یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
اصفهان بعد از تهران پرمخاطب‌ترین نمایشگاه کتاب کشور است

یوسف علیخانی، مدیر نشر آموت که در نمایشگاه کتاب اصفهان حضور یافته بود، با بیان این‌که اصفهان بعد از تهران پرمخاطب‌ترین نمایشگاه کتاب کشور را دارد، گفت: شهریور، زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در اصفهان است، چون آخرین زمانی است که گردشگران به این شهر می‌آیند و بعضی از آنان هم سری به نمایشگاه استانی این شهر می‌زنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیخانی استقبال از نمایشگاه کتاب اصفهان را مطلوب توصیف کرد و درباره آن توضیح داد: نمایشگاه اصفهان هر سال در اسفند برگزار می‌شد و پیش از این، گلایه‌های زیادی به دلیل شلوغی روزهای قبل از عید نوروز وجود داشت. به همین دلیل در سال جاری (1392) زمان آن به شهریور منتقل شد.
 
وی افزود: به عقیده من بهترین زمان برای ناشران و کتابفروش‌ها دو ماه اردیبهشت و اسفند است؛ در اردیبهشت خبرهای زیادی درباره کتاب و کتابخوانی پخش می‌شود و فضای کشور تحت تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب است. در اسفند ماه به دلیل نزدیک شدن به روزهای عید نوروز، خرید کتاب برای هدیه دادن یا مطالعه در تعطیلات، بیشتر می‌شود.

وی با بیان این مطالب افزود: با این حال، شهریور ماه زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در اصفهان است زیرا آخرین زمانی است که گردشگران به شهر اصفهان می‌آیند و بعضی از آن‌ها هم سری به نمایشگاه استانی این شهر می‌زنند.

علیخانی نمایشگاه کتاب اصفهان را بعد از تهران پرمخاطب‌ترین نمایشگاه کشور دانست و گفت: برای برپایی این نمایشگاه، تبلیغات مناسبی هم در شهر و رسانه‌های استانی انجام شد ولی باز هم مخاطبانی بودند که هنوز نمی‌دانستند زمان برگزاری نمایشگاه اصفهان تغییر کرده است.

این نویسنده اعلام تخفیف 40 درصدی برای کتاب‌های موجود در نمایشگاه را نادرست توصیف کرد و افزود: در این نمایشگاه‌ها بن‌های کتابی به مخاطبان داده می‌شود که برای افراد مختلف، متغیر است. برای مثال مخاطبان عادی 20 هزار تومان، دانشجویان لیسانس 30 هزار تومان، فوق لیسانس 40 هزار تومان و اعضای هیات علمی 50 هزار تومان دریافت کرده‌اند؛ مبلغی که از چند سال پیش تاکنون تغییر زیادی نکرده است، در حالی که قیمت کتاب تغییر زیادی داشته و با این بن‌ها دو یا سه کتاب بیشتر نمی‌توان تهیه کرد.

علیخانی با بیان این مطالب ادامه داد: با وجود کمک‌های کمی که به مخاطب می‌شود و بهای بالای کتاب، مردم ما کتابخوان هستند و به صورت نقدی خرید می‌کنند و این نشان می‌دهد که علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در بین مخاطبان عادی بسیار زیاد است.

این ناشر صحبت‌هایش را درباره ساعت برگزاری نمایشگاه‌‎های شهرستان و مشکلات آن ادامه داد و اظهار کرد: معمولا نمایشگاه‌های استانی را به دو نوبت صبح و عصر تقسیم می‌کنند که تجربه نشان داده در صبح فروش کتاب‌ها بسیار پایین و تقریبا نزدیک به صفر است.

علیخانی معتقد است برپایی چنین جشنواره‌هایی همیشه با مشکلاتی روبه‌رو بوده اما نقاط مثبت آن به مراتب بیشتر از ضعف‌هایش است. وی در این‌باره توضیح داد: برای برپایی نمایشگاه تلاش‌های زیادی انجام می‌شود. ستاد برگزاری نمایشگاه‌های استانی در تهران مجموعه‌ای حرفه‌ای است و این ستاد باید در شهرستان‌ها هم تقویت شود. با این حال نمایشگاه امسال اصفهان با کیفیتی بسیار خوب برگزار شد و ناشران در غرفه‌هایی بزرگ و مناسب به معرفی آثارشان پرداختند.

وی بازده نمایشگاه‌های استانی را از نظر اقتصادی کم دانست و گفت: نمایشگاه‌های استانی فضایی برای تعامل با مخاطب و جذب آن‌ها در دراز مدت است، در حالی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر نمایشگاه، فروشگاه بزرگی هم هست. نمایشگاه‌های استانی وضعیتی را برای ناشران تهرانی فراهم می‌کنند تا مخاطبان بیشتری را با آثار خود آشنا کنند. معمولا مخاطبان در نمایشگاه‌های شهرستانی یک کتاب از ناشر تهیه می‌کنند و اگر کیفیت اثر را مناسب دیدند به ناشر اعتماد می‌کنند و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یا در طول سال به سراغ سایر آثارش می‌آیند.

به گفته علیخانی نمایشگاه کتاب اصفهان ساعت 22 دیشب، نهم شهریور ماه، به پایان رسید و انتشارات آموت اکنون خود را برای حضور در نمایشگاه‌ شهر‌های دیگری مانند شهرکرد، ارومیه و تبریز آماده می‌کند.

«پیش از آن‌که بخوابم» نوشته اس جی واتسون با ترجمه شقایق قندهاری، «شوهر عزیز من» نوشته فریبا کلهر، «داستان‌های کوتاه فلانری اوکانر»، «نسکافه با عطر کاهگل» (برنده جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران) نوشته م. آرام، «خدمتکار و پروفسور» اثر یوکو اوگاوا با ترجمه کیهان بهمنی، «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه زهرا تیرانی، «رز گمشده» اثر سردار ازکان با ترجمه بهروز دیجوریان، «عاشقانه‌« اثر فریبا کلهر و «ایراندخت» و «پروانه‌ای روی شانه» نوشته بهنام ناصح از پرفروش‌های نشر آموت در نمایشگاه امسال اصفهان بودند.

در نهمین دوره نمایشگاه کتاب اصفهان بیش از 350 ناشر داخلی با 65 هزار عنوان کتاب در آن حضور داشتند و نمایشگاه با شعار «كتاب بخريم و به دوستانمان هديه بدهيم» در سه بخش «عمومی»، «دانشگاهی» و «مذهبی و کودک و نوجوان» برگزار شد. در این نمایشگاه چهار غرفه نیز به مطبوعات اختصاص داشت.

در این نمایشگاه برخی از ناشران مطرح تهرانی مانند هرمس، ثالث، اميركبير، ماهی، حوض نقره‌ای، قطره، سوره مهر، سروش و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نیز حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها