «عقل عذابم می‌دهد» توضیح داد: مساله این است که باید بدانیم نبض شعر امروز ایران در کجا می‌تپد، اما آنچه مسلم است غزل به ویژه غزل نوقدمایی که در واقع بی ربط با غزل شهریار نیست، شعر پیشروی ما را نمایندگی نمی‌کند. یعنی بهتر است بگویم این نام‌ها نماینده ابعاد مترقی شعر امروز ایران نیستند.

شاعر مجموعه شعر «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» ادامه داد: اگر شهریار در تاجیکستان و افغانستان بود، در حد والای شعر جای داشت و شعر پیشرو آن‌ کشور را نمایندگی می‌کرد؛ چرا که آنان بیش و کم فاقد شعر مترقی و شعری که بتواند با شعر امروز ایران رقابت و برابری کند،‌ هستند.

باباچاهی افزود: اعتقادی به اسطوره‌سازی در عرصه هنر و قلم ندارم و معتقدم شعر امروز ایران نفر اول ندارد، بلکه دارای نفرات اول است. اصولاً مجموعه حرکات آفرینشی شاعران وضع امروز شعر ما را در داخل و خارج نشان می‌دهند، بنابراین تأکید بر یک نفر را شخصاً نمی‌پذیرم و نمی‌شود  و نمی‌توان براساس یک نفر، روز شعر ملی ایران را نام نهاد. این‌گونه نامگذاری‌ها معمولا ریشه در اعماق فرهنگ ما دارد که به غلط به برترنشین، ابرمرد و برترگزین نظر داشته. این فرهنگ قهرمان‌پرور غلط است.
وی تصریح کرد: اول باید دید که برای ملی بودن چه تعریفی داریم. هر شاعری که برای همه قالب‌ها و ژانرهای ادبی چون غزل، نو ، کلاسیک و حتی شعرهای شبانی می‌سراید، احترام برانگیز است. البته ما باید در این 20 سال اخیر تمرین دموکراسی کرده باشیم. به این معنا که من دارای ظرفیت‌هایی باشم که از غزل‌های دشتی و دشتستانی هم لذت ببرم. همین قدر که شعر شهریار خواننده خاص دارد، برای او احترام قائلم، اما این را که او شاعری ملی است یا نه، نمی‌دانم! تا به حال تلاشی هم برای این کار نکرده‌ام.

علی باباچاهی متولد شهرستان کنگان استان بوشهر است. 

باباچاهی حدود 18 سال در بوشهر به تدریس ادبیات اشتغال داشت. این شاعر در طول مدت تدریس خود علاوه بر انتشار شعر در نشریات پایتخت، از فعالیت مطبوعاتی نیز غافل نبود. 

تازه‌ترین کتاب‌های وی با نام‌های «عقل عذابم می‌دهد» و «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» امسال(1392) به ترتیب از سوی نشر زاوش و مروارید منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها