دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
جای خالی کتاب‌های قرآنی تخصصی فاخر بر پیشخان کتابفروشی‌ها

مدیر عامل اتحادیه ناشران قرآنی بالا بودن هزینه چاپ و نشر را از دلایل کاهش انتشار کتاب‌های تخصصی فاخر قرآنی دانست و گفت: شرایط نابسامان بازار چاپ و نشر سبب شده تا کتاب‌های فاخر از فهرست بسیاری از ناشران حذف شوند و تنها کتاب‌های عامه‌پسند انتشار ‌یابند. به همین دلیل، جای کتاب‌های تخصصی حوزه دین و علوم قرآنی در پیشخان کتابفروشی‌ها خالی می‌ماند و ناشران تنها اقدام به چاپ قرآن، مفاتیح و ادعیه می‌کنند، چرا که از فروش آن‌ها اطمینان دارند.-

سید محمدحسین محمودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فعالیت ناشران قرآنی را از دو جنبه قابل بررسی دانست و گفت: نخست این‌که ناشران قرآنی بر مبنای اعتقاد قلبی خود به نشر مفاهیم دینی و قرآنی می‌پردازند و همین نکته باعث می‌شود با توجه به این‌که نشر کتب دینی سود‌دهی قابل توجهی ندارد، همچنان به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند. جنبه دیگر، مقوله مالی است که در هر حال برای بقای فعالیت در این حوزه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

محمودی اظهار کرد: گرانی کاغذ و نوسان بازار چاپ و نشر و همچنین سلیقه مخاطب عام که توان درک کتاب‌های تخصصی این حوزه را ندارد، سبب شده است ناشران قرآنی در رتبه‌بندی ناشران آخر شوند.

وی افزود: از آن‌جایی که ناشر مذهبی با توجه به عقیده قلبی خود به فعالیت ادامه می‌دهد و از طرفی با توجه به درآمد کم از منابع مالی محدودی برخوردار است، همین کمبود منابع مالی سبب می‌شود که بسیاری از ناشران قرانی به اجبار فعالیت خود را رها کنند یا در موضوع دیگری به فعالیت ادامه دهند.

محمودی در پاسخ به این سوال که اتحادیه ناشران قرآنی با چه هدفی و با حمایت چه ارگان‌هایی تاسیس شده است، گفت: سنگ‌بنای شکل‌گیری این اتحادیه از سوی وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد ‌اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی نهاده شد. هدف از تشکیل چنین اتحادیه‌ای این بود که مسایل مربوط به چاپ و نشر کتاب‌های قرآنی به همت نماینده‌ای به طور سازمان‌یافته پیگیری شود اما متاسفانه در هیچ‌یک از امور مرتبط به چاپ و نشر کتاب‌های قرآنی اتحادیه مورد مشورت قرار نمی‌گیرد. هر سال در ماه مبارک رمضان نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم برپا می‌شود و تنها ارگانی که در جریان امور قرار نمی‌گیرد، اتحادیه ناشران قرآنی است.

محمودی اظهار کرد: در سال‌های گذشته هیچ‌گونه حمایتی از سوی دستگاه‌های قانونگذار از این اتحادیه نشده است و  ارتباطی بین اتحادیه ناشران قرآنی و بدنه اصلی تصمیم گیرنده این حوزه وجود ندارد.

مدیر عامل اتحادیه ناشران قرآنی در پاسخ به این سوال که چاپ کتاب‌ با موضوع قرآنی بر چه مبنا و اساسی صورت می‌گیرد، گفت: در گذشته به علت این که هزینه تمام شده کتاب‌های منتشره کمتر از امروز بود، ناشر اقدام به چاپ کتاب می‌کرد و پس از انتشار کتاب به این نتیجه می‌رسید که کتاب دارای مخاطب هست یا نه اما امروزه به دلیل هزینه بالای چاپ و نشر، ناشر قدرت ریسک ندارد و با احتیاط بیشتری اقدام به چاپ کتاب‌هایی می‌کند که اطمینان دارد مخاطب خود را دارند و از چاپ کتاب‌هایی که مشخص نیست مخاطب قابل قبولی داشته باشند، خودداری می‌کند. 

محمودی ادامه داد: از سال گذشته چاپ قرآن نیز حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است. علاوه بر قرآن، انتشار کتاب‌های تخصصی حوزه دین نیز با  کاهش نشر روبه‌رو شده‌اند.

محمودی افزود: امیدوارم در آینده با همکاری میان اتحادیه ناشران قرآنی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد اوج‌گیری چاپ و نشر قرآن و کتاب‌های قرآنی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط