شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
محمدخانی: «پنجره سپید» هنرمندان را به هم نزدیک می‌کند

نخستین مسابقه طراحی معماری «پنجره سپید» در نخستین گام با طراحی از رمان «قیدار» اثر رضا امیرخانی، برگزار می‌شود. امیر محمدخانی، رییس مرکز معماری حوزه هنری هدف از برگزاری این مسابقه را نزدیک کردن هنرمندان مختلف به یکدیگر دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز معماری حوزه هنری، مركز معماری حوزه هنری با در نظر داشتن ابعاد متعالی هنر معماری در جامعه، سلسله مسابقات «پنجره سپید» را با هدف در نظر گرفتن نقش معماری در دیگر هنرها برگزار می‌كند. 

این مسابقه در نخستین گام به سراغ رمان «قیدار» اثر رضا امیر خانی رفته و ترسیم بنای توصیف شده «لنگر پا سید» در این رمان را به رقابت گذاشته است. 

امیر محمدخانی رییس مرکز معماری حوزه هنری و رییس دانشکده معماری سوره در راستای برگزاری مسابقه پنجره سپید گفت: هدف از برگزاری مسابقه «پنجره سپید» با توجه به لزوم ارتباط میان هنرها با یکدیگر و ارتباط میان هنرمندان و معماران و از سوی دیگر تقویت نگاه خلاقانه در معماران برگزار می‌شود. 

محمدخانی در ادامه، انتخاب رمان را برای نخستین مسابقه پنجره سپید بر مبنای نزدیکی جوهره هنر رمان‌نویسی و هنر معماری قلمداد کرد و گفت: یک نویسنده بر مبنای فضایی که در ذهن خود خلق می‌کند، رمان می‌نویسد. همچنین تاثیر فضاسازی در شکل‌گیری شخصیت‌سازی رمان بسیار زیاد است و از این جهت در ذهن رمان نویس، مساله فضاسازی مساله‌ای جدی است. 

وی افزود: کشف یک شکل که در ذهن نویسنده وجود داشته در ذهن مخاطب نیز تداعی می‌شود. در حقیقت این تداعی در ذهن معماران نیز رخ می‌دهد با این تفاوت که معمار فضاسازی ذهنی را به عینی تبدیل می‌کند. مسابقه پنجره سپید با توجه به این امکان، پیام فضایی را که نویسنده در رمانش به تصویر می‌کشد به وسیله معماران عینی می‌کند. 

رییس مرکز معماری حوزه هنری در ادامه گفت: نکته دیگر آن‌که ما سعی داریم رمان‌نویس‌ها را تشویق کنیم تا شخصیت‌های داستانی خود را طبق معماری ایرانی و اسلامی طراحی کنند، چرا که هنر معماری یک هنر حقیقی سه بعدی است و دیگر هنرها به نحوی در شکل‌گیری معماری بروز و ظهور دارند. 

محمدخانی در ادامه با اشاره به مساله تغییر رفتار انسانی در هنر معماری گفت: به طور کلی می‌توان گفت در هنر معماری از جمیع هنرهای دیگر استفاده می‌شود و بر این اساس هنر معماری، کاربردی‌ترین و تاثیرگذارترین هنر سبک زندگی انسان است. 

مدیر مرکز معماری حوزه هنری، انتخاب رمان قیدار را به دلیل نگاه نویسنده آن به ارزش‌های معماری دانست و گفت: روند داستانی قیدار حول محور ساختمانی است که توسط شخصیت اصلی داستان ساخته می‌شود. در مسیر شکل‌گیری این بنا اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد که در معماری این ساختمان تاثیرگذار است. رضا امیرخانی نویسنده این رمان به خوبی توانسته تاثیرات معنوی ساخت این ساختمان را در رفتار افراد ساختمان بیان کند. 

محمدخانی گفت: مسابقه اسکیس رمان قیدار مسیری است که حوزه هنری و دانشکده معماری سوره با توجه به هدف ترویج ارزش‌های غنی کشورمان آن را برای همه هنرمندان که در آثارشان قابلیت فضاسازی وجود دارد، فراهم کرده است، تا با معرفی آثارشان به این مجموعه اثر خود را در میان معماران و هنرمندان به تصویر بکشند. 

مسابقه «پنجره سپید» با داوری استادان مطرح معماری در ایران برگزار می‌شود. شرکت در این مسابقه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است. 

شرکت‌کنندگان محترم می‌توانند طرح های خود را همراه مدارک ذکر شده در فراخوان تا چهارشنبه 29 آبان (1392) به آدرس انتهای خیابان فلسطین جنوبی خیابان لقمان الدوله ادهم پلاک 7 جدید طبقه دوم، مرکز معماری حوزه هنری ارسال کنند. 

جوایز این مسابقه به ترتیب یک میلیون تومان برای نفر اول، 600 هزار تومان برای نفر دوم و 300 هزار تومان برای نفر سوم در نظر گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها