چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
نیازمند بازنگری کلی در کتاب‌های اقتصادی هستیم

استاد دانشگاه پیام نور زنجان با انتقاد از ادامه تدریس متون قدیمی رشته اقتصاد در دانشگاه‌ها بر لزوم تالیف کتاب‌هایی برای تشریح ابعاد مختلف اقتصاد تاکید کرد.-

شهرزاد مرادخانی استاد دانشگاه پیام نور زنجان و دانشجوی دکتری اقتصاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب که بیشتر کتاب‌های حوزه اقتصاد بعد از گذشت 6 دهه از آغاز تدریس این علم در ایران ترجمه‌ای هستند به مهم‌ترین اولویت‌های تالیفی این کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی امروز نیازمند تشریح زوایای مختلف این موضوع در آثار مولفان ایرانی در دانشگاه‌‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که دغدغه امروز مردم در حوزه اقتصاد، مباحث خرد و کلان این حوزه نیست گفت: تشریح مفاهیم مختلف علم اقتصاد به زبانی ساده باید به عنوان یکی اولویت‌های اصلی مولفان آثار حوزه اقتصاد باشد.

مرادخانی با تاکید بر توجه مولفان به نظریه‌های جدید علم اقتصاد اظهار داشت: با توجه به وارداتی بودن علم اقتصاد یکی از تکالیف عمده استادان این رشته پیگیری نظریه‌های جدید در سطح دنیاست. در حقیقت بی‌توجهی به تغییرات نظریه‌ای در دنیا باعث عقب‌گرد در علم اقتصاد خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: نظریه‌های جدید علم اقتصاد کمتر در کتاب‌های تالیفی مورد توجه قرار گرفته و بیشتر نظریه‌های کلاسیک‌ها و نئوکلاسیک‌های اقتصادی، کنیزین‌ها و نئوکنیزین‌ها در کتاب‌ها دیده می‌شود. در حالی‌که امروزه با جنبش‌هایی مانند وال استریت و چالش‌های اقتصادی در غرب این نظریه‌ها نیز به چالش کشیده شده‌اند اما استادان ایرانی بر اساس نظریه‌های قدیمی مشغول تدریس و پژوهش هستند و این امر نشان از گسست علمی کشور از سایر کشورهای تولید کننده علم است.

وی درباره آسیب‌های بی‌توجهی مولفان ایرانی به نظریه‌های جدید علم اقتصاد گفت: عادت دادن دانشجویان به نظریه‌های قدیمی نخستین آسیب ناشی از بی‌توجهی به مباحث روز علم اقتصاد در دنیا است. تکرار مباحث به زبان‌های مختلف خستگی و سرخوردگی در بین دانشجویان را فراهم می‌آورد چرا که برخی کتاب‌ها با زبان‌ و ادبیات مختلف یک موضوع واحد و مشترک را به رشته تحریر درآورده‌اند.
 
مرادخانی درباره آسیب‌های ترجمه گسترده متون غربی حوزه اقتصاد گفت: از معایب این کار اتکا دانشگاهیان به متون ترجمه شده و نظریه‌های غربی است و این امر بومی‌سازی علم در کشور را با تاخیر همراه می‌سازد. این عقب ماندگی موجب می‌شود تا سالیان درازی یک جامعه از گردونه پر شتاب توسعه در جهان کنونی خارج شود.

وی درباره مقابله با رسوخ بیش از اندازه تفکر غربی در دانشکده‌ها افزود: باید نقد علوم اقتصادی غرب در دانشکده‌های اقتصاد آغاز شود. ما در دانشگا‌ه‌ها نیاز اساسی به بازنگری دروس و سرفصل‌های اقتصادی داریم. البته این کار اقدامی گروهی است تا دروس اقتصاد توسعه و اقتصاد ایران با توجه به تغییراتی که نیازمند آن است به دانشجویان عرضه شود.
خبرنگار: سمیه حسن‌نژاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها