دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
محمد زهرايي ‌می‌گفت سرم شلوغ است و وقت مردن ندارم

مجيد طالقاني از مسوولان انتشارات خوارزمی و دوستان نزدیک محمد زهرایی، ناشر تازه درگذشته تاکید کرد که آن مرحوم مبدع طرح‌هاي جديد در حروف‌چيني و آرايش كلمات در زبان فارسي بود و «کتاب مستطاب آشپزی» شاهکاری است که به همت این ناشر به چاپ رسید. طالقانی از ملاقاتي كه هفته گذشته با زنده‌یاد زهرایی داشته سخن به میان آورد و گفت: آقای زهرایی هفته گذشته درباره انجام یک سری کارها در آینده به من گفت «سرم شلوغ است، وقت مردن ندارم».-

طالقاني، از مسوولان انتشارات خوارزمی با اشاره به اين‌كه از سال 1356 در انتشارات نيل با محمد زهرايي همكاري داشته است به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: ايشان بسيار علاقه‌مند، كوشا، عاشق و دلسوخته صنعت نشر بودند و در اين حيطه زحمات بسياري متقبل شدند. 

مدير فروشگاه انتشارات خوارزمي ادامه داد: زهرايي آرزوهاي زيادي در حوزه نشر داشت كه البته توانست به تعدادي از آرزوهاي كوچكش دست يابد اما زمان براي دستيابي به اهداف ديگرش نداشت.
 
طالقاني افزود: در ديداري كه هفته پيش داشتيم، ايشان چند كار به من نشان دادند كه قصد انجام‌شان را در آينده داشتند. من به ايشان گفتم «محمد اين كار عمر مي‌خواهد» و ايشان پاسخ دادند «سرم شلوغ است، وقت مردن ندارم». 

وي با بيان اين‌كه زهرايي مهره واقعي حوزه نشر بوده، گفت: سند اين مطلب نمونه كارهايي است كه ايشان منتشر كردند. ايشان در موضوع حروف‌چيني و آرايش كتاب وسواس خاصي داشتند و طرح‌هاي جديدي در حروف‌چيني و آرايش كلمات در زبان فارسي به‌وجود آوردند. البته تمام اين موارد با دقت در كتاب‌هاي منتشر شده از ايشان قابل دیدن است. 

طالقاني با اشاره به كتاب «مستطاب آشپزي» نوشته نجف دريابندري، توضيح داد: اين كتاب نمونه كاملي از تلاش این ناشر است و به اعتقاد من مي‌توان ادعا كرد كه «مستطاب آشپزي» از نظر آرايش، حروف‌چيني و طراحي شاهكار است. 

وي با اشاره به اين‌كه زهرايي درباره كتاب‌ كارهايي مي‌كرد كه كمتر كسي حتی برای فرزندانش انجام مي‌دهد، گفت: با مرگ زهرايي جامعه ادبي كشور استوانه‌اي را در حوزه نشر از دست داده است. ايشان انسان هنرمندي بوده‌اند. 

وي با ابراز تاسف از فوت ناگهاني زهرايي ادامه داد: اگر ايشان چند سال ديگر عمر مي‌كردند به حتم شاهكارهايي در مورد نوع، آرايش و استاندارد بين‌المللي حروف‌چيني كتاب ارايه مي‌دادند. 

طالقاني ادامه داد: زهرايي در سال‌هاي پيش از انقلاب، حدود سال‌هاي 54 و 55، كتابي را با نام «مقدمه فقه‌اللغه ايراني» از سوي انتشارات پيام منتشر كرد كه براي انتشار اين اثر زحمات بسياري درباره حروف‌چيني گارسه متحمل شدند. البته با در نظر گرفتن زمان وقوع اين موضوع اهميت آن مشخص مي‌شود. 

طالقاني افزود: ايشان در سال‌هاي 56 و 57 چندين كتاب از شاملو در انتشارات نيل منتشر كردند كه از لحاظ طرح جلد بسيار حايز اهميت هستند. «هواي تازه» و «آيدا در آينه» دو عنوان از اين كتاب‌ها بودند.
 
وي با اشاره به علاقه زهرايي براي آموختن، ادامه داد: ايشان در مسافرت‌هايي كه به كشورهاي ديگر داشتند، سعي مي‌كردند كتاب‌هايي را كه از قالب‌هاي جديد در موضوع طراحي و حروف‌چيني استفاده كردند تهيه كنند و در بازگشت به كشور آن‌ها را به اين‌جا انتقال دهند. 

طالقاني با اشاره به شناخت قابل توجه زهرايي از كاغذ، افزود: ايشان در مورد نوع و جنس كاغذ شناخت خوبي داشتند. زهرايي بنا داشت در چاپ چند كتاب خاص از انتشاراتش، سفارش توليد نوعي كاغذ را كه مدنظرشان بوده به كارخانه بدهند. ايشان مي‌گفتند بايد به كارخانه براي توليد چنين كاغذي سفارش دهم تا خميرش را به صورت خاص براي ما آماده كنند. 

مدير فروشگاه انتشارات خوارزمي با اشاره به اين‌كه نمي‌تواند كلمات مناسبي براي ابراز احساساتش پيدا كند، گفت: ايشان سراسر زندگي‌اش را عاشقانه كار كرد و در اين مدت زحمات بسياري براي اين حوزه كشيد. در اين موقعیت نمي‌توانم كلمات مناسب براي اداي احساسم نسبت به ايشان پيدا كنم اما زهرايي به مفهوم درست زحمت كشيد. 

محمد زهرايي، مدير سابق انتشارات كارنامه و مدير شهر كتاب نياوران، عصر ديروز، 27 مرداد، پشت ميز كارش در دفتر انتشارات بر اثر سكته قلبي در گذشت. 

مراسم تشییع پیکر پیشکسوت حوزه نشر، صبح چهارشنبه، 30 مرداد، ساعت 9 صبح از روبه‌روی خانه هنرمندان انجام خواهد شد. 

وی متولد سال 1327 بود.

انتشار آثاري از نجف دريابندري، محمدعلي موحد، زنده ياد فهيمه راستكار، ايرج افشار و هوشنگ ابتهاج از فعاليت‌هاي وي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط