چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
مریم سادات گوشه: طرح 101 کتاب، نقشه راهی برای کتاب دوستان است

مریم سادات گوشه، خبرنگار و مجری طرح 101 کتاب پیشنهادی که برای نخستین بار در روزنامه «ایران» اجرا شده است، این طرح را نقشه راهی برای روشن کردن تکلیف کتاب دوستان دانست.-

مریم سادات گوشه، مجری طرح معرفی 101 کتاب انتخابی فرهیختگان، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران از اهداف خود از تهیه و تنظیم این گزارش تحلیلی گفت: با توجه به فعالیت 13 ساله‌ام در حوزه کتاب، با احساس وجود خلایی برای علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی، تصمیم به ارایه نقشه راهی برای کتاب‌دوستان گرفتم؛ چراکه خیلی از افراد مایل هستند تا بخش اعظم اوقات فراغت خود را به کتاب اختصاص دهند، در حالی که نمی‌دانند چه الویتی در انتخاب کتاب دارند تا سراغ چه کتاب‌هایی بروند. 

وی ادامه داد: این شکل کار پژوهشی در ایران برای اولین بار انجام شده است. منابع خارجی بسیاری تاکنون به انتشار چنین فهرست‌هایی مبادرت کرده‌اند؛ از جمله سايت آمازون که لیست هزار و یک کتابی را که باید خوانده شود، منتشر کرد. در این لیست هزار و یک کتابی، تنها دو کتاب بوستان و گلستان سعدی جای داشتند. همین موضوع مرا به تهیه این گزارش ترغیب کرد تا آثار فاخر و برجسته فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود را به همه معرفی کنم. 

گوشه درباره نحوه انجام این کار گفت: هیچ‌گونه پیشداوری و تصمیمی بر القای انتخاب کتابی خاص در این طرح وجود نداشته و فهرست پیشنهادی استادان و صاحب نظران کاملا آزاد بوده است. ابتدا مشترکات 100 استاد در شاخه‌های مختلف علمی، در فهرستی با 231 عنوان کتاب تنظیم شد. این لیست در وهله بعد، در اختیار تیم دوم کارشناسان قرار گرفت تا از میان آن 101 اثر، برگزیده شود. به طور کلی در این پروژه بزرگ 700 صاحب نظر همکاری کرد‌ه‌اند و بیش از هزار و 700 عنوان کتاب مد نظر قرار گرفته است که در شماره‌های بعدی روزنامه ایران منتشر خواهد شد.

نویسنده کتاب «صادق هدایت» از مجموعه تاریخ شفاهی نویسندگان معاصر ایران درباره تاثیرگذاری این طرح بیان کرد: تاثیر چنین طرح‌هایی را باید در بلندمدت دید، این پروژه شاید آغازی برای علاقمندان کتابخوانی باشد تا با اتکا به نظر کارشناسان بدانند که باید سراغ چه کتاب‌هایی بروند. فرهنگ ما سرشار از نویسندگان و شاعران شاخصی است که متاسفانه در راه شناساندن آن‌ها به مردم، تلاش زیادی صورت نگرفته است، و امیدوارم این طرح در شناساندن فرهنگ غنی ایران به مردم موثر واقع شود. 

گزارش تحقیقی معرفی 101 کتاب انتخابی فرهیختگان، در شماره 5430 روزنامه ایران منتشر شد. بر اساس این گزارش دو کتاب مقدس «قرآن» و «نهج البلاغه» حایز بالاترین رتبه‌ها در این نظر سنجی بودند، اما به دلیل قداست و حرمت کتاب‌های مقدس، از ذکر آن‌ها در این لیست خودداری شد. 

«مثنوی معنوی»، «دیوان حافظ»، «شاهنامه»، «گلستان سعدی»، «رباعیات خیام»، «هشت کتاب»، «منطق الطیر»، «غزلیات شمس تبریزی»، «تاریخ بیهقی»، «غزلیات سعدی»، «ترجمه کلیله و دمنه»، «پله پله تا ملاقات خدا»، «کیمیای سعادت»، «انسان کامل»، «مخزن الاسرار»، «امثال وحکم»، «لیلی و مجنون»، «دو بیتی‌های بابا طاهر» و  «خسرو و شیرین» عناوین 20 کتاب نخست این فهرست را تشکیل می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها