سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
مهدوی‌نادر: کتابم ارمغانی برای صلح و دوستی در جهان است

پوپه مهدوی‌نادر، نویسنده کتاب «مسیر صلح» و نخستین زن جهانگرد ایرانی که با دوچرخه و کوله‌پشتی دور دنیا را رکاب زد، گفت: از کودکی آرزوی چنین سفری را داشتم، این سفر برای حمایت از کودکان یتیم و خانواده‌های بی‌سرپرست، آشنایی با مردم دنیا و رساندن پیام صلح و دوستی به آن‌ها بود. کتاب «مسیر صلح» نیز مجموعه‌ای از این تجریه‌هاست و خاطرات سفر و منتخبی از عکس‌های سفر را به تصویر می‌کشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پوپه مهدوی‌نادر، نخستین زن مسلمانی است که با دوچرخه و کوله‌پشتی دور دنیا را رکاب زده است. هنگامی که پشت تلفن با او درباره مراسم رونمایی کتابش می‌پرسم صدایش پر از شادی و امید است و لحن سرزنده‌ای دارد، می‌گوید: من سفر دور دنیا را به‌نام «عشق، دوستی و صلح جهانی» شروع کردم؛ کاری که همیشه از کودکی آرزوی انجام آن را در ذهن می‌پروراندم. 

مهدوی‌نادر درباره انگیزه‌اش از انجام این سفر گفت: از 9 سالگی دو آرزوی بزرگ داشتم؛ نخست این‌که به مردم کمک کنم و یک پرورشگاه برای کودکان بی‌سرپرست داشته باشم و دیگر این‌که جهانگرد بشوم. آرزوی نخستم در 17 سالگی در آشنایی با گروهی که به مردم کمک می‌کردند، برآورده شد. این گروه زندگی را صرف خدمت به مردم می‌کردند و مسیر زندگی‌ام را تغییر دادند. در همین دوره با استادم، شهریار روحانی، بنیانگذار همین گروه نیز آشنا شدم و وی به من گفت برای آینده و سفرم تصمیم بگیرم چرا که سال‌ها بعد حسرت خواهم خورد که چرا تا جوان بودم این کار را انجام ندادم.

این چهره جهانی صلح افزود: این سفر را از نخستین روز فروردین 1382 با هدف جمع‌آوری حمایت مالی برای کودکان یتیم و خانواده‌های بی‌سرپرست، گفت‌وگو با جوانان کشورهای مسیر و آشنایی با فرهنگ اقوام و ملل مختلف، همچنین دیدن نشانه‌های خدا در جهان هستی آغاز کردم. این سفر که 16 ماه و چهار روز طول کشید، چهارم مردادماه 1383 به‌پایان رسید.



این زن جهانگرد با اشاره به کتاب «مسیر صلح» توضیح داد: این سفر رسالت شخصی زندگی من بود و در کتابم خاطرات سفر را همراه با منتخبی از عکس‌ها آورده‌ام. در واقع این کتاب خاطرات و عکس‌های سفری برای عشق، دوستی و صلح است.

وی درباره کمک‌های مالی و چگونگی تامین هزینه‌های سفر بیان کرد: پس از هشت ماه تلاش برای گرفتن کمک از فدراسیون و دیگر نهادها، سفرم را با 350 هزار تومان پول قرضی، همزمان با نخستین بمبی که آمریکا در عراق انداخت، آغاز کردم اما به‌دلیل بسته بودن مرز ترکیه و حضور نیروهای آمریکا در این منطقه دوباره به تهران آمدم و بدین‌ترتیب ترکیه و یونان از سفرم حذف شدند. پس از آن با پروازی به ایتالیا رفتم و رکاب‌زنی به قصد دور دنیا از آن‌جا شروع شد.

مهدوی‌نادر گفت: در ایتالیا درخواست ملاقات با پاپ را داشتم که به‌دلیل بیماری وی محقق نشد اما با درخواست کاردینال «رناتو مارتینو» رییس شورای صلح و عدالت واتیکان، سفر را از آن‌جا شروع کردم تا مراسم بدرقه‌ای برای سفرم برگزار کنند. مساله پیوند میان مسلمانان و مسیحیان یکی از انگیزه‌های پذیرفتن این درخواست بود و بازتاب خوبی در رسانه‌های کشورهای غربی نیز داشت.

وی افزود: اتفاق دیگری که در آخرین روزهای سفرم رخ داد، دعوت به نخستین فستیوال صلح جوانان در کره جنوبی بود که تیرماه 1383 برپا شد و در آن روز به‌عنوان چهره افتخاری صلح یونسکو انتخاب شدم.

این جهانگرد ایرانی در پاسخ به این سوال که چه چیزی از این سفر در ذهن شما نقش بسته است؟، اظهار کرد: پررنگ‌ترین مساله‌ای که با آن روبه‌رو شدم، امور مشترک بین مردم جهان است، چیزهایی مثل عشق، دوستی، محبت و رنج. مردم در سراسر دنیا، رنج و درد را می‌فهمند و دلشان می‌خواهد صلح در همه جا برقرار باشد. بیشتر مردمی که در طول سفرم دیدم خوب و مهربان بودند. هر نقطه از زمین که صلح و عشق در آن جریان دارد بهشت خداست و این اصلا شعار نیست چرا که با چشم‌های خودم دیدم و در تمام مدت سفر این حقیقت را لمس کردم.



مهدوی‌نادر درباره سختی‌ها و مشکلات سفرش نیز توضیح داد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند سختی کار هنگامی است پولی که در  سفر به آن احتیاج داری تمام شود اما این مساله در سفرم به چشم نیامد بلکه سختی جایی بود که مردم، باور نمی‌کردند که به خاطر صلح و دوستی چنین سفری انجام می‌شود و این مساله برای آن‌ها غیرقابل باور بود.

این رکاب‌زن حامی صلح در پایان سخنانش درباره فعالیت‌هایی که به آن‌ها مشغول است، گفت: طرحی در رابطه با ورک‌شاپ صلح در فستیوال صلح برای جوانان آسیایی و ایرانی با همکاری دانشگاه در دست انجام داریم. همچنین فیلم مستندی از سفرم ساخته شده که قرار است برای جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) ارسال شود. وب‌سایت «فرسنگ‌ها برای صلح» نیز به فعالیت‌هایی در این حوزه مشغول است.

پوپه مهدوی‌نادر، متولد 1352 و در رشته مترجمی زبان فرانسه تحصیل کرده است. وی نخستین زن جهانگرد ایرانی به‌شمار می‌رود که با دوچرخه و با شعار «عشق، دوستی و صلح جهانی» به دور ‏دنیا سفر کرد. سفر وی در نخستین روز فروردین‌ماه سال 1382 همزمان با جنگ عراق و بسته شدن مرز ترکیه آغاز شد و به‌همین دلیل نتوانست مستقیم از ایران به ترکیه و یونان برود. وی 14 فروردین 1382 با پرواز به ایتالیا، سفرش را از واتیکان آغاز کرد. مهدوی‌نادر در سفر 16 ماه و چهار روزه خود از واتیکان به ‏شمال ایتالیا، از ایتالیا به فرانسه و از آن‌جا به انگلستان رفت.

مهدوی‌نادر پس از آن از انگلستان با هواپیما به آمریکا و از آن‌جا برای ‏انجام حج واجب راهی عربستان شد و پس از آن نیز به‌سوی هند و نپال رکاب زد. تبت، ایستگاه نخست اورست، ‏چین و کره جنوبی مسیرهای بعدی سفر وی به‌شمار می‌روند. در پایان این سفر و در اجلاس جهانی صلح جوانان 1383 کره جنوبی با اهدای یادبودی به مهدوی‌نادر از وی به‌عنوان یکی از سه چهره صلح جهانی تجلیل شد.

مراسم رونمایی کتاب «مسیر صلح» و آغاز به‌کار نمایشگاه عکس پوپه مهدوی‌نادر، دوشنبه (31 تیرماه) با حضور استادان و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ملل برپا شد. همچنین نمایشگاهی از عکس‌های «سفر به دور دنیا» تا چهارم مردادماه در همین مکان از ساعت 10 تا 22 پذیرای علاقه‌مندان است.

چاپ نخست کتاب «مسیر صلح» در 156 صفحه همراه با عکس‌های پوپه مهدوی‌نادر در دوهزار نسخه و بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات کلهر راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها