شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
نویسندگان و ناشران نامدار به مفهوم مقاومت بیشتر توجه کنند

سیدعلی کاشفی خوانساری، عضو کمیته علمی بخش کودک و نوجوان دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) ار پایین‌بودن سطح کیفی اغلب آثار این دوره از جایزه شهید آوینی ابراز تاسف کرد و گفت: نویسندگان و ناشران بزرگ و نامدار باید بیش از پیش به مفهوم مقاومت و ادبیات کودک و نوجوان توجه کنند.-

کاشفی خوانساری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: در بخش کودک و نوجوان دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) کتاب‌هایی که نخستین بار در سال‌های 1390 و 1391 راهی بازار نشر شده‌اند، بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: برای دریافت آثار و بررسی آن‌ها به انتشار فراخوان اقدام کردیم. همچنین به صورت جست‌وجوی میدانی در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب‌های مرتبط را شناسایی و خریداری کردیم. برای ناشران فعال حوزه کودک و نوجوان نیز به صورت مستقیم نامه همکاری ارسال شد.

عضو کمیته علمی بخش کودک و نوجوان دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با بیان این‌که در این دوره از جشنواره حدود 130 اثر به دبیرخانه ارسال شد، گفت: این آثار اکنون در سه گروه داوری داستان کودک، داستان نوجوان و شعر کودک و نوجوان در حال بررسی هستند. البته امیدوارم بودیم آثاری در سایر حوزه‌ها مانند کتاب‌های غیرداستانی، نمایشنامه و فیلمنامه به دستمان برسد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. 

وی در پاسخ به این سوال که «علت دریافت نکردن آثار غیرداستانی، فیلمنامه و نمایشنامه‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) چیست؟» گفت: بدون تردید یا نویسندگان و پدیدآورندگان در این حوزه دست به قلم نشده‌اند یا اگر اثری وجود داشته با چارچوب و ضوابط جشنواره منطبق نبوده‌ است. بنابراین، ضرورت دارد پدیدآورندگان و نمایشنامه‌نویسان در این حوزه نیز گام‌های موثر بردارند.

کاشفی خوانساری افزود: نتایج داوری‌های کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان این جشنواره اوایل مهرماه در مراسمی مستقل اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به محتوای جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) توضیح داد: با شنیدن نام این جشنواره، توجه اغلب افراد به سوی حوزه دفاع مقدس معطوف می‌شود، در حالی که مفهوم مقاومت فراتر از دفاع مقدس است و هرگونه مفهوم پایداری، ظلم‌ستیزی، انقلاب و سایر حوزه‌های مشابه را دربرمی‌گیرد.

عضو کمیته علمی بخش کودک و نوجوان دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با بیان این‌که متاسفانه آثار ارسال‌شده به دبیرخانه سطح کیفی مطلوبی ندارند، گفت: برخی نهادهای دولتی با حمایت‌های غیرکارشناسانه باعث پدیدآمدن آثاری با کیفیت نازل ادبی و هنری شده‌اند که در شان فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس نیست.

کاشفی خوانساری با تاکید بر این که نویسندگان و ناشران باید بیش از پیش در این حوزه فعالیت کنند، افزود: در این راستا دبیرخانه جشنواره تصمیم دارد در پژوهشی، به تحلیل محتوا و آسیب‌شناسی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان این دوره از جشنواره بپردازد. همچنین این دبیرخانه در نظر دارد در طول سال با برگزاری نشست‌های تخصصی، ابعاد مختلف ادبیات مقاومت کودک و نوجوان را تبیین کند.

وی در پاسخ به این سوال که «برای مولفان حوزه ادبیات مقاومت کودک و نوجوان چه پیشنهادی دارید تا در آینده شاهد تولید آثار فاخر در این حوزه باشیم؟» گفت: با مطالعه تاریخ معاصر ایران و جهان، دستمایه‌های فراوانی را برای نگارش آثار ادبی با موضوع مقاومت برای کودکان و نوجوانان می‌توان یافت که از جذابیت داستانی فراوانی برای آن‌ها برخوردارند. تصور می‌کنم با مقداری مطالعه و توجه بیشتر نویسندگان، می‌توان نگارش و تولید داستان‌های بیشتر و کیفی‌تر را در این حوزه شاهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط