چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
واکاوی زندگی سیداحمد خمینی در یک کتاب

«زندگینامه سیداحمد خمینی» اثر جواد کامور که زندگی فردی و سیاسی سیداحمد خمینی را واکاوی می‌کند به‌زودی از سوی انتشارات سوره مهر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.-

جواد کامور بخشایش، نویسنده کتاب «زندگینامه سیداحمد خمینی» با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: دفتر ادبیات انقلاب اسلامی می‌کوشد به معرفی شخصیت‌هایی بپردازد که در علوم و شاخه‌های مختلف فعال، اثرگذار و صاحب‌نام بودند. با تحقیقاتی که به عمل آمد متوجه شدیم کتاب جامع و کاملی درباره آن‌ها وجود ندارد. بنابراین، با تشکیل گروهی به نام «شخصیت‌های مانا» در این دفتر می‌کوشیم برخی از این شخصیت‌ها را که در ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی موثر بودند اما همچنان گمنام مانده‌اند به جامعه معرفی کنیم.

وی ادامه داد: کتاب «زندگینامه سیداحمد خمینی» نمونه‌ای از این کتاب‌هاست که معرفی جامع و کامل از این شخصیت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

مولف کتاب «زندگینامه سیداحمد خمینی» افزود: این اثر بررسی می‌کند که اگر سیداحمد خمینی به امام خمینی(ره) و خاندان وی انتساب نداشت بازهم به واسطه آن همه تلاش‌ها و مبارزات پیش از انقلاب و زحماتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این شهرت و اعتباری که اکنون رسیده، می‌رسید یا این‌که این همه اعتبار به خاطر انتساب به امام خمینی (ره) به عنوان فرزند وی حاصل شده است؟

کامور بخشایش توضیح داد: این کتاب را با این هدف به نگارش درآوردم که درباره سیداحمد خمینی در عین صاحب‌نامی کتاب جامعی تالیف نشده بود. از آن‌جایی که رحلت ایشان به صورت ناگهانی صورت گرفت، به ضبط خاطرات وی نیز موفق نشدیم. در این میان موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) که سیداحمد خمینی بنیانگذار آن بوده است و در راستای ثبت و ضبط وقایع انقلاب فعالیت دارد، نتوانسته‌ است خاطرات سیداحمد خمینی را ثبت، ضبط و تدوین کند. بنابراین به نگارش کتاب «زندگینامه سیداحمد خمینی» اقدام کردم.

وی با اشاره به فصل نخست این اثر گفت: این فصل از کتاب به تولد و حضور سیداحمد خمینی در بیت امام خمینی(ره) و بهره‌مندی وی از وجود پربرکت امام خمینی(ره) همچنین فعالیت‌های ورزشی و علاقه‌مندی وی به رشته فوتبال می‌پردازد.

مولف کتاب «زندگینامه سیداحمد خمینی» توضیح داد: شاید میان عوام، انتظاری از روحانیان برای حضور در عرصه ورزش وجود نداشته باشد اما جالب است بدانید سیداحمد خمینی در این عرصه با علاقه و جدیت ورود پیدا کرده بود، به‌گونه‌ای که در یکی از تیم‌های مهم حضور داشت اما به دلیل آغاز فعالیت‌های سیاسی پدر و تذکری که ایشان برای پرداختن به فعالیت‌های سیاسی و مبارزه با رژیم پهلوی به سیداحمد خمینی داده بودند، از ادامه حضور در عرصه ورزش منصرف و در راستای حمایت از پدر در مبارزه با رژیم پهلوی حرکت کردند.

کامور بخشایش ادامه داد: فصل دوم کتاب «زندگینامه سیداحمد خمینی» به فعالیت‌های سیاسی سیداحمد خمینی اشاره دارد. با آغاز قیام 15 خرداد 1342 و دستگیری و حصر امام خمینی (ره) در تهران، سیداحمد خمینی بیت امام را همواره  روی مبارزان و فعالان نهضت اسلامی باز می‌گذاشت و مشعل مبارزه را در قم روشن نگه می‌داشت. این فضا در دوران تبعید امام به ترکیه و نجف نیز در بیت امام خمینی (ره) حاکم بود. سیداحمد خمینی در کنار عموی خود یعنی آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده، بیت امام را به کانون گرم مبارزه با رژیم پهلوی تبدیل کرده بودند.

این نویسنده حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: سیداحمد خمینی در این مدت چند بار به عراق سفر کرد و با پدر و برادر خود یعنی آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره) دیدار داشت. وی در این سفرها چند بار توسط ساواک دستگیر و زندانی شد، اما نقش خود را به عنوان رابط امین و مورد اعتماد میان امام خمینی(ره) در نجف و مبارزان اسلامی در ایران به طور جدی ایفا می‌کرد.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های سیداحمد خمینی در دوران فوت‌ آیت‌الله سیدمصطفی خمینی (ره) گفت: در این دوره سیداحمد به نجف رفت و در کنار پدر تمام مسوولیت‌های سیدمصطفی را برعهده گرفت. با اوج‌گیری مبارزات مردمی، تلاش‌ها و فعالیت‌های سیداحمد خمینی نیز پررنگ‌تر شد؛ چون در آن ایام، امام خمینی به طور پیوسته و مداوم به ایراد سخنرانی، صدور اعلامیه و بیانیه اقدام می‌کرد، سیداحمد خمینی در تلاش بود این سخنرانی‌ها، اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها به ایران و به دست مبارزان برسد.

کامور بخشایش بیان کرد: فصل سوم این کتاب به هجرت امام از نجف به فرانسه اختصاص دارد. سیداحمد خمینی در این هجرت به همراه امام به نوفل لوشاتو رفت و همچنان عهده‌دار امور بیت امام شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی به همراه امام به ایران آمد و در فراز و فرودهای گوناگونِ ثتبیت و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار امام به عنوان یار و یاور، امین و حافظ سلامت وی تلقی می‌شد.

مولف کتاب «زندگینامه سیداحمد خمینی» اظهار کرد: نقش‌های سیداحمد خمینی در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی و در جریان انتخاب جانشین و قائم مقام رهبری از دیگر موضوع‌های ارایه شده در فصل سوم این کتاب به شمار می‌آیند.

وی درباره فصل چهارم این اثر گفت: این فصل به زندگی سیداحمد خمینی در سال‌های پس از رحلت امام خمینی(ره) اختصاص دارد. وی در این دوران فعالیت‌های بی‌شماری را انجام داد که از آن میان می‌توان به تاسیس موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره)، تولیت حرم امام خمینی(ره) و مطالعه درباره مباحث عرفانی اشاره کرد. پایان این فصل به چگونگی رحلت سیداحمد خمینی در 26 اسفند 1373 می‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط