شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
900 سال سابقه در کتابخانه‌ای پربرکت

مدیر کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به ایجاد بارگاه این بانوی بزرگ اسلام در قرن سوم هجری قمری به همت زینب(س) دختر امام جواد(ع) گفت: این بارگاه از زمانی که بنا شد، منشاء خیر و برکات بوده است و بر اساس اسناد تاریخی سابقه وجود کتابخانه در این حرم مطهر به قرن ششم هجری بازمی‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: کتابخانه این حرم موسوم به خزینه در قرن ششم و هفتم هجری قمری به تحویل و دریافت کتاب مشغول بود که مانند سایر امکان و تاریخ ما دستخوش تحولات دوران می‌شود و مدتی از بین می‌رود اما در سال 1037 هجری قمری به همت شاه اسماعیل صفوی با وقف 110 عنوان کتاب، دوباره احیا می‌شود. اکنون برخی از این آثار وقفی شاه اسماعیل در این کتابخانه وجود دارند.

وی با بیان این‌که گنبد فعلی حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به همت همسر شاه اسماعیل صفوی ایجاد شد و  تاکنون رجال بزرگی نسبت به کتابخانه این مکان مقدس ارادت خود را ابراز کرده‌اند، ادامه داد: کتابخانه کنونی در سال 1331 هجری شمسی به همت ابوالفضل تولیت با جمع‌آوری آثار پیشین و اهدای یک هزار و 500 جلد کتاب بار دیگر تاسیس شد و افرادی نظیر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی، حجم عظیمی از کتاب‌های کتابخانه خود را به این کتابخانه اهدا کردند.

این مسوول کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) بیان کرد: همچنین اشخاصی مانند امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای و علامه طباطبایی کتاب‌هایی را به این کتابخانه هدیه داده‌اند. اینک مخزن این کتابخانه از حدود یکصد نسخه کتاب خطی کمیاب و نایاب بهره می‌برد. 

گنجینه قرآن‌های تاریخی نفیس

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به منابع نفیس و قدیمی کتابخانه حرم مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: در این کتابخانه گنجینه‌ای نفیس و قدیمی از قرآن‌های چاپ سنگی و سربی منحصر به‌فردی نگهداری می‌شود.

وی افزود: اکنون این کتابخانه یکصد هزار جلد کتاب دارد که 130 عنوان آن‌ها به طور ویژه درباره حضرت معصومه(س) به شمار می‌آیند. 


نمایی از بخش نسخ خطی و مخطوطات کتابخانه حرم

این مسوول کتابخانه درباره آثاری که در کتابخانه تخصصی حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نگهداری می‌شوند، عنوان کرد: محتوای کتاب‌هایی که به زندگی، شخصیت و کرامات این بانوی بزرگ اسلام بپردازد، تقریبا محدودند که می‌توان آن را ناشی از وجود نقاط کور و تاریک تاریخ دانست، زیرا ایشان در دوره‌ای می‌زیستند که فضایی خفقان‌آور بر شیعیان حاکم و زمینه برای بروز فضایل و کرامات ایشان بسیار اندک بود.

وی ادامه داد: البته با وجود این وضعیت و این‌که امام رضا(ع) ولیعهد مامون بود، فشار زیادی بر علویان و شیعیان وارد می‌شد، به‌طوری که بر اساس برخی مدارک تاریخی، نحوه فوت حضرت معصومه(س) بسیار شبیه به شهادت است اما چون متقن نیست، آن را شهادت نخوانده‌اند اما با همه این شرایط شاهد برخی فضایل علمی، اخلاقی و شخصیتی از سوی حضرت فاطمه معصومه(س) در دوران حیاتشان هستیم. 

کلکسیون آثار گوناگون درباره حضرت معصومه(س)

مدیر کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) گفت: انتشارات آستان مقدس حرم مسوول تهیه کتاب با محتوای واکاوی در ابعاد زندگی این بانوی بزرگ اسلام است اما هر کتاب، محصول و نرم‌افزار با هر زبانی درباره حضرت فاطمه معصومه (س) تولید می‌شود، به یقین نسخه‌ای از آن‌ در این کتابخانه تخصصی نگهداری خواهد شد. 



انتقال کتابخانه حرم به ضلع شرقی

وی از انتقال ساختمان کتابخانه تخصصی حرم حضرت معصومه(س) به ضلع شرقی حرم خبر داد و گفت: تا سال آینده این کتابخانه به ساختمان جدید انتقال خواهد یافت و در آن خدمات گوناگون کتابخانه‌ای بهتری به مراجعان ارایه خواهیم کرد. همچنین درصددیم که در ساختمان جدید کتابخانه بخشی را منحصر به حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) ایجاد کنیم. اینک امکانات این کتابخانه به طور یکسان میان مخاطبان زن و مرد ارایه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی درباره خدمات کتابخانه‌ای عنوان کرد: همچنین کتابخانه‌ای در درون محوطه حرم موسوم به کتابخانه ویژه حرم وجود دارد. در این کتابخانه 12 قفسه کتاب ویژه بانوان و 12 قفسه کتاب ویژه آقایان قرار دارد که آثار آن به طور فصلی به‌روز می‌شوند اما مضمون آثار برخی قفسه‌ها با توجه به مناسبت‌های مذهبی تغییر می‌کند. کتاب‌های این قفسه‌ها زیر نظر شورای علمی حرم بر اساس معیارهای ساده، سلیس و جوان‌پسند بودن کتاب‌ها انتخاب می‌شوند.

وی درباره اجرای مسابقه کتابخوانی در دهه کرامت نیز اظهار کرد: با همکاری مدیریت تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه(س) مسابقه کتابخوانی معصومه‌شناسی را اجرا می‌کنیم. محتوای این مسابقه به تاریخچه شهر قم، فضایل، شخصیت و کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) می‌پردازد.

پیشنهاد برای نگارش کتاب در حوزه حرم مقدس

مدیر کتابخانه مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به نقاط نامکشوف تاریخی درباره زندگانی حضرت معصومه(س) عنوان کرد: به مولفان و پژوهشگران حوزه دین پیشنهاد می‌کنم به تحقیق درباره مدفن‌های تاریخی و قدیمی که در نزدیکی مدفن خواهر امام رضا(ع) در شهر قم قرار دارند، بپردازند. شاید با چنین کاری بتوانند به برخی فضایل و دیگر کرامات‌ دختر هفتمین امام شیعیان برسند. در این محدوده افراد برجسته‌ای نظیر دختر امام جواد(ع)، دختر موسی مبرقع، پادشاهان قاجار و صفوی دفن شده‌اند. 


نمایی از محوطه حرم حضرت معصومه(س)

حضرت فاطمه معصومه(س) در نخستین روز ماه ذی‌القعده دیده به جهان گشود. این روز به نام روز دختر نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط